H
Torvii Torvii skrev:
Jag kräver inte att det är ny likadan fuskmässingsfärg som målas på, alltså av samma typ som orginalet.

Jag vill mest måla om den med en glansig guld/mässing-metallic för att återskapa en så lik yta som orginalet som det går. Men jag misstänker att det kanske kan vara svårt att återfå det där spegelblanka. De sprayfärgerna jag hittat från tex Montana har inte varit spegelblanka. Vet inte om ett lack ovanpå hade simulerat spegelblankheten.
Många metallfärger ska härdas i värme. Egen erfarenhet, stod inget om det på burken att den skulle härdas i värme, stod däremot på tillverkarens hemsida. Det resulterade i inlämning för blästring och målning på en lackeringsfirma.
 
H
Byurn Byurn skrev:
Jag gissar att det är en plättering som isåfall får göras om av någon firma med rätt grejer
Håller med.
 
L Lärospånet skrev:
Tack @cpalm - för att förtydliga är det alltså (tyvärr) inte så att all klarlack har försvunnit från foten - tvärtom är det nu så att den gamla klarlacken förhindrar det efterlängtade mötet mellan putsmedlet och gulmetallen/mässingen. Man måste alltså först avlägsna all klarlack från foten för att få fram ren gulmetall/mässing - som man sedan kan polera så att det skiner som solen.

Jag har fixat till åtskilliga liknande lampor och fötter och alltså har ganska stor erfarenhet av detta. Så en sista gång nu: bilderna på undersidan styrker min övertygelse om att den åldrade klarlacken är det enda problemet. Tyvärr kan den vara lite svår att få bort. Om man är elkunnig är det bäst att skruva loss basen och avlägsna all gammal el så att man lätt kan hantera metallen för att effektivt bli av med lacken (finns olika metoder med kokande vatten, bromsvätska mm) och därefter putsa, för att slutligen dra ny fin el. Jag gissar dock att detta kan vara något som TS inte känner sig bekväm med. I så fall återstår att polera med tex kromglans - kan ta lite tid men till slut når du den rena metallen. Enklast då att använda maskindriven polertrissa som du applicerar kromglans eller liknande på - var bara försiktigt så att du inte skadar sladden.
Som jag skrev i tidigare inlägg, du hade rätt, det Var lacket som var problemet. Så tack för att du uppmärksammade mig på det! Stött på detta lackproblem förut. Jag använder the pink stuff för att få bort lacket, sen kan man om det behövs polera vidare med häxans metallputs. Häxans innan pink stuff funkar inte på lacket enligt min tidigare erfarenhet. Men på denna bilden är det bara pinkstuff med disksvamp, polerat 3/4 av foten. Blir jättebra! Lacket gör att resten av foten nu är mer varmt guldig, men jag tänkte putsa allt så det är inget problem.
 
  • Mässingslampa, rengöringspasta "The Pink Stuff", svamp, fönsterbänk, rosa trasa. Rengöringstema, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.