janwide
J jonaserik skrev:
Menar du att jag ska starta en ny tråd eller ?????
Jag har inga problem med vatten i källaren från en kulvert.
Läs gärna min ursäkt. Tog fel på person!
 
janwide janwide skrev:
Läs gärna min ursäkt. Tog fel på person!
OK då är vi sams 😊😊😊
 
  • Haha
  • Gilla
jahallåja och 1 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Starta gärna en egen tråd nästa gång. Det blir väldigt rörigt nu som du kanske se
janwide janwide skrev:
Starta gärna en egen tråd nästa gång. Det blir väldigt rörigt nu som du kanske ser.
Förlåt. Moderator får ta bort inläggen
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
J J.S. skrev:
Förlåt. Moderator får ta bort inläggen
Det är lugnt.
 
janwide
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Som en tillfällig lösning?
Ja. Tillfällig = 1 - 25 år
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Om du närmar dig 25 år har du nog skapat dig stora problem…
 
  • Haha
janwide
  • Laddar…
Det beror på bygget av huset. Morsan har ett hus med källare byggt 1912, där det läckt in lite vatten vid varje större regn de senaste typ 60 åren. Men när det torkat upp mellan varven, så ser det inte ut som nån större fara.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle pilla ut allt gummi, blåsa rent och så in med fogskum hela vägen utifrån in.
Inte fogskum, det släpper igenom vatten. Tro mig, jag har testat 😁
 
janwide janwide skrev:
Vi har en källare som är torr och fin. Inga problem med fukt i väggarna. Däremot har det börjat läcka in vatten vid en kabelgenomföring på ett ställe i källaren nu när det regnar så mycket. Inga mängder, men tillräcklig för att det ska bildas en tunn rännil till golvbrunnen. I den del av källaren där detta är finns det inget material som tar skada av lite fukt. Så min fundering är om det är något man behöver åtgärda. Huset i sig tar väl inte skada av att det kommer lite vatten eftersom allting är betong? Anledningen till att jag inte är sugen på att åtgärda det hela utifrån är att läckaget
ligger under ett trädäck så det vore en ganska stor apparat att först ta bort trädäcket för att sedan åtgärda.
Jag skulle inte bry mig om det sker vid enstaka extremregn. Är ju bara ett problem om man ska inreda källaren.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
O
T Thomas_Blekinge skrev:
Garanti? Det ser ut som felaktigt monterat. Gummipassbitarna sitter inte rät eftersom rören spretar ifrån varandra. Gör om gör rätt.
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle pilla ut allt gummi, blåsa rent och så in med fogskum hela vägen utifrån in.
Nja.
Som @jonaserik så tycker jag det där ser ut som ett kulvertrör snarare än en enabrt en väggenomföring. Det är en färdig produkt med skyddsrör, isolering, kärna och två PEX-rör som ser ut sådär direkt ifrån fabrik och kostar runt 700 kr/meter. Det alltså ingen som slarvat med några passbitar och behöver göra om, och att karva ur isoleringen i kulvertrör känns tokigt.

Så här ser det ut när de tillverkas:

J J.S. skrev:
Innanför den svarta manteln.
Vet inte hur kulverten ser ut. Fanns när vi flyttade in. Kan det ha gått hål på kulverten så den tar in vatten kanske?
Ett kulvertrör är helt vattentät om det är helt och korrekt installerat. Yttermanteln kan som du säger vara skadad. En annan möjlig orsak är att ändmuffarna kan vara skadade eller saknas helt och att det därför tränger in vatten.

I den här filmen kan du se ändmuffar och lite annat:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.