Klart man sparar skruv! Personligen kan jag noll och inget om benämningar osv, jag sorterar de bara i försänkta, halvförsänkta, kullriga och maskinskruv. Det räcker gott för oss. Otroligt hur mycket skruv man kan äga, fast man väldigt sällan köper skruv... :thinking::crysmile:

• Gilla
  • Wow
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Av ren nyfikenhet:
Ungefär hur gammal är du?
Gissa. :)

Jag gissar att du är född efter 1985.

• Gilla
dicliff och 5 till
  • Laddar…
Jag önskar du kunde komma hit och sortera dom åt mig också.

Jag gissar att du är född efter 1985.
Japp...

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Japp...
Kanske till och med efter 1990

• Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Håller med att det nog är åldersrelaterat att spara/sortera skruv... Jag sparar och sorterar medan min lillebror inte gör på samma sätt.. (jag född mitten 70-tal och han slutet 80-tal)
Det är suverän terapi att smita ut i garaget med en och annan kall öl och sätta igång lite bra musik..

• Gilla
torporoman och 3 till
  • Laddar…
Kanske till och med efter 1990
Nej, herregud. 90-talisterna.. jag har ett jobb iaf.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 12 till
  • Laddar…
Det kan väl inte vara enbart skruv som sparades i större utsträckning förr? Gamla trasiga handdukar och lakan (bra trasor när man putsar fönster...), tomma glasburkar (bra att ha nästa gång jag sorterar skruv) osv osv. Tror att det även beror på hur man har vuxit upp, vad man har för ekonomi och hur stor plats man har att spara de där bra-att-ha-grejerna. Jag är född på mitten av 80-talet och har alltid haft en liten inneboende hoarder i mig, men i takt med att ekonomin stabiliseras med ålder och utbildningsgrad så har jag lättare för att nu slänga rent trasiga saker och faktiskt inse att ibland kan man köpa nytt.

• Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Det kan väl inte vara enbart skruv som sparades i större utsträckning förr? Gamla trasiga handdukar och lakan (bra trasor när man putsar fönster...), tomma glasburkar (bra att ha nästa gång jag sorterar skruv) osv osv. Tror att det även beror på hur man har vuxit upp, vad man har för ekonomi och hur stor plats man har att spara de där bra-att-ha-grejerna. Jag är född på mitten av 80-talet och har alltid haft en liten inneboende hoarder i mig, men i takt med att ekonomin stabiliseras med ålder och utbildningsgrad så har jag lättare för att nu slänga rent trasiga saker och faktiskt inse att ibland kan man köpa nytt.
Ju bättre ekonomi man har, desto mer verkar man slänga fullt fungerande saker och räkna med att det är inget problem att köpa nytt när andan faller på. Väldigt lite tanke på återbruk och miljö utan bara gå på det som är bekvämast för en själv.

Men jag tror det beror på hur mycket plats man har också. Bor man i en liten lägenhet kanske man inte kan spara så mycket man skulle vilja (om man inte hyr in sig på Shurgard då...)

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Tror inte många sparar trasiga skruvar, inte jag iaf.

Annars är det ett problem om många byter från svensktillverkad kvalitet till något från Kina eller Indien, fortfarande alltför ofta tillverkat med synnerligen tveksam miljöpåverkan och arbetsförhållanden.

Du kanske slänger en handduk eller lakan av svensk lin (som inte finns längre, allt odlas på annat håll) för att färgen inte passar och köper en ny från Kina på IKEA. Dessutom oftast av sämre kvalitet. Sämre för dig, sämre för miljön.

Se vad som hände med Bahco. När jag började köpa gjordes de i Sverige, sedan Argentina, därefter Frankrike, Spanien m fl och nu precis varsomhelst. Alla svenska Bahco jag köpte håller än med jag fått kassera flera tillverkade på annat håll. Uppenbart att kvaliteten blev sämre efterhand. Inte bra för kunden, inte bra för miljön.

• Gilla
Lärospånet och 7 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ju bättre ekonomi man har, desto mer verkar man slänga fullt fungerande saker och räkna med att det är inget problem att köpa nytt när andan faller på. Väldigt lite tanke på återbruk och miljö utan bara gå på det som är bekvämast för en själv.
Kastar man skräpskruv och -spik i metallåtervinningen så går de till just återvinning.

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Kastar man skräpskruv och -spik i metallåtervinningen så går de till just återvinning.
Ja, men det är skillnad på återbruk (använda saken igen utan att ägna energi åt att smälta ner den och tillverka nytt), och återvinning. Återbruk är bättre.

• Gilla
Lärospånet och 7 till
  • Laddar…
B b8q skrev:

Men jag tror det beror på hur mycket plats man har också. Bor man i en liten lägenhet kanske man inte kan spara så mycket man skulle vilja (om man inte hyr in sig på Shurgard då...)
Absolut. Men det är skillnad på att slänga fullt fungerande saker och trasiga saker i tron om att man "nån gång" kommer laga dem.

T tompaah7503 skrev:
Hoppas inte du menar metallåtervinningen där du slänger folielådan efter ostkakan. :surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.