3 783 läst · 22 svar
4k läst
22 svar
Spånsug till miniverkstad
Bandsåg är den enda stationära maskinen jag har i mitt snickeri (om man bortser från en liten bänk"pelar"borr, den där gröna från bosch). Jag går och funderar på en kombinerad rikt- och planhyvel men fräsbord och bordscirkelsåg ser jag inget behov alls av. Är förvisso lite av en handverktygskramare.B Bomba skrev:
Bandsågen klarar jag spånsugningen på med en liten adapter och Julas tunna med lock "spånsug" 45l (det är en förklädd grovdamsugare med gigantisk slanganslutning och inget annat, köp den inte), har ett hemmabyggt munstycke som omsluter sågbladet precis under bordet som gör ett helt okej jobb så länge slangen inte hoppar ur (behöver förbättras lite här).
Matthias Wandel på youtube förespråkar att bygga små, enskilda spånsugar till varje maskin (men han är ju också extremt DIY). WorthEffort har en ganska bra serie om att bygga en portabel spånsugskärra.
Tack för tipset, Wandels kanal har nu lett till att inte mycket lönearbete blivit utfört denna dag. Ska försöka ta mig tid att bygga en liten mobil spånsugsprototyp snarast. Råkar ha en trasig diskmaskin som nog kan plundras på lite användbara delar, så det borde inte bli allt för klurigtP Pettman skrev:
"Lite snabbt" och "blir nog inte så dyrt" är inledande tankar i alla mina projekt, resultatet blir ofta något annat.Hep skrev:
Min resa i träverkstad har lett mig till två maskiner. Ett tag körde jag bara med en enfas Scheppach med filtersäck.
-Funkar hyggligt på hyvlarna som levererar stora spån i fyrtumsrör.
-Värdelöst på slipmaskiner som levererar slipdamm i tvåtumsrör. Detta damm går tvärs igenom filtersäcken och sprids ut i hela rummet.
Alltså blev det en grovdammsugare med tillkopplad kinacyklon.
..Funkar jättebra på slipmaskinerna,
..kass på hyvlarna.
Så nu kör jag med båda två. Fyrtummaren på hyvlarna och bänkslipmaskinen (filtersäcken är avskaffad och frånluften går ut på bakgården)
Min slutsats är att den perfekta spånsugen kräver en två meter hög cyklon och en trefasmptor på minst 3 kW. eller kanske en Harvey G800 för 50 papp, men inte på min pension!
För mig funkar tvåsugslösningen rätt bra utan att ta löjligt mycket plats
Kom ihåg att ständiga förbättringar är bättre än uppskjuten perfektion!
-Funkar hyggligt på hyvlarna som levererar stora spån i fyrtumsrör.
-Värdelöst på slipmaskiner som levererar slipdamm i tvåtumsrör. Detta damm går tvärs igenom filtersäcken och sprids ut i hela rummet.
Alltså blev det en grovdammsugare med tillkopplad kinacyklon.
..Funkar jättebra på slipmaskinerna,
..kass på hyvlarna.
Så nu kör jag med båda två. Fyrtummaren på hyvlarna och bänkslipmaskinen (filtersäcken är avskaffad och frånluften går ut på bakgården)
Min slutsats är att den perfekta spånsugen kräver en två meter hög cyklon och en trefasmptor på minst 3 kW. eller kanske en Harvey G800 för 50 papp, men inte på min pension!
För mig funkar tvåsugslösningen rätt bra utan att ta löjligt mycket plats
Kom ihåg att ständiga förbättringar är bättre än uppskjuten perfektion!
Efter lite experimenterande och rätt mycket läsning har projekt hembyggd spånsug smugit igång. Eftersom att jag vill hålla den monetära kostnaden nere kommer jag istället få betala med min tid, så jag räknar med att det kommer få ta ett tag att slutföra. Om jag mot all förmodan lyckas, eller får någon vettig insikt på vägen, så ska jag försöka dela med mig av byggprocessen här. Är ingen ingenjör, så några avancerade beräkningar blir det tyvärr inte tal om.
Är just nu i ett stadie av komponentsamlande. Det klurigaste verkar vara att hitta mindre men stadiga hinkar med lock för ett vettigt pris. Tanken är att, likt Matthias Wandel, kombinera cyklon och hepa. Har vi någon hinkexpert som kan leda mig i rätt riktning? Typ 15-20 liter
Är just nu i ett stadie av komponentsamlande. Det klurigaste verkar vara att hitta mindre men stadiga hinkar med lock för ett vettigt pris. Tanken är att, likt Matthias Wandel, kombinera cyklon och hepa. Har vi någon hinkexpert som kan leda mig i rätt riktning? Typ 15-20 liter
Jag byggde själv av skivmaterial. I mitt fall spill av hyllplan, montagelim, tättningsslist för fönster och skruv.
Utan ventil så sugs skivorna synbart ihop om jag råkar blockera slangen.så kör du hink så ha en ventil
Jag har både ventil och handtag till min liggande och vilken dag som helst ska de dit
Utan ventil så sugs skivorna synbart ihop om jag råkar blockera slangen.så kör du hink så ha en ventil
Jag har både ventil och handtag till min liggande och vilken dag som helst ska de dit
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden