MrJay
P pjkw skrev:
Problemet är att någon i framtiden som ska byta kablar eller ändra installationen på något vis inte kommer ha lika enkelt att hitta denna dosa.
Om det är ett problem eller inte för TS går väl att diskutera, men det är inte korrekt och dom som är negativa till det (mig inkluderad) har väl varit i motsats sits där man letar efter en dosa som uppenbarligen borde finnas men nu inte går att hitta.
Jag förstår problemet OM någon annan än nuvarande ägare skall ge sig på att leta efter dosan utan att ha koll. Lösningen, som i de allra flesta fall, är bra dokumentation. Om TS är noga med att dokumentera speciallösningarna som att det finns en dold dosa samt var dosan är lokaliserat så är det inget problem.

Självklart är doslock att föredra, så har jag gjort tidigare.
 
  • Gilla
oppelainen
  • Laddar…

Bästa svaret

T
MrJay MrJay skrev:
Ärligt talat så förstår jag inte problemet… det är en plastdosa i en vägg en ledning löper igenom. Vill ägaren inte se dosan har han all rätt att dölja den om han så vill, oavsett hur många som ogillar det. Vill du inspektera den (förstår inte poängen i denna situation) så knackar du bara loss spacklet och öppnar den, vill du dra om kabeln är det en simpel sak med en dragfjäder oavsett om den är synlig eller ej.
Tyvärr är folk så här ängsliga nuförtiden. Livrädda för att bryta mot någon paragraf. Ts, du ska trivas i ditt hem som du ska bo i många år. Spackla över skiten bara om de stör dig. Det är ditt hem. Du gör vad du vill. Flyttar du så är de väl bara ta fram dosan igen om nån tönt kräver det.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
ptlf och 4 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Ärligt talat så förstår jag inte problemet…
Stenmark sa en gång några bevingade ord…

MrJay MrJay skrev:
har han all rätt att dölja den
Det handlar inte om rätt. Det handlar om vad som är klokt respektive korkat.
 
  • Gilla
jnse och 5 till
  • Laddar…
T test1 skrev:
Tyvärr är folk så här ängsliga nuförtiden. Livrädda för att bryta mot någon paragraf.
Flera som Stenmark inte hade pratat med… Det handlar inte om ängslan utan om att göra sådant som en bred erfarenhet vet ofta straffar sig senare.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Tack för all input. Jag kommer att spackla satan imorn, både där och på fler ställen.
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
O oppelainen skrev:
Tack för all input. Jag kommer att spackla satan imorn, både där och på fler ställen.
Det blir nog bra. Se till att bottenfylla dosan noggrant, kanske bäst med någon form av tvåkomponentsspackel, så att trådarna fixeras säkert. Jag tänker att om man ska djävlas med sina framtida medmänniskor så kan man lika bra göra det rejält!
 
  • Haha
  • Gilla
Jocke Best och 8 till
  • Laddar…
5 år senare:
Igenspacklad dosa, dolt fel?
 
  • Haha
  • Gilla
Conqvist och 3 till
  • Laddar…
P pjkw skrev:
5 år senare:
Igenspacklad dosa, dolt fel?
På Byggahus förstasida I en tråd på 76 sidor! 😂
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Och ännu en som frågar och får svar, men inte det svar han ville ha och gör då som han önskar att svaret skulle varit.
Varför över huvud taget ställa frågan ??????????
 
  • Gilla
Conqvist och 9 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Varför över huvud taget ställa frågan ??????????
Det skulle ju kunnat bli medhåll... Fast i ärlighetens namn frågade TS:
O oppelainen skrev:
är OK enligt reglementet
Och vi har nog mest svarat att det är dumt. Något formellt förbud, på så sätt att det exempelvis skulle vara ett brottsligt elistallationsarbete, finns väl knappast? Så man kan se det som att TS fått svar och agerar därefter.

Fast korkat är det ju...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O oppelainen skrev:
Tack för all input. Jag kommer att spackla satan imorn, både där och på fler ställen.
Ta detta som lärdom framöver. Dvs. ställ aldrig en fråga gällande el, på detta forum. Om du inte älskar hätska konflikter, evinnerligt tjat från självutnämnda experter, och påhopp från en den ena än den andra, vill säga.
Skönt att du fick ett bra svar. Ett tips är att inte titta i denna tråd igen. Du kommer bara hitta massa skit om hur farligt och dumt det "minsann är".
Mvh AG A
 
  • Gilla
Per72 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror faktiskt inte det är tillåtet att ha sladdarna passera genom en icke inspekterbar dosa.

Istället för att spackla över dosan är det lämpligare att ta bort den, delar av det faller dock utanför det du själv får göra på elanläggningen. Du behöver isf dra ut ledarna åtminstone åt ena hållet, hacka bort dosan, skarva slangen eller rören, i med ledarna igen, sätta igen väggen förslagsvis med gipsbruk, och sen spackla.
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
A AG A skrev:
kommer bara hitta massa skit om hur farligt och dumt det "minsann är".
Mvh AG A
På vilket sätt tycker du att ditt inlägg hjälper någon?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Och som vissa tror att det som inte uttryckligen är förbjudet är OK har kanske inte så stor koll på hur reglementet fungerar. Det finns massor med möjliga "lösningar" som inte är specifikt förbjudna trots att dom inte är enligt reglerna.
Ett exempel är att installationen ska följa: God elsäkerhetsteknisk praxis anses en anläggning uppfylla när den är utförd enligt svensk standard och de särskilda säkerhetskraven i föreskrifterna. De standarder som primärt avses är SS 436 40 00 för lågspänningsanläggningar och SS 421 01 01 för högspänningsanläggningar.
Och redan där faller inspacklade trådar i dosan.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Det har ju föreslagits enkla lösningar i tråden som underlättar om man vill förändra något i en framtid, så förstår inte riktigt ts fråga och sedan utan att värdera det lilla extra arbetet det innebär köra på med sin egna betydligt sämre lösning, kallas väl "quick and dirty".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.