Jag syftade såklart på tillverkaren och inte på ÅF.

Jag tycker personligen att Speedheater är för dyrt. Jag har köpt mina i andrahandsmarknaden. Men det är inte någon fantastiverksamhet om man googlar deras resultat ...

Men menar du Gruvberget att Spotheater inte bara konkurrerar med pris? Du skrev följande:
"och jag valde den billigare."
Det är väl hela affärsidén bakom Spotheater. Jag tror det är mycket bra att den finns för prisbilden för speedheater. Men jag tror inte att man skall inbilla sig att det handlar om något annat än pris.
 
Kan man ha som affärsidé att enbart konkurrera med pris? Skulle inte tro det, kunderna är inte korkade och skulle det vara sämre kvalitet på Spotheater skulle den snart vara uträknad. Så jag hittar inte tråden i ditt invecklade resonemang.
 
Jag tycker inte alls att mitt resonemang är invecklat. Jag tror att produkterna är likvärdiga. Det är därför som Spotheater konkurrerar med alena pris. De konkurrerar ju inte med längre livslängd på rören, bättre service eller något annat. Då hade de lyft fram det.

I och med att Speedheater var först så är de mer etablerade, har större ÅF-nät och mer produkter. De har också högre pris. Det är väl så det brukar fungera?

De mindre etablerade har klart mindre ÅF-nät, inga produkter mer eller mindre och ett avsevärt lägre pris. Om två år kommer säkert Spotheater ha en egen produkthemsida och större åf-nät samt mer produkter precis som sin större konkurrent. Kommer att funka som VW och Skoda. Man kan köpa en Skoda för det är mer eller mindre en VW till ett lägre pris, tycker iaf de som köper en Skoda. :)
 
Silent paint remover heter den svensktillverkade spotheatern i amerika. Den verkar vara större där och det verkar bli billigare att beställa därifrån...:)
 
Tack för tipset! Var in på deras hemsida och det är ju helt "rubbat" att Spotheater är 600 kr billigare än i Sverige trots att den är tillverkad i Sverige... För en privatperson är det helt klart intressant att köpa från USA, bara man är beredd på att tullen kan plocka den och klämma på moms och adm avgifter... då blir det på ett ut med frakt och allt. Men chansningen kan gå hem.

Jugend, en sak har du rätt i, Spotheater förlorar på att de vägrar ÅF-nät, jag har själv försökt men fått till svar att enda försäljningsstället i Sverige har ensamrätt och de har så små marginaler att det inte lönar sig för dom att ha ÅF (eller snarare är det en dålig affär för ÅF...) Men å andra sidan så erbjöd Speedheater ett dåligt ÅF avtal med dåliga marginaler så att de har så många ÅF är ett mysterium, kanske funkar i storstäderna där man kan få upp volymerna
 
Om man ska tro adpn här så ska Speedheatern ha andra rör som gör att porerna öppnar upp sig detta ska ge en bättre verkan på lång sikt. Detta motsägs av Gruvberget. Nu har Spotheater även en variant som dom kallar för fönsterlampa (SH800) och den är en tusing dyrare än SH1000. Båda två ska användas till färg och kittborttagning, men varför är 800:an då så mycket dyrare?
OM det nu är skillnad på rören vilket det råder oenighet om, kan man då sätta i Speedheater-rör i Spotheatern? Jag har precis köpt en SH1000, men vill ha bästa resultat då mina fönster är från förra sekelskiftet.
 
S Stefan555 skrev:
Om man ska tro adpn här så ska Speedheatern ha andra rör som gör att porerna öppnar upp sig detta ska ge en bättre verkan på lång sikt. Detta motsägs av Gruvberget. Nu har Spotheater även en variant som dom kallar för fönsterlampa (SH800) och den är en tusing dyrare än SH1000. Båda två ska användas till färg och kittborttagning, men varför är 800:an då så mycket dyrare?
OM det nu är skillnad på rören vilket det råder oenighet om, kan man då sätta i Speedheater-rör i Spotheatern? Jag har precis köpt en SH1000, men vill ha bästa resultat då mina fönster är från förra sekelskiftet.
Går det att skaka lite liv i den här tråden?

Hur ser konkurrenssituationen mellan Speedheater och Spotheater ut nu?

Något att rekommendera idag? Något som hänt med deras produkter eller tillbehör?
 
  • Gilla
adpn och 2 till
  • Laddar…
Jag ger mig inte längre in i diskussioner ang irrören men jag pratar gärna om maskinerna. Personligen anser jag att Spootheaters uppdykande på marknaden var bra för Speedheater. Det gjorde att fler upptäckte tekniken bakom och gav dom som ansåg att Speedheater var för dyrt en öppning att ändå kunna använda metoden. Konkurrensen idag ligger mest i kundens känsla för kvalitet och genuinitet. Det är som med dom flesta kopierade produkter, inte lika bekväma eller tillfredsställande att jobba med. Om pengarna och kortsiktighet styr så är Spootheater ett självklart val men om kvalitet och långsiktighet styr så vinner Speedheter. Som att jämföra Meec med Festool, Meec har du för att du inte vill lägga mer pengar på ett verktyg medan Festool har du för att du älskar ditt verktyg.
Speedheaters 3-åriga garanti gör ju inte saken sämre.
 
  • Gilla
Byggfuskarn
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.