bax bax skrev:
Låt sommaren börja sitt jobb med att torka upp och återställa naturen så får ni se hur det artar sig.
Precis, innan man börjar förändra så ska man uppleva platsen under alla årstiderna och hur den påverkas av årstider. Tar man träd så kan de på våren upplevas som att de är onödigt skuggande där man sedan på sommaren ser dem som helt perfekta som just skuggande. Ett tillsynes onödigt buskage kan man upptäckte är det perfekta vinskyddet och i princip underhållsfritt.
Även strandkanten påverkas av vattennivåer och hur isen kan bryta/bända och även trycka sönder det man gjort helt perfekt under sommaren.

• Gilla
Fredrik99 och 2 till
  • Laddar…
bax bax skrev:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ah, personkonflikter och allmänna oförrätter. Ja, sånt är ju landsbyggdens baksida.
VA? Läser ni inte juridiktrådarna, jag tycker det mesta handlar om grannosämja i villakvarter och andra stadsliknande ämnen.
Jo, men här vill A inte hjälpa B då det även ger nytta för C. Den typen av sekundäreffekter skulle jag säga är mer av ett landsbyggsproblem då människor på landsbyggden är mer beroende av varandra. Men visst har städerna sina motsvarande problem med milimeterrättvisa om tomtgränser exempelvis, människor är ju trots allt människor både på det ena och andra stället.

• Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
H
Idag hände det! Vi har efter 25 månaders kamp el! Hejdå 1800-tal, välkommen nutid :D:D:D
Självklart var det in i det sista en del spänningsmoment, då vår ”host” fantastiska nätägare såklart gjorde det lite extra spännande. I deras system så var vi igångsatta, att vi ej var det i verkligheten spelade inte så stor roll då de hade antecknat aktivt :rolleyes:. Men efter att både vi och elinstallatören gjorde en gemensam drive och ringde samtidigt till nätägaren så lyckades vi komma till rätt personer. Tog bara från 9-tiden fram till sen kväll ( jourpersonal är kanon :D)
Bildbevis :cool:

Tänd lampa utanför en trästuga, symbol för införd el efter lång väntan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh

PS, Får snart byta namn på tråden till stugan utan nästan allt ;)

• Gilla
Ramnemark och 3 till
  • Laddar…
H
Underhållsbehovet är stort nu, entrédörren hänger på ett gångjärn sedan 1 månad tillbaka. Det är inte ofta du öppnar dörren och halva dörren följer med ut :crysmile:. Entretrappan har hästmyror ätit upp, ett fönster har ett titthål i karmen och hela vägen in... mm mm. Så tack gode gud för el och nu börjar renoveringen! Idag eller snarare ikväll stod rivning på schemat och imorgon så fortsätter rivningen. På tisdag kommer ett lass byggvaror samt även lite ”fusk” i form av en snickarfirma. Det skall bli så roligt att få lov att se stället byggas upp igen :). Jag längtar och ser framemot tills att se det klart samtidigt som jag faktiskt njöt idag av att bara gå och riva. I vanliga fall är jag så ivrig på att se slutresultatet men nu har vi väntat så länge på detta så att äntligen få lov att sätta igång var toktillfredställande.

Skadat gångjärn och trasig träkarm vid en sliten entrédörr, behov av renovering.
Skapa konto
Dörr och gångjärn har gått skilda vägar :cry:
Skadad fönsterkarm med skadat trä och flagande färg markerat med en blå cirkel på en röd husvägg.
Skapa konto
Ventilation, stoppar man in ett finger så sticker det ut på insidan. Skadad entrédörr med bortfallande färg och bottenstycke brutet vid gångjärn.
Skapa konto
Små renoveringsbehov :cool::crysmile:
Person i arbetskläder bär verktyg och börjat montera ned ett kök, tecken på renovering pågår.
Skapa konto
Make+kofot=lycklig :)

Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
H
Vi har fortsatt att ” Orch riva” idag, slägga och kofot är våra bästa vänner. Går relativt fort men det är tungt! De skåp och garderober som finns är uppbyggda på grovt tillsågade reglar. Och efter att det är sönderslaget så skall det bäras ut, nedför trappor och genom en halvknivig skogstomt till antingen höstens eldningshög eller till tippenhögen. Som sagt tungt men allt gick jättebra tills vi rev den vattenslangen som förrförra ägaren har dragit in i huset och som har sin källa i någon bäck, den har nu stått oanvänd i ca 12 år. Det var fullt av ruttet vatten :sick::sick::sick: och då vi inte var beredda på detta äckliga vattnet så lyckades vi med konststycket att spruta runt det i stugan. FY!!! Alltså det var den värsta stanken vi känt någonsin! Jag var tvungen att springa ut för att inte kräkas inomhus, min man som kom utspringande efter mig sa ” synd att du inte kräktes inomhus, då hade det luktat bättre”
Men färdigrivet blev det och nu får snickarna ta över.

Tomt rum med spillror på golvet under renovering, utsikt mot sjö genom fönster, röd mopp i mitten.
Skapa konto

Rivningsplats med golvavfall, avbruten vattenslang och rester av ruttet vatten i ett hörn av rummet.
Skapa konto

Rivningsarbete i stuga med avlägsnade skåp och spillror på golvet samt spis i hörnet.
Skapa konto

Mvh från ”Stugan med el men utan allt annat samt en touch av ruttet vatten”

• Gilla
p.lundgren och 3 till
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Vi har fortsatt att ” Orch riva” idag, slägga och kofot är våra bästa vänner. Går relativt fort men det är tungt! De skåp och garderober som finns är uppbyggda på grovt tillsågade reglar. Och efter att det är sönderslaget så skall det bäras ut, nedför trappor och genom en halvknivig skogstomt till antingen höstens eldningshög eller till tippenhögen. Som sagt tungt men allt gick jättebra tills vi rev den vattenslangen som förrförra ägaren har dragit in i huset och som har sin källa i någon bäck, den har nu stått oanvänd i ca 12 år. Det var fullt av ruttet vatten :sick::sick::sick: och då vi inte var beredda på detta äckliga vattnet så lyckades vi med konststycket att spruta runt det i stugan. FY!!! Alltså det var den värsta stanken vi känt någonsin! Jag var tvungen att springa ut för att inte kräkas inomhus, min man som kom utspringande efter mig sa ” synd att du inte kräktes inomhus, då hade det luktat bättre”
Men färdigrivet blev det och nu får snickarna ta över.

[bild]
[bild]
[bild]

Mvh från ”Stugan med el men utan allt annat samt en touch av ruttet vatten”
Var ni i närheten av surströmming någon gång?

A
Skönt att ha något att pyssla med på ledig tid! Lycka till!

H
T Thomas_Blekinge skrev:
Var ni i närheten av surströmming någon gång?
Surströmming är snällt i jämförelse. Graviditet i 12 veckan och gå in hos en magsjuk tar jag också hellre... FY för detta :sick: tänk om det hade funnits 3D lukt- sicken skräckfilm vi hade kunnat skapa. :rofl:

H
Scouten skrev:
Skönt att ha något att pyssla med på ledig tid! Lycka till!
Tack :) och för att citera alla byggares bästa motto( eller borde åtminstone vara) Ingen minns en fegis

För att vara lite seriös, vi har aldrig tagit så mycket hjälp som vi gör just nu. Vi känner oss som en blandning av: bortskämda, lyxiga och lite värdelösa :oops::crysmile:
Bakgrund: varit tillsammans 17 år och har nog renoverat alla dessa år mer eller mindre, när man tänker efter :surprised:. Dock tack och lov olika ställen.

A
Fast det måste väl vara så att man får ta hjälp? Om man vill, kan och har råd?

H
Scouten skrev:
Fast det måste väl vara så att man får ta hjälp? Om man vill, kan och har råd?
Ja, absolut. Vi är bara inte vana att ta hjälp. Mao så känns det underbart men också lite skrämmande :). Kontrollbehovet är ju rätt stort :rofl::oops:.
Vilket fall som helst på tisdag smäller det, då rivs stugan på allt förutom stomme, plåttak och innervägg. Mycket viktigt att behålla vitala delar med tanke på vårt ”host” fantastiska och ”host” rättvisa strandskydd....

• Gilla
kest och 3 till
  • Laddar…
H
( måndag-onsdag) Snickarna har satt igång och vi har forslat virke. Virkeschauffören var först väldigt fundersam över att vi ville ha allt avlyft mitt i ingenstans. När han sedan hörde att vi skulle från det stället han lastade av det till rakt in i skogen en sisådär 500 meter, ja då ifrågasatte han vårt förnuft på ett mycket sympatiskt sett. Man kan ju förstå hans poäng, 2500 kg material och en skogsstig och två personer... men så illa var det ej. En ATV och en timmervagn så reducerade vi jobbet till ett slitgöra på endast ”host” ( dessa två kontorsråttor gick på knäna i slutet :crysmile:) 9 h. Träningsvärken dagen efter var klart minnesvärd, vi rullade upp ur sängen. Sätta sig rakt upp gick inte. :oops:
(Tisdag-torsdag) Snickarna höll under tiden på med att riva det gamla och förbereda det nya. Det gick sådär. Hela stugan lutar och när de rev så började allt svaja. Fick paniksamtal från dem och när vi kom dit så ser vi att plintarna har rört sig under rivningen. En klart kraftig rörelse i flera håll dessutom, arbetet avbryts och vi börjar utreda alternativ. Plintarna upptäcker vi är så sjukt dåligt uppförda att de är ett skämt. Efter kontrollmätningar så står det klart att 18 cm är skillnaden inomhus nu samt att alla inomhusväggar är sneda. (Tänk om inte strandskyddet hade funnits och man hade fått lov att bygg upp en ny stuga! Men nu finns strandskyddet och nybygge har kommunen stoppat.) Så här står vi idag, arbetet är avbrutet, domkrafter kommer på måndag eller tisdag och målet är att lyfta hela stugan och sätta nya plintar. Vi har av säkerhetsskäl gett snickarna förbud att röra bygget innan grunden är säkrade då vi känner att en förstörd stuga är en sak men en förstörd människa det är inget vi vill leva med.

Nu vet jag att vi är ungefär lika förtjusta i strandskyddet (trots att jag inte äger mark ens i närheten av vatten) och att kommunen inte ens ville att ni skulle få dra in el, men har ni undersökt möjligheten till dispens för en ersättningsbyggnad?

Det finns en sådan möjlighet enligt 7 kap. 18 c § miljöbalken.

H
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu vet jag att vi är ungefär lika förtjusta i strandskyddet (trots att jag inte äger mark ens i närheten av vatten) och att kommunen inte ens ville att ni skulle få dra in el, men har ni undersökt möjligheten till dispens för en ersättningsbyggnad?

Det finns en sådan möjlighet enligt 7 kap. 18 c § miljöbalken.
Vår ”fantastiska” (fanatiska) strandskyddsrepresentant på kommunen ( i min barndom fick jag lära mig att kommunens anställda fanns för oss medborgare, ha ha ha...) har meddelat att vi kmr aldrig få tillstånd för väg och def. inte avlopp och då vi inte uppfyller dessa två krav kan vi aldrig någonsin komma på tal om att få bygga upp något nytt och inte ens ersättningsbyggnad för det vi har. Vi får heller inte köra ut material eller borra för brunn då hon anser att naturen skadas om vi gör detta. Därav har vi beställt en bryggbåt för det tyngsta och kör många lätta lass med en fyrhjuling för det virket som kom i tisdags. Detta börjar bli en kämpig uppförsbacke. Markägaren bredvid har kämpat i 15 år, men kommer fortfarande inte få lov att göra något förutom att fälla träd för eldning.
När vi tog över stället för drygt två år sedan var vi ju sjukt naiva och körde helt öppna kort med kommunen, ibland (oftast) undrar vi hur rätt de har och om det inte varit bättre att ta hänsyn till naturen samt köra på lite sunt bonnförnuft istället.

• Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
Kom ni fram till någon bra planlösning? :)

Ska bli kul att följa!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.