B
platon1980 platon1980 skrev:
Som sagt, vi har sedan tidigare avanmält, så någon avgift är inte tillämplig alls.
Senast vi sotade sammanföll det med brandskyddskontrollen, men den gick absolut inte att utföra samtidigt, det var helt olika kompetenser...bred utbildning sotare eller brandskyddskontrollant eller vad det nu kan heta.
Och så det fula att de lägger på arbete som måste avbeställas särskilt, för det ingick inte i upphandlingen.
Deras sätt att dryga ut det lägsta anbudet så klart, de hittade en möjlighet.

Rimligt är väl att de berättar att de finns i området en viss period och de som är i behov av sotning själva anmäler det för att få det lägre priset.
Jag har lite samma problem. De ska sota min anläggning 2 gånger per år har de bestämt. Varje år så vill de därför sota min anläggning i april och oktober. Jag har för övrigt solvärme och värmepump, så det förekommer i princip ingen eldning alls, mellan april och oktober. Bara vintertid. Det finns inget sot att ta bort i oktober. Det har varit så här i 10år.

Varje år så tvingas jag påpeka detta, och avboka höstsotningen. Funderar på att göra det skriftligt till nästa gång, via epost, och berätta att jag aldrig mer kommer avboka deras höstsotning om de kommer med det förslaget igen. Det är lite tröttsamt att behöva avboka detta återkommande hela tiden.

Vet inte om ämnet passar i juridikdelen av forumet, men är det verkligen okej att upphandlad sotare själva bokar en tid, skickar bokningen till brevlådan och tar ut en avgift om man inte tar emot/ombokar/avbokar?
Jag har inte beställt sotning och kravet är väl bara gällande om man tänker använda sin öppna spis, annars råder eldningsförbud.
Så, jag blir upprörd när detta fula brev kommer, dessutom med det finstilta att sotsugning kommer utföras mot extra avgift om man inte uttryckligen avbokar den delen av "tjänsten".
Dessutom har vi tidigare avbeställt all form av sotning, ändå dimper brevet ner.
http://www.sotarna.com/brandskyddskontroll.html

Nicke Nyfiken
D droopy skrev:
Regler för imkanaler finns ex. i "imkanal 20012" BBR 5:515 och 5:6522
Sotningskravet för imkanaler i privatbostäder togs bort 1 januari 2004.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag gick en utbildning för egensotning sedan skickar man in en ansökan om egensotning för att därefter själv få sota i sin egen fastighet.

Som sagt, har avanmält helt.
Och blir lika upprörd när brev från tandläkaren kommer, men de har till slut accepterat ett nej.
Det blev ett missförstånd. Ring dem igen och sluta kalla det för hotbrev.

kisumisu kisumisu skrev:
Det är säkert olika i olika kommuner.

Som hos mig ingår dammsugning.
Vadå ska även det kosta extra...är det inte just sotarens uppgift rengöra?

Sedan när man nu planerar förstår sotaren som måste annars köra kors o tvärs.
Men det däremot hos oss kan komma inom 1 veckas tid.

Jag menar att kommer det en lapp när man inte är hemma känns det fel sätt.
Jag tycker man borde skicka den där lappen minst 1 månad innan eller ha mer fastare datum som man kanske redan bestämmer då när sotning sker. Så gör man ju ofta med tandläkaren.

Men som sagt hos oss kommer lappen t ex en onsdag och sotning ska ske redan nästa veckas onsdag.
Du hinner väl ringa sotaren och avboka tiden på en vecka?
Det är säkert olika, vår skickar ut 4 veckor i förväg. Och det är samma månad varje år och fasta taxor som kommunen har satt och inget sotaren kan rå för.
D droopy skrev:
Sotning är ett krav i de allra flesta bostäder. Ex. så är Imkanalen från fläkten ut i köket sotningspliktig .
Fast det kan inte stämma. Vår kommun gick ut med i år att det var blufföretag som försökte lura människor att det var ett tvång och de tog ganska bra betalt för detta. Alltså bluff.

• Gilla
1
  • Laddar…
Ingen utbildning krävs i min kommun.
Du ska bara intyga att du är så frisk att du kan och att du har rätt kunskap, inget mer.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Vad dåligt.
Går det inte maila dem?
Har inte tänkt på det...:thinking:

R Rkarlsson skrev:
Det blev ett missförstånd. Ring dem igen och sluta kalla det för hotbrev.
Hur kan det bli ett missförstånd när vi sedan flera år slutat med sotning?
Missförstånd torde inte uppstå efter flera år.
Och visst är det ett hotbrev, i stil med "vi kommer hem till dig och ska utföra en tjänst du inte beställt, är du inte hemma måste du betala, dessutom kommer vi ta ut en extra avgift för en annan tjänst som du inte heller beställt, om du inte särskilt säger till i förväg och är det något annat knas med stege eller skorsten eller nåt tar vi betalt för det också".
Ganska likt kringresande asfaltsläggare (och tandläkare faktiskt, som tar 200kr för att berätta hur man borstar tänderna).

• Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
T Towallen skrev:
[länk]
Vad är syftet med inlägget? Alla vet redan vad som gäller, tråden handlar inte om det.
Den handlar om hur sotarna bokar in sig själva hos folk.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Och visst är det ett hotbrev, i stil med "vi kommer hem till dig och ska utföra en tjänst du inte beställt, är du inte hemma måste du betala, dessutom kommer vi ta ut en extra avgift för en annan tjänst som du inte heller beställt, om du inte särskilt säger till i förväg och är det något annat knas med stege eller skorsten eller nåt tar vi betalt för det också".
Ganska likt kringresande asfaltsläggare (och tandläkare faktiskt, som tar 200kr för att berätta hur man borstar tänderna).
Har du ringt dem ifråga efter sista brevet?

T
Ja, det är en jävla ton! Ring upp sotarfirman och fråga om det brunnit i skallen på dom. Sedan kan dom stoppa upp fakturan någonstans.

Jag hade blivit vansinnig på det där.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Ursäkta, nu läste jag inte alla inläggen utan bara forumsida 1 och 4. Men gäller texten nedan att det är var 3e år som man måste sota enligt den nya lagen (ifall man eldar ca 500 kg per år)?
Ursäkta igen om detta redan är besvarat :cry:
Skärmdump av text som beskriver regler för sotning baserat på mängd vedeldning.

Hej, en sidofråga om sotning. Jag gör egensotning, men vad gäller brandskyddskontrollen? De har inte gjort någon kontroll på 7 år på min värmepanna för ved. Vems ansvar är det att ta initiativ till en brandskyddskontroll, är det min om jag gör egensotning, eller är det sotarens ansvar?

MathiasS MathiasS skrev:
Haha, ja min tandläkare har provat det en gång med mig, men det behövde vi inte diskutera så länge innan den avgiften gick upp i rök.
Avtalslagen fungerar så som beskrivits i denna tråden, att man ska ha accept osv. Men för t.ex. tandvård gäller Tandvårdslagen som handlar om avtal mellan stat och civilperson. Där stadgas att tandvården kan ta ut en avgift vid förbokad tid som man ej har avbokat. Detta är alltså lagligt, och Avtalslagen står ej över detta.

Huruvida det finns något som ger sotare samma rätt är en annan sak, men låter osannolikt.

B
T tobbbias skrev:
Ursäkta, nu läste jag inte alla inläggen utan bara forumsida 1 och 4. Men gäller texten nedan att det är var 3e år som man måste sota enligt den nya lagen (ifall man eldar ca 500 kg per år)?
Ursäkta igen om detta redan är besvarat :cry:
[bild]
Texten du kopierat avser frekvensen för brandskyddskontrollen, inte frekvensen för sotningen.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.