13 667 läst · 22 svar
14k läst
22 svar
Spackla betonggolv diffusionsöppet
Den funkar kanske men det är inte smidigt att få det jämnt. Ursäkta men det verkar inte som om du är så van hemmafixare, om så är fallet skulle jag ej råda dig till att använda dig av betong eller lagningsmassa utan som jag skrev i inlägg 12 använd flytspackel.peter_sweden skrev:
Det stämmer jag är inte van att fixa hemma annat än att spackla väggar och måla och slå i en och annan spik så en lösning som inte kräver år av erfarenhet vore att föredra.
Om du flytspacklar häller närmast väggen försiktigt och lite i taget då rinner det ut och mot intilliggande golv. När spacklet börjar komma upp mot andra golvet tar du ett vattenpass ( om det är noga att det blir plant) och lägger på nuvarande golv och andra änden på spacklet ,släpp dock inte passet för då sjunker der! Titta på blåsan om det är plant fyll på lite till eller om det lutar uppåt lite så får du se om det flyter ut mera. Eller om du behöver hälls på mer spackel, tänk bara på att flytspackel torkar ganska snabbt både i hink och på golvet. Om det blir lite för högt så får du skrapa med en spackelspade när det hårdnat lite, ej för hårt för då får du hyra betongslip om du ska få det bra!!!peter_sweden skrev:
Man brukar räkna 1,75-2,0 kilo spackel per mm och kvadrat. Om du har i snitt 7,5mm att fylla och 80x 80 cm blir det cirka 8 kilo som går åt om man väljer en sort som har 1,75 kilo i åtgång. Jag har inte sett annat än 20 eller 25 kilo säckar. Kanske finns 10 kilos men det vet jag inte.peter_sweden skrev:
Är det någon skillnad på hur diffusionsöppna (släpper igenom fukt som kommer nerifrån) olika flytspackel är?
Alltså, jämna av en yta på 80x80 kan du nog använda nästan vad som helst till tror jag. Jag forskade runt en hel del när jag höll på med mitt källargolv.
Använd nåt cementbaserat, det funkar nog. Snyggast yta blir det nog med flytspackel, men då ska man helst ha klinker eller nåt på sen, för flytspackel är egentligen ingen slityta. Ardex, som Beijer bygg säljer, är dyrt men har bra grejer för oisolerade källargolvet. I praktiken går det säkert lika bra med vilket som helst som även tål utomhusmiljö, själv använde jag nåt från Finja.
Använd nåt cementbaserat, det funkar nog. Snyggast yta blir det nog med flytspackel, men då ska man helst ha klinker eller nåt på sen, för flytspackel är egentligen ingen slityta. Ardex, som Beijer bygg säljer, är dyrt men har bra grejer för oisolerade källargolvet. I praktiken går det säkert lika bra med vilket som helst som även tål utomhusmiljö, själv använde jag nåt från Finja.