Hej,
har detta doslockshål där jag undrar om det är OK enligt reglementet att spackla igen det (med glasfibertejp eller liknande som första lager).
Undrar också varför sladarna går igenom? Det finns liksom ingen sladdände.
har detta doslockshål där jag undrar om det är OK enligt reglementet att spackla igen det (med glasfibertejp eller liknande som första lager).
Undrar också varför sladarna går igenom? Det finns liksom ingen sladdände.
Produkter som diskuteras: "glasfibertejp"
Glasfibertejp
Glasfibertejp är en form av stark, hållbar tejp som används i en mängd olika applikationer. Det är ofta känd för sin höga draghållfasthet och motståndskraft mot slitage, och används ofta inom byggindustrin för att försegla och
Läs mer
Medlem
· Sverige
· 5 270 inlägg
Det beror ju på om det verkligen är störande att det sitter en dosa just där. Kanske kan det passa med ett vägguttag i en nära framtid?
Personligen skulle jag aldrig spackla igen dosor, guld att ha när/om de behövs. Dessutom, skulle det bli aktuellt att dra om trådarna i dosan är man rätt rökt om man inte använder existerande trådar som dragtrådar.
Personligen skulle jag aldrig spackla igen dosor, guld att ha när/om de behövs. Dessutom, skulle det bli aktuellt att dra om trådarna i dosan är man rätt rökt om man inte använder existerande trådar som dragtrådar.
Svar: Nej.O oppelainen skrev:
Använd ett riktigt doslock.
Faktum är att alla sladdar har två ändar. Även om man inte ser en enda ända av dessa ändar🤣O oppelainen skrev:
De finns var så säker. Rimligen i andra dosor eller kanske i elcentralen.
Behöver du en lampa, ett uttag eller en brytare precis här är det lätt att montera för en elektriker. Se det som en möjlighet
Kan tillägga att detta sitter mitt på väggen och vi kommer aldrig använda det. Och ja, att ha ett doslock mitt på väggen skulle vi uppleva som det mest störiga i världen.
Men du använder ju uppenbarligen dosan just nu? Du har ju kablar som går genom den.O oppelainen skrev:
Så störande kan det väl knappast vara att ha ett doslock som är målat/tapetserat som väggen?
Vill du ta bort den så dra ur trådarna från en av de platser där de är anslutna upp till dosan, en dragtråd bör dras med tillbaka. Sedan kan man skära bort dosan och sätta en skarvbit på platsen för dosen/dra genom trådarna. Därefter kan du sätta igen hålet i väggen och tapetsera.
Ärligt talat så förstår jag inte problemet… det är en plastdosa i en vägg en ledning löper igenom. Vill ägaren inte se dosan har han all rätt att dölja den om han så vill, oavsett hur många som ogillar det. Vill du inspektera den (förstår inte poängen i denna situation) så knackar du bara loss spacklet och öppnar den, vill du dra om kabeln är det en simpel sak med en dragfjäder oavsett om den är synlig eller ej.
Problemet är att någon i framtiden som ska byta kablar eller ändra installationen på något vis inte kommer ha lika enkelt att hitta denna dosa.MrJay skrev:
Om det är ett problem eller inte för TS går väl att diskutera, men det är inte korrekt och dom som är negativa till det (mig inkluderad) har väl varit i motsats sits där man letar efter en dosa som uppenbarligen borde finnas men nu inte går att hitta.
Föregående ägare hade tapetserat över två fördelningsdosor hos oss. Vi hittade dem när vi målade om.
Något förvånade över att annars väldigt kloka människor som tagit väl hand om sitt hus gjort nåt så konstigt!
Så nej jag håller med övriga, sätt doslock!
Något förvånade över att annars väldigt kloka människor som tagit väl hand om sitt hus gjort nåt så konstigt!
Så nej jag håller med övriga, sätt doslock!