F Fungerande skrev:
Med tanke på att du känner dig såpass påläst att du vågar rekomendera att byta från papremsa till glasfiber... antar jag att du också är påläst kring hur en glasfiber remsa påverkas av horisontella och vertikala rörelser jämfört med en remsa i papp?

Jag är nyfiken kring din rekommendation iom att AMA och alla spackel-tillverkare kräver just pappremsa iom problematiken kring hur en glasfiberremsa klarar rörelser .
Man kräver ingenting. Går du t ex till bygghandeln hänvisar de till fiber remsor som de säljer.
Papper är billigt, men inte så bra för kunden.

Men använd det ni vill. Det visar sig först efter hur det blev.

Jämfört med pappersremsor är glasfiber runt 25% starkare och det går betydligt snabbare att skarvspackla med glasfiberremsa. Den självhäftande konstruktionen gör den smidig att använda på både tak och väggar. Glasfiberremsan är stark och kan användas på skarvar med både raka- och rundade kanter.

• Arg
Berntpeter
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Man kräver ingenting. Går du t ex till bygghandeln hänvisar de till fiber remsor som de säljer.

Jämfört med pappersremsor är glasfiber runt 25% starkare och det går betydligt snabbare att skarvspackla med glasfiberremsa. Den självhäftande konstruktionen gör den smidig att använda på både tak och väggar. Glasfiberremsan är stark och kan användas på skarvar med både raka- och rundade kanter.
Fast sluta nu...vad får du ut av att sitta och hitta på saker som inte är sant i ett forum på internet?

Okej den bygghandel som rekomenderar annat är en bygghandel jag hoppas slippa behöva handla i.
Sen finns det en ny typ av remsa som testas som är i någon typ av cellulosa material men det är ingen glasfiber remsa.

Men jag lägger ner nu, är ingen idé att försöka föra en dialog med någon som kommer med egna sanningar och hittar på.

Önskar en trevlig helg.

• Gilla
Berntpeter och 1 till
  • Laddar…

Pappersremsa. Det här skall jag hjälpa till med att riva och tapetsera om. Använder glasfiber, lägger inte en j@ massa spackel i springan. Här har det krupit ut under pappremsan.

Vägg med tapet och en synlig pappersremsa längs spricka, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pappersremsa. Det här skall jag hjälpa till med att riva och tapetsera om. Använder glasfiber, lägger inte en j@ massa spackel i springan. Här har det krupit ut under pappremsan.

[bild]
Inte alls med på vad du försöker illustrera med bilden..
Kanske inte får upp hela bilden på mobilen men ser en jäkligt dåligt tapetserad vägg med både taskigt underarbete och möta av skarver som skulle få en målare att ta fram repet

F Fungerande skrev:
Inte alls med på vad du försöker illustrera med bilden..
Kanske inte får upp hela bilden på mobilen men ser en jäkligt dåligt tapetserad vägg med både taskigt underarbete och möta av skarver som skulle få en målare att ta fram repet
Ja, det är en konservativ målarfirma som gjort det. Men det går att rätta till.

Detta är det närmaste du kommer branschregler för ytbehandling av gipsskivor. Detta brukar vara vad de flesta tillverkare hänvisar till.

Följer man inte detta gör man fel.

https://coloramanorrkoping.se/wp-content/uploads/2019/10/Gipsskivor.pdf

Tyvärr verkar detta branschråd nyligen ha gått i graven, man når iaf inte deras hemsida längre ybg.nu.

• Gilla
Berntpeter och 1 till
  • Laddar…
Men lova mig en sak...sätt ingen varken glasfiber eller pappremsa på ytan du skickat bild på...2 fel blir inte 1 rätt.

Trevlig helg

• Gilla
Berntpeter
  • Laddar…
..

• Skärmdump av diskussionsforum visar text om fogbehandling och spackling inom bygg och renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en braskamin framför tapeten vid skarven. Det rör sig en hel del där trots gips.
Vi har grävt ut allt in till gipsen och slipat bort all spackel. Lagt bred glasfiber.
Det var dels en idé på lösning och att en välrenommerad färgaffär avådde från att använda pappersremsa. "... det funkar lixom inte .."
Vi har fixat problemet. Det blev skitbra.
(Utan målare, målarmäster och målarfirmor).

Allright, du vinner. Du gör helt rätt som använder glasfiber.
Men skulle du kunna ge mig lite ro i själen iallfall...genom att lova att inte ge råd som sanningar utan helt enkelt vara tydlig med att det funkar för dig.
Typ att ditt råd går emot alla bransch-regler men att det funkar för dig, med din standard och dina subjektiva åsikter om godkänd yta.
Det blir annars så lätt fel.

Lite som att jag fyller en grop med små spik och över den gropen gjuter en platta till mitt nya hus...och sen hävdar att småspik är dunder bra som armering vid nyproduktion och att de flesta som jobbar med betong har fel...För det funkade ju på min grund och dessutom sa den lokala bygghandelns praktikant att det var rätt..

Kan avsluta med en ankedot med tema "lyssna på bygghandeln"

Jag fick en gång rådet att sätta 3Ms målartejp över skarverna och sen spackla...-"För så gör målarna"
När jag blev förbannad och ifrågasatte det idiotiska rådet fick jag till svar att det var jag som var okunnig..- "För alla målar köper massvis av den, framförallt till nyproduktion..."

Ett Bauhaus i Mellansverige..

• Gilla
  • Wow
guggen och 3 till
  • Laddar…
V Vesh skrev:
Är absolut inget proffs men snart gipsat och spacklat hela huset så har lite amatörerfarenhet.

Jag har kört med tre lager där jag börjar med att sätta remsa och spackla in den med Scotte J ([länk])

Andra lagret kör jag Scotte LH+ ([länk])

Tredje varvet avslutas med Scotte J igen.

Första två varven kör jag denna spackelspade: [länk] och sista varvet kliver jag upp till [länk].

Första rummet slutade med att jag var halvt täckt i spackel och svor att aldrig göra det igen, numera går det rätt smidigt och med minimalt med slipning.
Finns det någon anledning att du går på med Scotte J som sista lager? Vad jag förstår är det spacklet endast gjort för första lagret med pappremsan?
Verkar finnas Scotte LF för sista lagret: https://beckers.se/proffs/produkter/scotte-lf-spackel

Står nämligen och spacklar ett tak med kortplank, fasade kanter. Har gjort detta tidigare med gipsfiller och sen vanligt mediumspackel. Men vill försöka få det ännu bättre nu. Börjar med ett eller två lager av Casco's gipsfiller som bygger bra och blir riktigt stabil. Frågan är om jag ska köra på Scotte LF eller Scotte J (verkar också fungera som ett sista lager antar jag)?
Allt avslutas självklart med microlitduk på hela taket för att det inte ska spricka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.