Jag skulle undersöka golv isoleringen underifrån om det är 40cm kryputrymme, är det inte fullt med isolering i golvbjälklaget vid yttervägg kommer det ju ofelbart in kall luft där, saknas skiva eller vindpapp kommer det ju blåsa in i isoleringen och då förlorar den ju sin isolerande förmåga.
 
F fribygg skrev:
Jag skulle undersöka golv isoleringen underifrån om det är 40cm kryputrymme, är det inte fullt med isolering i golvbjälklaget vid yttervägg kommer det ju ofelbart in kall luft där, saknas skiva eller vindpapp kommer det ju blåsa in i isoleringen och då förlorar den ju sin isolerande förmåga.
Tack, låter vettigt att ta en titt underifrån då de finns så pass mycket utrymme att kunna krypa under och undersöka. :D Ska försöka ta bilder i morn på hur de ser ut
 
Hej,

har ett precis likadant hus som du som lantställe. Kallt och dragit på golven. Vi rev bort innegolvet och hittade NOLL isolering. ;)

Vi la in en plastduk med membran (från samma företag som spruta cellulosa) sedan MDF ovanpå.

När vi hade borrat upp hål i MDF:en Så kom en kille och sprutade in cellulosa. Parkett på det och nu har vi villastandard med varmt och gott under fötterna.

Så sjukt värt. Att krypa under huset vete tusan om det ger samma effekt.
 
  • Gilla
Blåsalvia och 1 till
  • Laddar…
L Larssonbygg skrev:
Tack hemapulare, bifoga några bilder på fönstret. Vet inte om du bli vettigare av de.

Kom på nu efteråt att jag borde tagit bild på hur de ser ut mellan glasen....
Jag håller med Hemmapularen, det är mellan karm och båge som listen ska sitta. Dvs den bruna listen du har på en av bilderna - saknas den eller om den är dålig är det bra att ersätta den. Du ska inte ha gummilister mellan bågarna.
 
  • Gilla
Larssonbygg
  • Laddar…
G Greedy1978 skrev:
Hej,

har ett precis likadant hus som du som lantställe. Kallt och dragit på golven. Vi rev bort innegolvet och hittade NOLL isolering. ;)

Vi la in en plastduk med membran (från samma företag som spruta cellulosa) sedan MDF ovanpå.

När vi hade borrat upp hål i MDF:en Så kom en kille och sprutade in cellulosa. Parkett på det och nu har vi villastandard med varmt och gott under fötterna.

Så sjukt värt. Att krypa under huset vete tusan om det ger samma effekt.
Inte ger det samma effekt som att bryta upp och isolera om bjälklaget, men att börja med en enkel kontroll som man kan göra själv i dag är en bra början. Finns det isolering? Hur mycket? Av vilken sort?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Hur mycket utrymme har du under huset?
Kan du få till lite bilder?
Finns det någon isolering alls i golvet?
Lyckades smita iväg från jobbet under lunchrasten och passade på att ta lite bilder under huset.
 
  • Undersidan av ett hus med bärande balkar och grundpelare, sett från marknivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under ett hus med träbjälkar och stödpelare, synlig isolering och rörledningar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund under hus med synliga rör och isolering bland löv och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag håller med Hemmapularen, det är mellan karm och båge som listen ska sitta. Dvs den bruna listen du har på en av bilderna - saknas den eller om den är dålig är det bra att ersätta den. Du ska inte ha gummilister mellan bågarna.
Suveränt! Vad rekommenderar du att sätta mellan bågarna? Är det silikon man kör med?

Tack på förhand!
 
L Larssonbygg skrev:
Suveränt! Vad rekommenderar du att sätta mellan bågarna? Är det silikon man kör med?

Tack på förhand!
Jag har inget mellan bågarna, mellan karm och båge har jag använd epdm, men det funkar nog med silikonlist också.
Den här sidan beskriver hur listerna ska sitta och varför: https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/sa-tatar-du-fonster/
 
L Larssonbygg skrev:
Suveränt! Vad rekommenderar du att sätta mellan bågarna? Är det silikon man kör med?

Tack på förhand!
Om du vill ha damlist mellan bågarna tycker jag du ska välja en list i ull
 
L Larssonbygg skrev:
Lyckades smita iväg från jobbet under lunchrasten och passade på att ta lite bilder under huset.
Det där ser ut att vara relativt gott om utrymme att jobba under. Kan du försöka lyfta på någon trossbottenskiva (de bruna "masonit"skivorna) och se om / hur mycket, isolering du har? Att isolera eller tilläggsisolera ska nog inte vara allt för svårt. Men jag hade nog jobbat med annan isolering än cellplast, spontant tror jag det blir enklare att få in isoleringen på ett tätt sätt om man använder lite mer formbar isolering (glas, mineral, hampa, cellulosa osv).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.