Hej,

har detta doslockshål där jag undrar om det är OK enligt reglementet att spackla igen det (med glasfibertejp eller liknande som första lager).

Undrar också varför sladarna går igenom? Det finns liksom ingen sladdände.
 
  • Doslockshål i en vägg med synliga sladdar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror ju på om det verkligen är störande att det sitter en dosa just där. Kanske kan det passa med ett vägguttag i en nära framtid?

Personligen skulle jag aldrig spackla igen dosor, guld att ha när/om de behövs. Dessutom, skulle det bli aktuellt att dra om trådarna i dosan är man rätt rökt om man inte använder existerande trådar som dragtrådar.
 
  • Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
O oppelainen skrev:
har detta doslockshål där jag undrar om det är OK enligt reglementet att spackla igen det (med glasfibertejp eller liknande som första lager).
Svar: Nej.
Använd ett riktigt doslock.
O oppelainen skrev:
Undrar också varför sladarna går igenom? Det finns liksom ingen sladdände.
Faktum är att alla sladdar har två ändar. Även om man inte ser en enda ända av dessa ändar🤣

De finns var så säker. Rimligen i andra dosor eller kanske i elcentralen.
Behöver du en lampa, ett uttag eller en brytare precis här är det lätt att montera för en elektriker. Se det som en möjlighet
 
  • Gilla
  • Haha
Conqvist och 6 till
  • Laddar…
Använd ett doslock. Doslock går att måla eller tapetsera, görs det bra så syns locket knappt. Se dock till att locket är öppningsbart.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det beror ju på om det verkligen är störande att det sitter en dosa just där
Nej det beror inte på! Det är aldrig OK eller vettigt att spackla igen en dosa som används.
 
  • Gilla
jnse och 4 till
  • Laddar…
Kan tillägga att detta sitter mitt på väggen och vi kommer aldrig använda det. Och ja, att ha ett doslock mitt på väggen skulle vi uppleva som det mest störiga i världen.
 
O oppelainen skrev:
Kan tillägga att detta sitter mitt på väggen och vi kommer aldrig använda det. Och ja, att ha ett doslock mitt på väggen skulle vi uppleva som det mest störiga i världen.
Men du använder ju uppenbarligen dosan just nu? Du har ju kablar som går genom den.

Så störande kan det väl knappast vara att ha ett doslock som är målat/tapetserat som väggen?
 
  • Gilla
jnse och 4 till
  • Laddar…
Christoffer.sz
O oppelainen skrev:
Kan tillägga att detta sitter mitt på väggen och vi kommer aldrig använda det. Och ja, att ha ett doslock mitt på väggen skulle vi uppleva som det mest störiga i världen.
Om den är mitt på väggen så häng en tavla över dosan bara, spackla för guds skull inte igen det 😀
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Vill du ta bort den så dra ur trådarna från en av de platser där de är anslutna upp till dosan, en dragtråd bör dras med tillbaka. Sedan kan man skära bort dosan och sätta en skarvbit på platsen för dosen/dra genom trådarna. Därefter kan du sätta igen hålet i väggen och tapetsera.
 
  • Gilla
pjo65 och 6 till
  • Laddar…
O oppelainen skrev:
som det mest störiga i världen.
Oj. Tur du inte vet vad som väntar dig…
 
  • Haha
Maledictus och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Sätt på ett doslock/dosskydd som apparatdosor levereras med (se bild nedan) och spackla över. Klart.

Apparatdosa med ett grönt doslock på och två gröna rör anslutna upptill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arg
  • Haha
jnse och 3 till
  • Laddar…
A
Nej alla förbindningar (dosor) ska vara tillgängliga för inspektion och underhåll.

Men om ledningarna inte längre används kan de demonteras så kan du spackla igen dosan sedan.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MrJay
Ärligt talat så förstår jag inte problemet… det är en plastdosa i en vägg en ledning löper igenom. Vill ägaren inte se dosan har han all rätt att dölja den om han så vill, oavsett hur många som ogillar det. Vill du inspektera den (förstår inte poängen i denna situation) så knackar du bara loss spacklet och öppnar den, vill du dra om kabeln är det en simpel sak med en dragfjäder oavsett om den är synlig eller ej.
 
  • Gilla
  • Haha
ralvejd och 2 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Ärligt talat så förstår jag inte problemet… det är en plastdosa i en vägg en ledning löper igenom. Vill ägaren inte se dosan har han all rätt att dölja den om han så vill. Vill du inspektera den (förstår inte poängen i denna situation) så knackar du bara loss spacklet och öppnar den.
Problemet är att någon i framtiden som ska byta kablar eller ändra installationen på något vis inte kommer ha lika enkelt att hitta denna dosa.
Om det är ett problem eller inte för TS går väl att diskutera, men det är inte korrekt och dom som är negativa till det (mig inkluderad) har väl varit i motsats sits där man letar efter en dosa som uppenbarligen borde finnas men nu inte går att hitta.
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Föregående ägare hade tapetserat över två fördelningsdosor hos oss. Vi hittade dem när vi målade om.
Något förvånade över att annars väldigt kloka människor som tagit väl hand om sitt hus gjort nåt så konstigt!

Så nej jag håller med övriga, sätt doslock!
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.