syggt precis så vill jag har det.. vilket vike använde du förutom 70x70 stolparna?
vad kostade ditt "staket" mvh Tim
 
Z Zba skrev:
syggt precis så vill jag har det.. vilket vike använde du förutom 70x70 stolparna?
vad kostade ditt "staket" mvh Tim
Det var vanligt tryckimpregnerat virke från Bauhaus.

Jag gjorde en halv tabbe, köpte virke nov 2019 (byggde e 40%) och sen virke på sommaren. Det blev skillnad i både färg och hur "virket" beter sig då det nyimpregnerade virket slår sig och krymper efter 1 säsång. Dem som jag köpte i nov, året innan, var ganska torra och hade legat inbunden med andra virken. minns jag Så dem var redan raka och fina.

Stoplarna
95x95 (på hörn och varje ände, dvs slut)
70x70

Ribbor och reglar
70x45
45x28

Kollade min kalkyl och det gick på 4500-5000:-. Fick minimalt med spill, trots några "oh shit*. Tog längre tid dock pga. det.. Man snål är man på vissa saker och då får det ta den tid behövs =).

Har behövt att byta 2 reglar på 48x28 regeln som löper längst upp horisontellt.. En del krympte som attan och en del ingenting.

FYI, eftersom staketet går som en båge, så var jag tvungen att tillverka en rigg för att såga ribborna i olika vinklar. Överkomplicerat säkert, men det var första gången, Men fint blev det.
Byggprocess av trästaket med olika färger och tillvänjningsstadier av virket, inklusive rigg för sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Båge som sagt

Träreglar på arbetsbänk med såg och verktyg för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Riggen för att såga vertikala ribbor (sitter på stolpen)
En elektrisk kapmaskin sågar genom en tryckimpregnerad träplanka på en arbetsbänk med träspån runt sågplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Pågående byggnation av trädgårdsstaket med tryckimpregnerat virke i olika stadier av färdigställande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
hej, hur höga är stolparna och hur högt är själva spaljen?
 
Z Zba skrev:
hej, hur höga är stolparna och hur högt är själva spaljen?
och hur långt avstånd mellan stolparna?
Tycker det va jätte fint :)
 
110 cm mellan stolparna, men max är 150cm. Kan slå sig och även böja sig (in/ut, upp/ner) och då går skruvarna sönder.

Laddade upp en ritning med mått. Det är två olika mått pga. kortsidan är högre.

Får se om den kom med. Det är en PDF.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.