ingen bild ännu, leverans under februari...

Vad är det för tillverkare och modell på fönsterna du beställt?

123abc skrev:
Vad är det för tillverkare och modell på fönsterna du beställt?
Väntar med det, vill inte hänga ut nån säljare eller tillverkare. De säljer både med och utan spår, i de fall de själva monterar med sina snickare så brukar de fräsa spår, enl uppgift.
Antar att det blir enklare att montera undertill enl "europa"-standard, fast svenskt montage är ju snyggare, utan tvekan.

Har sett att några popp-nitat på framsidan, utan spår och tätat med silicon...

Har bestämt mig för att montera blecken undertill, får se hur det går...

Vad blir bäst när man sätter flera fönster i bredd bredvid varandra, avstånd 45 mm på några ställen och 95mm på nåt ställe, ett långt bleck som går under alla fönster eller ett bleck per fönster?
Själv tycker jag det är snyggast med ett bleck per fönster, fast det blir nog en mer fuktsäker lösning med ett långt bleck?

Vad jag vet kör flera Svenska leverantörer med denna metod, för att droppa en så har du Fönsterman som fräser in i botten karmen. Ser helt ok ut och är säkert helt ok, men jag skulle inte göra så :)
Gällande fönster i bredd så blir det nog tätast nedåt med ett bleck, det blir färre bockningar som kan bli fel...

/Peter

Vist finns det plast fönster med spår för fönsterbleck bättre än att lägga det utan på.
Men är nog inte bättre än att montera under fönstret men oftast finns det ju inte platsunder fönstret för det.
Det bästa enligt mej är ju att inte köpa plast alls då jag inte tycker om dom men ibland måste man montera plåt på skiten.

057.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

058.jpg
Skapa konto

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Fonsterblesc.jpg
Skapa konto

Jag brukar ta standardfönsterbleck och montera dom enligt bilden ovan. Mycket silikon i falsen! Vid slagregn så får man annars vatten innanför blecket. Egentligen fungerar det så på vanliga fönster också, därför rekommenderar man gärna en avrinning/tätning även under fönsterkarmen.

Vissa PVC-fönster har en dränering till den första falsen och där måste plåten placeras i nästa fals enligt denna.
PVC fönster.jpg
Skapa konto

• Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
Snyggast är om du lyckas sätta ett enda långt bleck (skarvat). Men om fönstrena inte är i perfekt linje så är det svårt att få det tätt.

SBTJohansson skrev:
Har bestämt mig för att montera blecken undertill, får se hur det går...

Vad blir bäst när man sätter flera fönster i bredd bredvid varandra, avstånd 45 mm på några ställen och 95mm på nåt ställe, ett långt bleck som går under alla fönster eller ett bleck per fönster?
Själv tycker jag det är snyggast med ett bleck per fönster, fast det blir nog en mer fuktsäker lösning med ett långt bleck?

Autodidak1 skrev:
[bild]

Jag brukar ta standardfönsterbleck och montera dom enligt bilden ovan. Mycket silikon i falsen! Vid slagregn så får man annars vatten innanför blecket. Egentligen fungerar det så på vanliga fönster också, därför rekommenderar man gärna en avrinning/tätning även under fönsterkarmen.

Vissa PVC-fönster har en dränering till den första falsen och där måste plåten placeras i nästa fals enligt denna.
[bild]
Intressant med dräneringen, visste inte det, antar att leverantören har koll på detta, ska fråga dem hur det är här.

Har inte leverantören någon färdig lösning? Då jag köpte mina pvc-fönster beställdes dom med färdigkapade bleck med rätt bockning för karmen. Följde även med ändstycke till blecken i samma pvcmaterial som karmen.

Fick du färdiga bleck med fönstren?
Det är ju ofta att man får anpassa blecken på plats beroende på djup osv.

Japp. Blecken beställs i valfritt djup, men kapade efter fönsterstorleken. I och med att ändstyckena är lösa går det ju att kapa blecken om dom skulle vara för långa, djupet måste man dock ha koll på. Då jag tilläggsisolerade och slog på panel i samband med fönsterbytet, behöll jag längden på blecken och anpassade smygen och fodret istället.

Tack för tipset om multicuttern!! Jag håller på att bygga en enklare fönsterkarm till en bod och klurade just på hur jag skulle få till det spåret. Multicuttern funkade kanon!

Bernieberg Bernieberg skrev:
Eller med sågbladet på en multicutter. Då blir spåret smalt med tight passform mot blecket.

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.