Ser ut som att ev en gång hängde golvet även i dessa men någon har kapat av dem 4st på denna sektion.

Och sedan att upp en vägg igen?
 
  • Bjälke med en avkapad del och en metallbeslag, som indikerar tidigare golvanordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser onekligen lite konstigt ut. Du har ingen sektionsritning som du kan lägga ut?
 
Nej tyvärr inte.
Har nästan inga ritningar alls över huset
 
  • Renoveringsarbete i vardagsrum med borttaget golv och exponerade takbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den viktiga frågan är vad du vill uppnå? Vill du ha mer hjälp här från forumet får du försöka beskriva hur det ser ut med ord, plus att du anger lite mått.

Är det ett stenhus, dvs massiva murade ytterväggar? Byggår? Husets invändiga mått? Antal våningar? Hur ser yttertaket ut? Ta gärna lite fler kort.

Inga bjälklag som är byggda med vanliga virkesdimensioner klarar 6 m spännvidd.
 
Uppdatering.
Grävde i spåret under varje järn. Mycket riktigt sitter det ett motsvarade där med.
Någon har av oklar anledning kapat dem och slått upp en vägg..

Att det sviktar mindre när väggen va uppe är nog endast att väggen tryckte ned golvet.

Testade att slå upp en regel och tvinga ner golvet och då sviktar det mindre.

Men det är ju inte rätt anser jag.
Efter som vi ska ta fram balken igen och få gammeldags stil.
Så tänker jag plocka ned hornen och svetsa på gängstavar.
Sätta på en typ vantskruv och spänna upp golvet lite så det inte kan svikta och blir lite hängande i takbalken
 
J justusandersson skrev:
Den viktiga frågan är vad du vill uppnå? Vill du ha mer hjälp här från forumet får du försöka beskriva hur det ser ut med ord, plus att du anger lite mått.

Är det ett stenhus, dvs massiva murade ytterväggar? Byggår? Husets invändiga mått? Antal våningar? Hur ser yttertaket ut? Ta gärna lite fler kort.

Inga bjälklag som är byggda med vanliga virkesdimensioner klarar 6 m spännvidd.

Trähus.
Ca 1900
Övervåningen tillbyggt 1985.
Balkarna ligger på cc 50 och är 60x200
 
Innan du gör det tycker jag du skall kontrollera att du inte gör något tokigt. Är det vind ovanför och bostadsvåning under? Vad är det för dimension på balken som syns i taket? Är det inte två balkar som ligger ovanpå varandra. Byggåret är också en viktig uppgift.
 
På vilken våning är fotot taget? 60x200 motsvarar nästan exakt 45x220. Det är bra men inte tillräckligt för 6 meter.
 
J justusandersson skrev:
På vilken våning är fotot taget? 60x200 motsvarar nästan exakt 45x220. Det är bra men inte tillräckligt för 6 meter.
Inte mätt exakt höjd på balken då det är sån liten springa att gräva ut allt spån. Men den är 50mm bred iallafall.

1985 byggdes övervåningen det vet jag säkert iallafall.
Och det har ju hållit sedan dess :/

Ja det är två st balkar 150x170 och ca 7m långa

Precis en liten vind ovanför och bottenvåningen under.

Men vet inte hur ja ska kontrollera det mer.
En kompis som är snickare va här och kolla men han kunde inte säga mer än att det håller men ville ja få slut på gunget så va det ju antingen att regna upp och tvinga ned golvet alt så som det går varit att lyfta det lite..
 
Kan ha varit hängande bjälklag. Det har vi i ett grannhus, (i stort sett identiskt med vårt). Ca 5,5 m brett, med gissningsvis ca 5x6" bjälkar, cc ca 120 cm. Murade tvärväggar med ca 3,5 m mellan. Längs med huset ligger en ca 6x8" bärande mittbjälke som hjälper till att styva upp mellanbjälklaget. Vid skorstenen finns det inget upplag att stöda på, så där hänger tvärbalken i en kedja upp till takstolarnas högben. Det golvet är hur klippstabilt som helst.
 
Ja, dimensionerna på balkarna i taket är så rejäla att det faktiskt skulle kunnat vara ett hängande bjälklag. Men i så fall är det ändå bara en golvbjälke som hänger, om det inte finns en bärlina under. Kan du undersöka det, om det finns en bärlina i taket i våningen under?
 
J justusandersson skrev:
Ja, dimensionerna på balkarna i taket är så rejäla att det faktiskt skulle kunnat vara ett hängande bjälklag. Men i så fall är det ändå bara en golvbjälke som hänger, om det inte finns en bärlina under. Kan du undersöka det, om det finns en bärlina i taket i våningen under?
Ska försöka 4st sådana beslag har det ju varit förr. Jag tänkte ha två.
Sedan det byggs om har det ju inte varit några!
 
Utan en ritning har jag svårt att orientera mig, men du verkar ju händig. Om det är 2 st 150x170 bjälkar som ligger löst ovanpå varandra, skulle du kunna bulta ihop dem på några ställen och få dem att samverka bättre.
 
J justusandersson skrev:
Utan en ritning har jag svårt att orientera mig, men du verkar ju händig. Om det är 2 st 150x170 bjälkar som ligger löst ovanpå varandra, skulle du kunna bulta ihop dem på några ställen och få dem att samverka bättre.
Ja det förstår jag, men tyvärr har jag inga :/

De är bra ihop satta, när man klädde in dem satte man 15mm plywood på baksidan.
Så den får sitta kvar då man ändå inte ser baksidan så mycket så sitter de ihop ordentligt.

Och beslagen sitter i varsin bjälke med.

Men som du säger lyfter ju dem bara i två av 8 reglar i golvet
 
Det är ju bättre än inget, men känns inte helt tillfredsställande. Om det hade varit möjligt att låta hängstagen gå ner igenom en bärlina under golvbjälkarna hade det varit ett alternativ. En sådan bärlina kan då göras betydligt klenare än normalt. Men det är svårt att räkna på lasterna utan ritning.
 
  • Gilla
gbgdavid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.