emilm skrev:
Låter konstigt i mina öron. Borde inte gruset klassas som last, som i detta fall inte var surrad ordentligt. Om jag tappar min last på vägen skulle jag tro att jag var vållande för den eventuella skada som uppkommer
Troligen inte, men jag håller med dig. Det var uppe i tinget i vintras vill jag minnas då det hade lossnat ett stort flak med is och snö från lastbilstaket som for in i en bil. Men detta var inte dåligt surrad last enligt tingsrätten.
 
Om skadan är på en bil så är det bilförsäkringen som gäller. Har sotaren tyckt att han vill stå för halva självrisken så ta det budet han är inte ansvarig, däremot kan nog ägaren till skorstenen ligga illa till om bilägaren gör stor sak av detta. Skorstenen verkar vara allmänfarlig så den bör nog åtgärdas med det snaraste eftersom det nu är känt att den är dålig vilket ställer ägaren ansvarig i fortsättningen.
 
injonil skrev:
Ja, det är givetvis det naturliga resonemanget, men det är inte alltid som man tror eller tycker.

Jmf istället med att någon av misstag tappar något på en ny Ferrari och inte har ngn hemförsäkring eller dylikt. Tror du då att denna person blir direkt betalningsanvarig för den miljon det kostar att reparera skadan med personlig konkurs om så krävs?
En bekant fick en skada på sin bil av en kundvagn, den hade rullat nerför en mindre backe när någon packade ur varorna.

Den som använde kundvagnen fick stå för självrisken.

Varför kan man då undra eftersom det också var ett misstag?

Sent from my ST18i using Tapatalk
 
injonil skrev:
Jmf istället med att någon av misstag tappar något på en ny Ferrari och inte har ngn hemförsäkring eller dylikt. Tror du då att denna person blir direkt betalningsanvarig för den miljon det kostar att reparera skadan med personlig konkurs om så krävs?
Ansvarig, javisst. Oavsett vilket försäkringskydd vederbörande har.
 
Mmm. Min far låg bakom en grusbil då det ramlade ner en sten från flaket på motorhuven med en buckla och lackskador till följd. Han tyckte att lastbilen skulle stå för skadan men det ansåg inte försäkringsbolaget med motiveringen att det var en typ av olyckshändelse som man kan få räkna med, dvs shit happens.
Ligger man så nära att man träffas av en sten som faller av så ligger man för nära. Så går resonemanget.
 
Fixartanten skrev:
Ansvarig, javisst. Oavsett vilket försäkringskydd vederbörande har.
Nu var det inte ansvarig jag talade om, utan betalningsansvarig.
 
Troberg skrev:
Ligger man så nära att man träffas av en sten som faller av så ligger man för nära. Så går resonemanget.
Nej, det var inte så det motiverades utan för att det ej berodde på oaktsamhet eller dålig lastförankring, dvs en olyckshändelse.
 
joflopp skrev:
Är jag ensam om att tycka att den som orsakar skadan ska ta det hela via sin försäkring? Ponera att snickaren går med en regel på axeln, vänder sig obetänksamt om och drar regeln rätt i sportbilen som står på gårdsplanen där han är och bygger altan. Borde då inte snickarens ansvarsförsäkring kicka in eller ska han skaka på axlarna och säga "Hoppsan. Ja ja, det där får du ta på din bilförsäkring"?
Risken är nog så i fallet sotare kontra fastighetsägaren.
Det är från mitt hus tegelstenen lossnat.
Sotaren ska ges tillträde för att kunna utföra sitt uppdrag på ett säkert sätt, dvs stegar, takluckor, takstegar, etc, ska vara rätt utförda och underhållna. Och till detta lägger jag även att skorstenen ska vara sammansatt och underhållen så att stenar inte lossnar från den eller att den faller samman.
Du som fastighetsägare har här ett ansvar.
Därför kan du inte jämföra med en snickare som knallar runt med t.ex. en regel, i detta fallet är det ju snickaren som är vårdslös när han "transporterar" regeln.
Däremot om sotaren tappat ned några av sina sotningsverktyg så kan du jämföra med snickaren.
Sedan vem som ska betala skadan får bilägarens försäkringsbolag ta hand om och utreda.
 
Jag har som sagt väldigt svårt att se att sotaren skulle vara ansvarig. OM du som fastighetsägare visste (och någon kan bevisa att du visste) att betongbiten satt löst, eller att du visste att skorstenen var i så dåligt skick att du borde insett att betongbitar kan lossna. Då har du varit försumlig i ditt underhåll och då kan du som fastighetsägare bli ersättningskyldig.

NU vet du att skorstenen är i dåligt skick, och du bör åtgärda eller åtminstonde besiktiga den för att säkerställa att det inte finns fler betongbitar som kan ramla ned och skada folk eller bilar.

Ang. att tappa något på en Ferrari så har jag förstått att en fotgängare eller cyklist normalt aldrig döms att betala det fulla värdet av en skada på en bil, även om de varit vållande till en olycka. Man jämkar beloppet till någon form av skälighetsnivå. Skälet är att om du som fotgängare riskerade att dömmas till miljonskadestånd bara för att du rör dig i trafiken så skulle vissa inte ha råd att gå ut överhuvudtaget. Man resonerar som att den bilist som tar ut något så värdefullt och ömtåligt som en bil får i någon mån skylla sig själv om den blir skadad.
 
charta77 skrev:
En bekant fick en skada på sin bil av en kundvagn, den hade rullat nerför en mindre backe när någon packade ur varorna.

Den som använde kundvagnen fick stå för självrisken.
Och vem var det som kom fram till det? Din bekant, försäkringsbolaget, polisen eller domstolen?
 
Mikael_L
Alla som har skrivit "ansvarig" någonstans kan prova byta ut "ansvar" mot "oaktsam" eller ev "uppsåtligt". Så kanske vissa saker klarnar.
 
Nyfniken skrev:
Och vem var det som kom fram till det? Din bekant, försäkringsbolaget, polisen eller domstolen?
Ska fråga, enda jag vet är att de sa att de inte behövde betala självrisken.

Sent from my ST18i using Tapatalk
 
charta77, det vore intressant att få veta. En tanke är att det är möjligt att det var den som tappade kundvagnen som sa "självklart betalar jag din självrisk, jag är hemskt ledsen att jag pajjade din fina bil", precis som i TS exempel där sotaren erbjuder sig att bidra till självrisken?
 
Ångrade mig. Ska inte kommentera inlägg för det är faktiskt svårt att se inkompetens presenteras som fakta utan att på något sätt trampa på tårna (no offense, men trådstartaren vill ha kunnig saklig hjälp kan man utgå ifrån. Det är inte vad han får av alla.).

Kingolle brukar vara ber sansad och svara. Jag ska nog sluta läsa trådar med mer än två svar för då vet man redan att det är upprörande :D.
 
Redigerat:
Intressant diskussion. Tack för era inlägg, de har gett mig lite perspektiv på händelsen. Har nu iaf pratat med mitt försäkringsbolag och enligt dem så är det ingens resp. bådas fel när sånt här händer. Och tyvärr drabbar detta bilägaren som får betala självrisken själv. Sotaren har ju, som sagt, erbjudit sig att stå för halva självrisken och det får ju anses mycket välvilligt. Återstående självrisk kommer troligtvis bilägaren kräva mig på. Enligt mitt försäkringsbolag kommer jag kunna anmäla detta till dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.