Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Vi har letat i 5år efter ett litet hus med läge nära hav och goda vänner.Bor mitt i storstan och behöver lite jord under naglarna.
Vi hittade det i Hemnet storlek 160kvm pris över 3milj, tanken för oss är att köpa ett sommar hus som vi snart kan bosätta oss permanent eftersom ledighetstiden närmar sig.
Vi åkte på visning och vi kände direkt att bostadsytan inte stämde,maken mätte upp husets golvytan och vi drog inte ens av för biyta- det blev 115kvm.

Är detta vanligt att man har så stor differans på verklig yta och det som står i annons?
Tilläggas kan att huset fortfarande har samma yta på Hemnet trots att nu Mäklaren vet att det ej stämmer- det tycker jag är skojeri.

Om vi nu skall lägga ett bud -hur mkt tycker ni att vi skall räkna ned pga ytan ej stämmer- det finns ingen annan som är intresserad av huset och det har leget ute länge.
Behöver lite vägledning-jag vet att en del av er kommer att svara det beror på om ni vill ha huset men det hjälper inte just nu.

Det är ju inte alls säkert att det är någon idé att buda lägre, men en utgångspunkt kan ju vara att föra resonenmanget med säljaren att byggnandens värde (omräknat med tax.värde) bör sänkas procentuellt lika mycket som ytan är fel.

Nanny Fine
Hur vet du att er hemmasnickrade mätning stämmer och varför skulle säljaren/mäklaren ändra i annonsen för att en spekulant säger det?
Varifrån kommer uppgiften? Är det säljarens uppgift finns anledning till att kolla upp saken. Är det taget från taxeringsinformation, så brukar det stämma bättre - inte alltid dock, men man vill sällan taxeras för en större yta än man har.......

en grundregel är ju att ett hus är inte värt mer än vad någon är beredd att betala för det.. det är köparens marknad i många hänseenden i dessa tider..

har sett så många hus med allt för höga utgångspriser. hus där vi har lagt "skambud" och blivit skrattade i ansiktet av både mäklare och säljare. för att ett par månader senare kolla i lagfarter och se att huset sålts bra mkt lägre än vårat tidigare "skambud"

ha is i magen lägg vad ni tycker det är värt. om ni har gjort upp ett eget pris vad ni tycker det är värt för er så kan ni ju inte bli missnöjda i slutändan för då har ni inte betalt mer än vad eran gräns var

skall nämnas att vi har varit extremt nitiska husspekulanter och kollat upp en massa grejer innan budgivning. vilket har gjort att vårat bud har varit "färdig prutat" det tog ett tag innan mäklarna i trakten fattade detta. de flesta hus sjunker ofta rätt rejält ifrån det vinnande budet och vad för pris det blir efter besiktningen.

det har varit mkt intressant att vara med på ett antal budgivningar och sedan hålla koll på "sina" objekt och se vilket priset slutade på när affären har varit klar.

ett hus hade utgångspris på 1.3m vi bjöd 1.1 vilket de nekade på.. huset såldes sedan för 0.95m etc

nyacks skrev:
de flesta hus sjunker ofta rätt rejält ifrån det vinnande budet och vad för pris det blir efter besiktningen.

det har varit mkt intressant att vara med på ett antal budgivningar och sedan hålla koll på "sina" objekt och se vilket priset slutade på när affären har varit klar.

ett hus hade utgångspris på 1.3m vi bjöd 1.1 vilket de nekade på.. huset såldes sedan för 0.95m etc
Normalt är väl att besiktiga huset före man lägger ett bud? Är nu starkt undrande inför detta fenomen... Man bjuder högst men ångrar sig, tvekar, konstrar på alla sätt...

Det kanske är nya tider nu och jag har lyckats undgå att anpassa mig..?

Thomas59
Rapid skrev:
Normalt är väl att besiktiga huset före man lägger ett bud? Är nu starkt undrande inför detta fenomen... Man bjuder högst men ångrar sig, tvekar, konstrar på alla sätt...

Det kanske är nya tider nu och jag har lyckats undgå att anpassa mig..?
Välkommen ur idet. Ja det är nya tider. Bud först, sen avtal, sen besiktning är nog det vanligaste. Att besiktiga huset INNAN man la bud var nog inte vanligt ens då du gick i ide på 80-talet :D

Thomas59 skrev:
Välkommen ur idet. Ja det är nya tider. Bud först, sen avtal, sen besiktning är nog det vanligaste. Att besiktiga huset INNAN man la bud var nog inte vanligt ens då du gick i ide på 80-talet :D
Jag är förbluffad över informationen. Kan man bjuda högst, därefter ändra sig och vela? Ett handslag gäller inte längre, och man undrar vad som då fordras för att avtalet skall gälla. Kanske vår nye mammon- "pengarna på bordet", plötsligt gäller avtalet!

Jag kan erkänna att jag varit passiv i ett antal år vad gäller begagnat husköp. Däremot har jag byggt ett antal nya hus (och har en psykotisk spärr mot att köpa något som jag själv inte dimensionerat, och valt byggmetod. I så fall skall det vara en byggnadsingenjör eller snickare som byggt åt sig själv. Allt annat är helt otänkbart)

Jag har heller inga framtida planer på att köpa ett begagnat hus någonsin. Det är nytt som gäller!:)

Det är väl en effekt av dagens, vad jag kan tänka mig, mer stressade budförfarande. SMS-bud, Internet-bud etc gör att processen blir väldans kvick. och att då tvinga alla köpare till besiktningar innan budgivningen skulle nog förlänga processen med veckor i värsta fall.

Hugolisa: säkerställ att ni inte jämför äpplen och päron. Den area som oftast anges i prospekt är BOA eller LOA. Dvs ett sätt att mäta enligt svensk standard. BOA/LOA är alltid större än vad du får om du med tumstock mäter golvyta, som benämns NTA. Bl a räknas invändiga väggar med i BOA. Samt att under vissa förutsättningar räknas trappan som area i båda planen.

Vad står alla förkortningar för? :confused:

Tack för alla åsikter.
När det gäller "vår hemsnickrade mätningar" så mätte maken husets bredd x husets längd= ytan på nedre botten. Vinden mättes golvytan där rumdhöjden var 1,90,m eller mer + 0,60 m enl. vad jag förstår som man skall göra. Sedan har vi inte räknat av för några biytor alls( vilket naturligtvis finns ) I annonsen skrevs boyta.Denna annons med felaktig boyta är fortfarande på Hemnet

Nu är vi en märklig budgivning.Spekulant nr 1 la ett bud,en nr 2 höjde med 300.000. Nr 1 hoppar av- vi är med men har höjt med 25.000.Budgivare nr 2 har vi mkt dåliga vibbar av vi tror han bara är med för att trissa upp priset- han kom på samma visning som oss trots att han skulle vara på ett annat viktigt möte då (enl Mäklaren.) Han känner säljaren personligen och om han velat köpa kunde han gjort det långt tidigare- huset har varit till salu länge. Han földe efter oss vid visningen tittade inte så mkt på huset- mer på oss. Det var vår 2:a visning där vi tittade lite extra noga på olika detaljer i huset.-kändes märkligt att han en vuxen man som leker följa John.
Det värsta är tydligen att man ej kan lita på människor-alla medel är tilllåtna tydligen för att få sålt....
Vi får se hur detta slutar-----

hugolisa skrev:
Tack för alla åsikter.
När det gäller "vår hemsnickrade mätningar" så mätte maken husets bredd x husets längd= ytan på nedre botten. Vinden mättes golvytan där rumdhöjden var 1,90,m eller mer + 0,60 m enl. vad jag förstår som man skall göra. Sedan har vi inte räknat av för några biytor alls( vilket naturligtvis finns ) I annonsen skrevs boyta.Denna annons med felaktig boyta är fortfarande på Hemnet

Nu är vi en märklig budgivning.Spekulant nr 1 la ett bud,en nr 2 höjde med 300.000. Nr 1 hoppar av- vi är med men har höjt med 25.000.Budgivare nr 2 har vi mkt dåliga vibbar av vi tror han bara är med för att trissa upp priset- han kom på samma visning som oss trots att han skulle vara på ett annat viktigt möte då (enl Mäklaren.) Han känner säljaren personligen och om han velat köpa kunde han gjort det långt tidigare- huset har varit till salu länge. Han földe efter oss vid visningen tittade inte så mkt på huset- mer på oss. Det var vår 2:a visning där vi tittade lite extra noga på olika detaljer i huset.-kändes märkligt att han en vuxen man som leker följa John.
Det värsta är tydligen att man ej kan lita på människor-alla medel är tilllåtna tydligen för att få sålt....
Vi får se hur detta slutar-----
Det viktigaste är väl att ni inte snöar in er på huset så ni blir "blinda" ?

Om ni har dåliga vibbart av den 2a kö.pare - strunta i hans bud och meddela att era lägre bud gäller- om ingen annan budar än 2an...

/K

Nanny Fine
larka742 skrev:
Det är väl en effekt av dagens, vad jag kan tänka mig, mer stressade budförfarande. SMS-bud, Internet-bud etc gör att processen blir väldans kvick. och att då tvinga alla köpare till besiktningar innan budgivningen skulle nog förlänga processen med veckor i värsta fall.
Tror inte detta bär skulden. Avtal först är ju egentligen en fördel-köpare. Du knyter upp säljaren med avtal som endast du kan krypa ur. Dessutom - vem lägger 8-10 000 kr på en besiktningsman före eventuell budgivning om säljaren sedan kan välja någon annan?

Nanny Fine skrev:
Dessutom - vem lägger 8-10 000 kr på en besiktningsman före eventuell budgivning om säljaren sedan kan välja någon annan?
-MH-

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.