Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ni som inte är nöjda med era sotare. Ni vet väl att man kan anlita vilket sotningsdistrikt som helst. Givetvis kostar det mer och även resekostnader kan tillkomma, men valet finns.

När vi byggde vårt hus fick vi rekommendationer på en mycket duktig och engagerad skorstensfejarmästare från ett närliggande distrikt. Han kom och nybesiktigade våra fyra olika eldstäder, en vattenmantlad pelletskamin för golvvärme och tappvatten, en murad öppen spis för mysbrasor, en murad öppen spis med insats för uppvärmning och en vedeldad bastuugn. Alla blev godkända. Han till och med berömde våra tre eldstäder med tillhörande skorstenar och sa att det är sällan man idag murar dubbelmantlade spisar och skorstenar, kallade de för spisarnas Rolls Royce. Blev förstås glada och betalade hans faktura utan att knota.

Sotarna från vårt sotningsdistrikt kom ett par år, men sedan sotade vi själva (väldigt lätt, låglutande tak, enplanshus).
Har aldrig hört talas om en murad dobbelmantlad skorsten. Dubbelmantlad rökrör, men inte en murad. Det måste vara nogon ny idé dom har kommit på.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja jag skulle bli skogstokig om en tandläkare som jag inte har någon relation med skulle få för sig något sådant. Skulle nog polisanmäla det som ett simpelt bedrägeriförsök.

En helt annan sak om man avtalat om en tjänst med denna innebörd.
Hur många har skrivit på ett sådant avtal med sina tandläkare.
Jag har det inte. Och ingen har varit i närheten av att föreslå det.

D daVinci skrev:
Hur många har skrivit på ett sådant avtal med sina tandläkare.
Varför skulle man behöva skriva på ett sådant avtal?

Frun hade avbokat och sagt att vi inte skulle ha ny tid, ändå kom påminnelse-SMS dagen innan tiden som sotaren bestämt. Då skrev jag att vi redan avbokat. Nu kommer en ny tid i brevlådan. Suck. Vet inte riktigt hur jag ska få dem att förstå att vi inte ska ha sotning.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Har aldrig hört talas om en murad dobbelmantlad skorsten. Dubbelmantlad rökrör, men inte en murad. Det måste vara nogon ny idé dom har kommit på.
isokern har dubbelmantlad skorsten som du även kan få i stil som en murad skorsten

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Hemmakatten
Bjor Bjor skrev:
Jo, vår skorsten är murad, dubbelmantlad. Det var en murare av den gamla skolan som murade den. Min pappa var murarmästare så nog har jag förstått detta rätt.

platon1980 platon1980 skrev:
Frun hade avbokat och sagt att vi inte skulle ha ny tid, ändå kom påminnelse-SMS dagen innan tiden som sotaren bestämt. Då skrev jag att vi redan avbokat. Nu kommer en ny tid i brevlådan. Suck. Vet inte riktigt hur jag ska få dem att förstå att vi inte ska ha sotning.
För mig räckte det med att jag sa att jag eldade väldigt sällan.
Det är fem år sen nu.
Ingen tid än.

Redigerat:
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jo, vår skorsten är murad, dubbelmantlad. Det var en murare av den gamla skolan som murade den. Min pappa var murarmästare så nog har jag förstått detta rätt.
Är det bara för att säkra att huset inte brinner ner vid soteld som är den enda fördelen med dubbelmantlad? Eller om man vill ha förvärmd tilluft till eldstaden som dom visar på isokern. Men då kyls rökgastemperaturen, och jag har då problemet med att rökgastemperaturen är för kall ändå.

Exakt vad innebär dubbelmantlad? Jag har själv 10 pipor i min skorsten och vid senaste brandskyddsinspektionen så sa sotaren att det är helt ok att ha spånisolering direkt mot skorstenen eftersom de 2 eldrören ligger i mitten med frånluftspipor runt om.

V Ville_Vessla skrev:
Exakt vad innebär dubbelmantlad? Jag har själv 10 pipor i min skorsten och vid senaste brandskyddsinspektionen så sa sotaren att det är helt ok att ha spånisolering direkt mot skorstenen eftersom de 2 eldrören ligger i mitten med frånluftspipor runt om.
förmodligen har du insatsrör i dessa 2 kanaler, och runt dessa rör häller man i isolering typ vermiculite. Någon högre värmeutveckling på utsidan av skorstenen är väldigt minimalt

Jag hade spån mot min murstock och då är det bara en liggande stens bredd mellan isoleringen och röken, nu är det hsmpa som isolering istället och 2 cm lerbruk runt murmurstocken. Sen har jag en stock som går genom murstocken med bara lite nytt lerbruk på stocken nu. Och tänk att huset står kvar än efter snart 300år utan att ha brunnit ner.

Så dagens krav är nog lite överdrivet.

Men nu handlade inte den här tråden om det.

Bjor Bjor skrev:
Jag hade spån mot min murstock och då är det bara en liggande stens bredd mellan isoleringen och röken, nu är det hsmpa som isolering istället och 2 cm lerbruk runt murmurstocken. Sen har jag en stock som går genom murstocken med bara lite nytt lerbruk på stocken nu. Och tänk att huset står kvar än efter snart 300år utan att ha brunnit ner.

Så dagens krav är nog lite överdrivet.

Men nu handlade inte den här tråden om det.
om du får en skorstensbrand då ? Hur hög rökgastemp får du då tro ?
Deras jobb handlar väl ändå om förebyggande

Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
om du får en skorstensbrand då ? Hur hög rökgastemp får du då tro ?
Deras jobb handlar väl ändå om förebyggande
Elda med vett och inte som en dåre, och sotar själv fast att sotaren är där å ??sotar??. Då klarar man sig nog utan skorstenasbrand. Men ska enbart sotaren sota då skulle jag byggt om med i alla fall dubbla lager tegel.

• Gilla
Fleddi84
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Elda med vett och inte som en dåre, och sotar själv fast att sotaren är där å ??sotar??. Då klarar man sig nog utan skorstenasbrand. Men ska enbart sotaren sota då skulle jag byggt om med i alla fall dubbla lager tegel.
tyvärr så har inte alla samma tänk som dig ;)

mathiash77 skrev:
Jag minns för många år sedan att företag skickade ut erbjudanden (avtal) där man var tvungen att tacka nej om man inte ville ingå avtal (böcker, prenumerationer) och företagen fick smäll på fingrarna för det var inte rätt kontraktsförfarande.
Stämmer bra, det var på 90-talet. Man fick erbjudande om böcker och om man inte aktivt tackade nej damp det ner böcker som man inte valt i brevlådan tillsammans med faktura. Det skapade en hel del irritation och blev så småningom rättsligt prövat. Tilltaget fick smeknamnet "bokklubbsprincipen". Konsumenterna vann givetvis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.