Hej,

Jag håller på att renovera ett rum, som har tretexskivor med tapet på innertaket. Huset är från 1869. Jag tänkte ursprungligen plocka bort tretexskivorna och sätta upp gips i stället, men jag tror, att det kommer att bli mycket mödosamt, eftersom en del brädor och annat kanske ramlar ner och innertaket är så krökt. Och att täcka tretex’en enbart med gips är inte lätt heller pga innertakets krökning. Det finns inte heller mycket plats för reglar, då det inte är högt till taket.

Jag skulle därför gärna vilja ge den befintliga tretex’en en slät, fin yta med vit färg. Först tänker jag avlägsna evt lös tapet. Sen tror jag inte, att det är bra att spackla hela innertaket på tretex, det kommer troligen många springor. Det smartaste vore nog att sätta upp någon typ extra-tjockt glasfiberväv och sen spackla? Håller ni med i det? Och vilken typ väv ska jag välja?

Ni får ursäkta språket, jag är dansk.

Hälsningar
Torben

glasfiberväv borde fungera ganska bra tycker jag, alternativt renoveringstapet typ easy cover. Men det blir nog ett experiment oavsett hur du gör.

Glasfiberväv eller renoveringsgips röstar jag på.
Vad menar du eg med att taket är krökt?
Sedan tror jag förvisso inte att något skulle ramla ner pga av att du tar bort tretexen, kanske läge att göra rätt från början.

Renoveringsgips blir bra.

Spackel på treetrex vet jag flera exempel på att det blivit dåligt, skulle bedöma det som ganska stor risk för dåligt resultat efter en säsong (med varierande luftfuktighet mm).

Glasfiberväv kan jag inte uttala mig om tyvärr.

Min röst faller på gips alltså.

[edit] gips utanpå treetexen alltså

Redigerat:
Nimajneb, innertaket är krökt, eftersom balkarna genom de många åren har sjunkit några cm mitt i rummet. Kanske jag bör försöka med renoveringsgips, som enkelt går att böja, och om det inte går pga krökningen kan jag kanske använda ”Easy Cover”. Låter bra, jag hade aldrig hört om det förut.

Men vad har det krökta innertaket med väggarnas lämplighet att kläs med gips att göra?
Jag skulle ha använt vanligt 13mm gips, det blir lättare att få bra resultat än med 6mm sladder.

Vem har pratat vägg?

Stefan N skrev:
Vem har pratat vägg?
Jag, i inlägget 4 min innan ditt.
Dock inser jag nu att jag är ensam om det :surprised:

Skulle det inte passa bättre med ett spontat trätak i ett 1800-talshus? Isåfall så skulle du kunna ta reda på var takstolarna ligger under tretexten och sedan spika upp trätaket. Då gör det heller ingenting att taket buktar. Och vill du få det rakt så kan du sänka taket några centimeter genom att sätta upp reglar som du pallar ner med masonitbitar eller något så att taket blir plant. Du kan också måla taket innan du sätter upp det.

Vi fick tips om att först måla med Alcros "Stärka" på tretexen, pch sedan spackla. Detta för att inte små flisor av tretexen skulle damma av in i spacklet. Fungerade bra, men det är bara några veckor
Sedan vi gjorde det, så jag vet inte hur det håller över tid.
Vi gjorde så både på väggen under tapeten och i snedtak/tak. ImageUploadedByTapatalk1394260638.696098.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför inte ta bort tretexen och måla plankorna bara?

Hos oss finns finns skadat papspännt innertak under tretexen, och under det mycket dåliga brädor mellan balkarna.

C
Om du vill ha spontat tak..titta på Brandens byggskiva.....

Jag tror det går bra att spackla på tretex. Dock behöver du kolla så spacklet sitter kvar där de har spacklat över spikskallarna. Ja, fel att kalla det spikskallar. Tretex spikas med pappnubb och den skallen är inte liten. Nubben har tyvärr förmågan att rosta även om den är galvad och det kan ge genomslag i färgen. Grunda skallarna med en oljefärg och spackla över sedan. Har själv aldrig målat tretex så hur du skall göra i det fallet kan jag bara spekulera i. Tretex är enormt sugande så det bästa skulle nog vara att måla innan spackling med en oljefärg som drar in riktigt. Alternativt går det kanske även att blanda vanligt tapetlim förstärkt med vävlim. En påse som blandas i vatten och en liter vävlim och dränka in tretexen innan spackling. Henriettae ovan fick rådet att först måla med Alcros "Stärka". Vet inte vad det är för färg, men får för mig att en vanlig akrylat inte suger in så bra. Sedan slipa spackla och måla. Renoveringsgips tror jag inte alls på. Möjligtvis om man kunde blöta den först för att forma den. Den är så tunn så den kommer att gå sönder och skruvarna åker igenom när du skall försöka forma den efter taket. Lycka till!

JanneL - har inte kollat upp vad Stärka består av, men den var tunnare än vanlig färg, så jag tänker mig att det är något som lätt sugs in?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.