Unikt namn
En lärdom är ställ inte en fråga du egentligen inte vill ha ett svar på.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
O
Personligen hade jag aldrig spacklat över en dosa. Min lösning hade varit att bila upp väggen, ta bort dosan, skarvat på en bit rör och sedan spacklat igen allt med cementbaserat väggspackel och toppat med ett tunt lager puts.
 
Redigerat:
A
Det har viss relevans för säkerhet också i och med att grundisolerade ledare för starkström hamnar i spackel.
Kan detta spackel leda en ström vid ett fel? Grundisolerade ledningar för starkström ska ju inte förläggas i byggnadsdel utan rör.

Samma fråga uppstår även gällande brand. Blir det lika säkert som innan? Uppnår man samma nivå som om man följt svensk standard som elmont skrev ovan.
 
O oppelainen skrev:
Tack för all input. Jag kommer att spackla satan imorn, både där och på fler ställen.
Nej, du ska inte spackla igen denna dosa. Det kan komma att kosta dyrt i framtiden.
Du har fått rätt svar i #3 och ett bra råd i #9. Följ dem.
 
  • Gilla
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
O oppelainen skrev:
Tack för all input. Jag kommer att spackla satan imorn, både där och på fler ställen.
Varsågod.
Jag är lite nyfiken bara. På hur du tänker.
Du vet nu att det inte är OK.
T test1 skrev:
Tyvärr är folk så här ängsliga nuförtiden. Livrädda för att bryta mot någon paragraf.
Rent generellt är det mycket dumt att inte följa elsäkerhetsbestämmelser. Det kan medföra livsfara för den som inte är insatt i varför bestämmelsen finns. Och det finns ofta många orsaker till en elsäkerhetsregel. Inte sällan komplicerade orsaker. Så inte ens en erfaren elektriker vet alltid exakt varför en bestämmelse finns.

Däremot vet elektrikern tillräckligt mycket för att veta att man gör klokt i att vara livrädd om man bryter mot gällande föreskrifter och standard. Därför gör inte elektrikern det.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, du ska inte spackla igen denna dosa. Det kan komma att kosta dyrt i framtiden.
Du har fått rätt svar i #3 och ett bra råd i #9. Följ dem.
Hur mycket kommer det kosta?
 
I huset som vi köpte hittade vi nästan inga dosor. Efter mycket letande hittade vi en igenspacklad, ett par övertapetserade, några hade fått nya reglar, skivor och gips ovanpå. I köket hade de visst hamnat ovanför det nya innertaket. En garderob hade byggts framför en annan.

Det var ju inget vi dog av, men det tog lång tid och det blev fler extra hål i väggar och tak som blev väldigt mycket mer iögonfallande än vad ett doslock hade varit.
 
  • Ledsen
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.