17 814 läst · 44 svar
18k läst
44 svar
Spika eller skruva cederpanel, estetiskt // funktionellt...
aldrig trallöl, antingen jobba eller dricka öl.MollyMoon skrev:Vi har kommit till ett beslut. Vi spikar för hand med Kamspik från leverantören - A4 "kvalla". Det är inte så många brädor ca 30 st.
Nåväl, OM de nu blir katastrof med Kamspiken, så blir det Essve skruv, som vi hittat i stan. De var svårt att hitta kamspik och skruv rostfritt där vi bor.
Kamspik - [länk]
Skruv - [länk]
Dé blir ingen trallöl... --> totalfokus och jag har lovat att inte använda stekpannan som verktyg eller som vapen om allt går åt helv....
Tack för tipsen!
Kan inte låta bli, en till slideshow på stående cederpanel från Oregon... tror det är ceder iaf? Visst är det tjusigt
http://www.seallp.com/west-hills-remodel/
http://www.seallp.com/west-hills-remodel/
Nej, jag har aldrig oljat den. Men panelen är skyddad av det rejäla takutsprånget, den kommer nästan aldrig regn på fasaden. Sedan är huset beläget inne i en skog så det är skugga en del timmar på dagen. Jag vill ha den silvergråa färgen men det kommer tids nog.MollyMoon skrev:
Montaget var inte så svårt, jag skruvade med rostfri A4, ph2. mätte noga och förborrade.
Hur har det gått? Vilket valde du och hur ser det ut? Står inför samma projekt själv och ställer mig exakt samma frågor.MollyMoon skrev:Vi har kommit till ett beslut. Vi spikar för hand med Kamspik från leverantören - A4 "kvalla". Det är inte så många brädor ca 30 st.
Nåväl, OM de nu blir katastrof med Kamspiken, så blir det Essve skruv, som vi hittat i stan. De var svårt att hitta kamspik och skruv rostfritt där vi bor.
Kamspik - [länk]
Skruv - [länk]
Kul att du frågar.... vi har fått vår panel och håller just på att olja den... Vi testar KAMspik nästa vecka... hör då av mig! Har testat spika i en provbräda... gick lätt. Cederträt har ju låg densitet, å det är väl = täthet... super lätta panelbrädor! Ska blir spännande... Det är ju också väldigt mjukt träslag, så man får ju vara försiktig... blir nog lätt märken.
Nu äntligen är vi igång med uppsättning av cederpanelen. Det blev Kamspik, som slås in med "lätt hand" - Jättefint tycker vi Spikandet gör min man, jag törs inte för jag är inte så träffsäker... tyvärr!
Men märken i panelen har förekommit på sina ställen, som tur är har det inträffat högst upp, så det syns inte från marken. Det gäller att inte ha bråttom... Ju närmare panelen man kommer, desto "lättare hand..."
Har inte upplevt att vi behöver förborra och kapningen av cedern går jätte lätt, vi valde att inte snedkapa. Vi lägger ut panelen eftersom på en pressening, eftersom vi vill sprida de mörkaste brädorna (som är i minoriet) jämt över väggen.
Panelen är mycket rak, och första brädan var lätt att loda in... Behandlat brädorna 2 lager, för vi vill försöka bevara den röda tonen i trät...Tyvärr försvinner den goa lukten och den vackert laxrosa ytan, som vissa paneler har... men man kan ju inte få allt här i världen...
Men märken i panelen har förekommit på sina ställen, som tur är har det inträffat högst upp, så det syns inte från marken. Det gäller att inte ha bråttom... Ju närmare panelen man kommer, desto "lättare hand..."
Har inte upplevt att vi behöver förborra och kapningen av cedern går jätte lätt, vi valde att inte snedkapa. Vi lägger ut panelen eftersom på en pressening, eftersom vi vill sprida de mörkaste brädorna (som är i minoriet) jämt över väggen.
Panelen är mycket rak, och första brädan var lätt att loda in... Behandlat brädorna 2 lager, för vi vill försöka bevara den röda tonen i trät...Tyvärr försvinner den goa lukten och den vackert laxrosa ytan, som vissa paneler har... men man kan ju inte få allt här i världen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 501 inlägg
Det blev i a f inga fula kryss-skruv. Tack.
Liknande trådar
-
Skruva/Spika ändträ eller använda balksko till altan
Altan & Uteplats -
Skruva eller spika lister?
Färg, Måla & Tapetsera -
Spika eller skruva fast takpannor ? Vilket blir lättast att få loss om man måste byta dem?
Tak & Vind -
Skruva eller spika på brädport?
Fönster & Dörrar -
Skruva eller spika gammalt ”skurgolv”
Byggnadsvård