R Roosen skrev:
I och med att det är ett förhållandevis gammalt hus och på landet så vill vi inte smacka dit platta standardlister. Är inte upp över öronen förtjust i klassisk almoge-list heller. Men dessa dörr/fönsterfoder och golvlist tycker jag gör huset rättvisa. Inte så mkt krusiduller men ändå lite arbetat. Tanken är att ha dessa genomgående i hela huset.
[bild]
Jättesnyggt! Får man fråga var du har köpt dem? 🙂

R Renoverings-Linn skrev:
Jättesnyggt! Får man fråga var du har köpt dem? 🙂
Tack 😊 Fodren är köpta på Hornbach, tror de kallas ”funkis”. Har för mig att jag sett dem även på Bauhaus. Golvsockeln är köpt på Sekelskifte. De har en butik i Västberga (Stockholm). Kommer inte ihåg vad de kallas, men de är 95 höga.

• Gilla
Tihali och 1 till
  • Laddar…
R Roosen skrev:
Tack 😊 Fodren är köpta på Hornbach, tror de kallas ”funkis”. Har för mig att jag sett dem även på Bauhaus. Golvsockeln är köpt på Sekelskifte. De har en butik i Västberga (Stockholm). Kommer inte ihåg vad de kallas, men de är 95 höga.
Tusen tack! Ska bli kul att följa er resa 😊

• Gilla
Roosen
  • Laddar…
I somras körde vi ett race med utsidan av huset. Dels målade vi om hela huset. Det började vi med redan hösten 2024 och gjorde klart våren 2025.

Det gick ganska snabbt, ca 4 dagar för hela huset där vi var två pers två av dagarna. Väldigt behagligt att jobba med slamfärg.

Vi tog oss också an fönstren, foder och knutar på södra och västra sidan. I och med att vi troligt kommer göra något åt dessa fönster när vi renoverar köket så fixade vi det inte fullt så grundligt som man kanske borde gjort. Men skrapade åtminstone bort allt löst och förbättrade kittning där det behövdes. Målade med vanlig fönsterfärg. Och foder och knutar målades med fasadfärg i en bruten vit (S 0603-G80Y). Båda från Nordsjö. Skrapade även rent fönsterbläcken och de målades med en avsett plåtfärg.
Avskalat och delvis ommålat fönsterkarm med slitna foder, omgivande natur och interiör reflekteras i glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet vitmålat fönster med skrapad färg på ett rött hus. På fönsterbläcket ligger en liten blå burk och pensel. Reflektioner av träd och trädgård.
Skapa konto

Inte så mycket mer att orda om detta 😊 Hittade inga bra efterbilder. Men lovar att det iallafall blev bättre!

Som jag hintade om i förra inlägget där fönstret på östra gaveln byttes, så behövde även vindskivorna kärlek. Dels var de i dåligt skick med flagnande färg och ruttet trä. Dels var det ett glapp mellan den överliggande plåten och takpannorna på en sidan. Och sist och inte oviktigt var att färgen var svart, något vi inte gillar då vi tycker det ger ett för tungt intryck.
Flagnande svart färg och skador på plåten vid takets kant intill röda takpannor, över en grusad gård och grönska.
Skapa konto
Flagnande svartmålad vindskiva på husgavel med röda väggar, visande skadat och avflagnat trä. Träställning i förgrunden, trädgård i bakgrunden.
Skapa konto

Vindskivor på ett 1.5-planshus med 45 grader takvinkel sitter högt upp kan konstateras… Därför kändes det helt tvunget att ha en byggställning för detta.

Jag hyrde en ställning av en lokal snickare som kom och satte upp den på ena gaveln, själv på ett par timmar. När vi var klara med den så flyttade jag och min sambo den till andra sidan. Det var inte helt lätt måste erkännas. Många och tunga delar. Tog typ en dag bara det... Blev lite special också då den behövde gå över utbyggnaden.
Rött 1.5-planshus med byggnadsställning, nya röda vindskivor, och pågående renovering av fasad och tak, med utbyte av panel och isolering.
Skapa konto
Rött hus med byggställning vid gaveln, stege lutad mot ställningen. Takplåtar och fönster synliga. Soligt väder, blå himmel.
Skapa konto
Byggställning och träplattform över takpannor vid ett hus med röda vindskivor, visar renoveringsarbete på taket.
Skapa konto

Ställningen var av äldre typ. Järnrör. Trä-platåer. Djup, ca 150 cm tror jag. Först tänkte jag att den var onödigt stor. Men när jag började jobba på ställningen uppskattade jag den oerhört mycket. Speciellt som jag beslöt att byta panelen i gavelspetsen på västra sidan. Otroligt smidigt att kunna ha kap&geren på ställningen tillsammans med allt material som behövs. Nästan som att stå på marken och jobba! Sparade mycket tid.
Byggställning vid röd husgavel med öppet träarbete runt fönster; takpannor synliga, himmel och träd i bakgrunden.
Skapa konto

Vi hyrde ställningen 1 vecka. Så det blev ganska bråda dagar då det alltså inte bara var vindsskivorna som skulle bytas utan passade även på att skrapa och måla fönstren på övervåningen på västra sidan. Beslöt att byta ut fodren och viss del av salningen då trät var i dåligt skick.

När jag tog lös panelen runt fönstren, som jag alltså passade på att byta, så upptäckte jag att mössen haft fest i det skikt av isolering som fanns bakom vindpappen. Även pappen var rätt söndergnagd. Därför blev det även till att riva bort all isolering, dit med ny isolering och på med vindduk, innan nya panelen spikades upp.
Gammal isolering och söndergnagd vindpapp i en takstol på ett renoveringsprojekt, med synliga träreglar och mörka fläckar.
Skapa konto
Gavel med exponerad gipsskiva och träregelverk, fönster med flagande färg under renovering av husfasad.
Skapa konto
En gavel av ett hus under renovering, med exponerad isolering och delvis borttagen panel. En solfläck syns över bilden.
Skapa konto
En byggställning vid en husgavel, klädd med vindpapp och öppet tak. Röd träpanel på sidan och fönster under konstruktionen.
Skapa konto
Rödmålade brädor monterade på en husvägg, med två fönster under och synliga lager av isolering och vindpapp i bakgrunden.
Skapa konto

Lösningen för hur de befintliga vindskivorna var uppbyggda och tidsatta skilde sig helt mellan östra och västra gaveln. Detta då östra delen är från ursprungshuset och västra är utbyggnaden gjord på 90-talet. Det blev en del funderande på infästningen, men det löste sig bra.
Röda träpaneler på ett hus, med synliga vindskivor under takpannor. Byggställning intill och antenner i bakgrunden mot en blå himmel.
Skapa konto
Röda vindskivor på ett hus med nyrenoverad fasad och tak, sett underifrån mot en klar blå himmel.
Skapa konto

På västra sidan var en glipa mellan vindskiveplåten och pannorna. Det uppmärksammades vi på i den besiktning som säljarna gjort. Så det vi på att fixa till och därför blev det specialbeställning av plåtarna. Kollade runt bland lokala plåtisar men de jag fick tag i (sommarperiod) blev för dyra i jämförelse med en online-butik jag beställde av. Det gick faktiskt väldigt bra och fick telefonsupport där vi diskuterade vinklar, bockningar etc.

Färgen ja. Spontana tanken var förstås att gå för vitt. Men vitt är ju smutskänsligt och sällan vitt så länge. Vi kollade oss omkring i bygden och det är relativt vanligt med röda vindskivor. Så det fick det bli. Målade med slamfärg. Vi blev väldigt nöjda med resultatet.
Rött 1,5-planshus med vita fönster och dörr, omgiven av grönska och träd, under en blå himmel med moln.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
I höstas så bytte vi elcentral i samband med att vi installerade en laddbox.

Det saknades jordfelsbrytare i huset och det var egentligen triggern. En tanke var att bara komplettera centralen med en jordfelsbrytare.

Men elis rekommenderade åtminstone två så man kan fördela grupperna lite klokt, så inte allt ligger på samma. Och det är lite krångligare att fixa det i gammal central med fasta skenor.
Bild av en elcentral med olika säkringar och en elmätare monterad på en vägg, tillsammans med en skylt märkt "ÖPPET".
Skapa konto
Elcentral med jordfelsbrytare och elmätare installerad på en vägg, ansluten till flera elanslutningar och ledningar.
Skapa konto

Det var dessutom skönt att bli av med den del lådor/skåp istället för att få ytterligare ett par stycken.

Vi har även en övercentral som hanterar utbyggnaden och där monterade vi också en jfb. Där upptäckte vi en stackars (fd) mus som tråcklat sig in på nåt sätt och blivit griljerad…
Elcentral med exponerade färgade kablar och en död mus liggandes bland kablarna.
Skapa konto

Laddboxen zaptec go med lastbalansering (sense).
Laddbox Zaptec Go monterad på en orange trävägg, bredvid ett svart stuprör.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Under julledigheten tog vi beslutet att dra igång renoveringen av vårt huvudsakliga sovrum.
Så nu har vi flyttat upp på övervåningen under tiden. Skönt med ett stort hus när man renoverar pö-om-pö!
Det blir samma typ av renovering även i detta rum. Ny el. Gips på väggarna och tak. Ny salning runt fönster och dörr. Nya foder och lister.
Före:
Rum under renovering med borttagen bröstpanel, två fönster, bord med verktyg, och en dammsugare.
Skapa konto

Det satt bröstpanel som tyvärr fick stryka på foten. Dels tycker inte vi det skulle passa med alla garderober och säng etc vi ska in med, så den behövde bort. Sen gick den lätt sönder så att få bort den hel för ev återanvänding i annat rum kom på skam.

Skönt att inte behöva skrapa gammal tapet etc utan istället bara smacka på ny gips. I detta rum och förra så använder jag sån lättviktsgips. Måste säga att den är väldigt trevlig att hålla på med. Och gillar utformningen på sidorna. Den har mkt rakare kant vilket gör att det inte blir det där ”diket” som blir av den rundade kanten på vanliga gipsskivor.
Detalj av ett renoveringsprojekt där del av taket och väggen är exponerade med synliga kablar; tyder på arbete med el och gips.
Skapa konto
Renovering av sovrum med synlig existerande träpanel, nylagd eldragning och öppen dörr till nästa rum.
Skapa konto
Rum under renovering med monterade lättviktsgipsskivor på väggarna, en stege och verktyg syns på golvet.
Skapa konto
Renovering av sovrum med gipsade och spacklade väggar, en cirkelsåg och en stege står på golvet i förgrunden.
Skapa konto
Rum under renovering med nylagd gips på väggarna och två fönster med utsikt över en snöig trädgård.
Skapa konto

Nu är vi i princip ikapp nutid. Nästa moment är taket. Därefter målning. Sen golv (separat historia). Inbyggnation av garderober (dröjer nog ett tag).

• Gilla
djanlov och 2 till
  • Laddar…
Förra helgen hyrde jag gipshiss och fick upp skivorna i taket. Gick snabbt och smidigt, ca 4 timmar.
Gipsskiva monterad i tak med gipshiss i ett rum under renovering, med redan uppsatta gipsväggar.
Skapa konto

Därefter limmade jag remsa och som jag nämnt tidigare funkar det kanon.
Detta är vad som behövs: våtrumslim pensel och en liten gummiroller. En liter räcker gott och väl till detta rum, ca 25-30 meter remsa.
En burk Bostik våtrumslim med en pensel och en gummiroller placerade ovanpå, på ett dammigt golv.
Skapa konto

Och nu i taket med kortändeskarvar så behövs det definitivt limmas remsa.
Gipsskivor monterade i taket med synliga skruvar och skarvar som ska spacklas och slipas för slutförande av renoveringsprojekt.
Skapa konto
Tak med monterade gipsskivor och limmade remsor vid kortändeskarvar, väggar delvis behandlade, fönster med utsikt.
Skapa konto

Nu pågår spackling och slipning. Gör som jag brukar och som funkar bra. Första omgång uppfyllnad.
Tak och väggar med gipsplattor har fogas och spacklats, med pågående spackling och slipning i ett rum under renovering.
Skapa konto

Därefter utspackling på bredden.
Tak och väggar med gips och nyligen spacklade fogar i ett rum under renovering.
Skapa konto

Sen slipa. Och sen en sista omgång bättringsspackling + slip.
Var inne på att testa att spackla tre gånger innan slip, men tycker det verkar svårt att se var man behöver spackla tredje gången utan mellanslipning.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Efter att tak och väggar är klara behöver vi bestämma hur göra med golvet. Det är samma undergolv som i tidigare renoverade rum. Dvs de faktiska "elementen" som golv och väggar är uppbyggda av i dessa Mockfjärd elementhus. Detta är målat och verkar vara en hel del sprickor etc.
Slitet målat trägolv med sprickor, i behov av slipning och eventuell renovering. Bakgrunden visar ofärdiga väggar.
Skapa konto
Renovering pågår med målat golv och brädor, samt verktyg och material i bakgrunden.
Skapa konto

Kommer slipa av det och sen ta beslut därifrån. Trolig lösning är att lägga in ett tunt furugolv, nedskruvat. Föllinge Golv har en panel/golv som är 14x185 som jag tänker kan funka. Med så tunt golv behöver vi inte anpassa trösklar och dörrar.
Nån som har erfarenhet av att lägga in ett sånt tunt furugolv och nedskruvat (ej flytande)?

• Gilla
granis70 och 1 till
  • Laddar…
Varför vill du inte köra med vanligt parkett eller laminat?

//AA

S saiter skrev:
Varför vill du inte köra med vanligt parkett eller laminat?

//AA
Hade ett inlägg om det förut. Men kortfattat så gillar vi furu/gran. Tycker det passar i dels sovrum och dels i lantliga hus. Underbara att gå på. Så antingen behålla undergolvet som vi gjort i de två andra rummen eller så nytt furu.

I kök och hall kommer det dock bli annan typ av golv… 🙂

• Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Ett tag sen senaste uppdateringen. Vi har sålt huset i Huddinge och köpt lägenhet som komplement till vårt blivande "huvudhus" i Sörmland. Mycket fokus på det senaste månaderna.
Men lite har ändå hänt..
Dörr ombyggd från att haft glas i speglarna. Fint men passar inte till sovrum. Dessutom vanligt fönsterglas, ej säkerhetsglas. Rätt farligt för djur och barn..
Satte in 10mm MDF istället och satte en ny list på ena sidan då gamla listerna var anpassade för 3-4mm glas.
Blev bra!
IMG_7208.JPG
Skapa konto
IMG_7278.jpg
Skapa konto

• Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Man vill alltid ha något utomhusprojekt igång parallellt för de dagar man hellre vill vara ute och roa sig.
En gammal övervuxen och kaosig stengång ersatt av en liten "spång".
Här kommer vi troligen bygga ny uteplats och orangeri etc, men det dröjer troligen några år. Tills dess får denna tjänstgöra.
IMG_7357.JPG
Skapa konto

• Gilla
saiter och 6 till
  • Laddar…
Vi beslutade oss för att satsa på nytt golv då det gamla var i för dåligt skick för att slipa. Det var stora hål på sina ställen.
Som jag skrev om tidigare så var det en del svackor. De flesta ganska långa och inte så djupa. Det var bara på ett ställe som det svackade ganska rejält. Där valde jag att spackla och körde på Kiiltos maxirapid. Inget renoldat flytspackel. Men ganska lättarbetat med en bred spackel. Verkar sitta bra och spricker inte vid skruvning.
Efter ett par kanter gick golvet upp en del och det hyvlade jag ner med vanlig manuell hyvel. Funkar det med :)
Själva golvet är ett grangolv från Baseco. 14mm 11,3mm breda.
Fick tag på 5m+ längder så slapp ändskarvning
Fick ta in dom via fönstret.
Lumppapp som underlag och nedskruvade i underlaget.
Blev bra och de svagare svackorna märktes inte nämnvärt i läggningen.
IMG_7345.JPG
Skapa konto
IMG_7348.JPG
Skapa konto

Det var bara nån enstaka bräda som krävde extra övertalning för att gå ihop ordentligt.
IMG_7349.JPG
Skapa konto

Verktyg som är bra att ha på slutet...:
IMG_7351.JPG
Skapa konto

Sista brädan ej lagd då vi har rör till elementen som går längs golvet. Det är enrörssystem som vi ska konvertera till tvårörs och då passa på att dra ner den i källaren istället. Mer om det senare...
IMG_7353.JPG
Skapa konto

Ser smalt ut på bilden, men rummet är 360 cm brett (och 495 långt)

Just det, tak och väggar har blivit målade. Där det är vitt på väggen kommer vi bygga en garderobsvägg.

• Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
Passar på att nämna att det blev samma ytbehandling på detta golv som de tidigare slipade golven. Hårdvaxolja naturell matt från Herdins. Använder en roller för finmålning som inte drar upp allt för mkt olja. Blir lagom mkt om man inte dränker den. Funkar bra utan slabb och har inte behövt eftertorka.
Nedan direkt efter lager två. Gick över med 400 slippapper efter första lagret och fick därmed bort det sträva. Tips härifrån 😊
IMG_7362.jpeg
Skapa konto

• Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.