Jag har 10 m2 solfångare som jag vämer mina 2st 500 liters tankar med och det funkar bra, men jag funderar på att sätta in en tank till för 1000 liter är för lite. På sommaren så har jag problem att ta emot den energi som solen ger och på vintern måste jag elda ofta för att klara vämebehovet.
Sen är det ju det här med kostnaden, jag har faktiskt inte tänkt att spara några pengar på min solvärme, jag tyckte bara det var enormt roligt att kopla in anläggningen och sen se hur den fungerar. Så för mig handlar det mest om nöje och utbildning, sen är det oerhört skönt att slippa elda sommarhalvåret.

Slippa elda på sommaren gör man ju med en elberedare åsså ;-). För en elberedare i serie med uttaget från acktanksystemet bör man ju ha i vilket fall som helst.....

PST skrev:
Slippa elda på sommaren gör man ju med en elberedare åsså ;-). För en elberedare i serie med uttaget från acktanksystemet bör man ju ha i vilket fall som helst.....
Fungerar precis lika bra med en elpatron högt placerad direkt i acktanken.

roli skrev:
Fungerar precis lika bra med en elpatron högt placerad direkt i acktanken.
Och fördelen är att elpatronen inte behöver gå hela tiden. Med en beredare efteråt kommer den att värma vattnet i onödan då acken lämnar 40 gradigt vatten.

En separat elberedare i serie efter beredaren i tanken måste väl ändå vara energisnålare än att köra en patron i tankvattnet, även om patronen är högt placerad i tanken.
Man värmer ju direkt i tappvattnet med en elberedare.

Om du ska köra patron i tanken så blir det ju att också driva en växling med tillhörande förluster.
Men visst fungerar det.

Om det blir energisnålare eller inte beror av tiden man har den inkopplad. Med en elberedare blir man tvungen att ha den på hela tiden alternativt koppla från den med kranar.

Det går fint att duscha i 40-gradigt vatten men fyller man beredaren med det kommer den att värma vattnet under duschen och efter duschen kommer den att värma hela volymen till inställd temperatur. Så förlusterna är inte bara varmhållning som man skulle önska.

Jag har kört en sommar med elpatronen i acktanken med separat elmätare på elpatronen. Det gick i snitt ca 8-9 kWh per dygn och då värmde elpatronen ackens översta 300-400 liter med termostaten inställd på ca 60 grader.

Matss skrev:
Om det blir energisnålare eller inte beror av tiden man har den inkopplad. Med en elberedare blir man tvungen att ha den på hela tiden alternativt koppla från den med kranar.

Det går fint att duscha i 40-gradigt vatten men fyller man beredaren med det kommer den att värma vattnet under duschen och efter duschen kommer den att värma hela volymen till inställd temperatur. Så förlusterna är inte bara varmhållning som man skulle önska.
Javisst, men.
Det hela beror ju lite på hur man vill ha det.
Det är klart att det kanske går bra att använda typ 40 gr till varmvatten.
Om man nöjer sig med det så kan man ju alltid sätta elberedaren på 40 också.
Då har man ju alltid 40 att duscha i. Bekvämt.
40 är å andra sidan alldeles för lågt för att få kallas säkert varmvatten, så varför man skulle nöja sig med det vet jag inte.

Men om man alltid, och utan att behöva bry sig, vill ha säkrare varmvatten så är en liten elberedare bättre tycker jag.

Sätt termostaten på 65 så har du alltid legionellafritt varmvatten till hands utan att behöva bekymra dig.

Om du vill ha samma villkor utan den lilla elberedaren tror jag nog att du får ligga i lite och hela tiden fundera på om solen har värmt tillräckligt eller om man behöver hem lite tidigare för att elda, för det kanske var lite för mulet just idag?

Och om du nu skulle lyckas med att alltid, utan undantag, hålla säkrat vv utan elberedare, så tror jag att det inte har kostat mycket mer att ha den lilla elberedaren igång.
Även om det kanske blir lite dyrare i reda pengar så tycker iallafall jag att det är värt det, bara för att slippa besväret.

roli skrev:
Jag har kört en sommar med elpatronen i acktanken med separat elmätare på elpatronen. Det gick i snitt ca 8-9 kWh per dygn och då värmde elpatronen ackens översta 300-400 liter med termostaten inställd på ca 60 grader.
Okej, det låter ju snålt och bra.
Har du uppgifter på vad en liten elberedare, med patronen direkt i tappvattnet, hade dragit under ett likvärdigt varmvattenuttag?

Det jag menar är att när tanken kallnat till 40 grader kan du ändå ta ut massor av varmvatten. Har du då en vvberedare efteråt ställd på 80 grader (som dom flesta är idag utan justermöjlighet) kommer du att fylla beredaren med 40 gradigt vatten och sen värma det med el.

Alternativet att sätta beredaren på 40 grader (om det går) ger nackdelen att när tanken är kall kommer du att ha väldigt lite varmvatten. Samt att legionellatillväxten är som störst i dessa temperaturer.

Med 3 m3 tank och korrekt installation räcker varmvattnet kanske 10-14 dagar. Så att elda med dessa intervaller borde inte vara för betungande.

Matss skrev:
Det jag menar är att när tanken kallnat till 40 grader kan du ändå ta ut massor av varmvatten. Har du då en vvberedare efteråt ställd på 80 grader (som dom flesta är idag utan justermöjlighet) kommer du att fylla beredaren med 40 gradigt vatten och sen värma det med el.

Alternativet att sätta beredaren på 40 grader (om det går) ger nackdelen att när tanken är kall kommer du att ha väldigt lite varmvatten. Samt att legionellatillväxten är som störst i dessa temperaturer.

Med 3 m3 tank och korrekt installation räcker varmvattnet kanske 10-14 dagar. Så att elda med dessa intervaller borde inte vara för betungande.
Okej, men det finns ju beredare där man kan välja temperatur. (Jag har en)
Det går ju att använda en sådan.
Om man vill.

en blandningsventil som väljer mellan vvb och acktanken kyler inte vvb i onödan men då finns det alltid kapacitet även för den frusne.

roke skrev:
Okej, det låter ju snålt och bra.
Har du uppgifter på vad en liten elberedare, med patronen direkt i tappvattnet, hade dragit under ett likvärdigt varmvattenuttag?
Tyvärr inte. Har ingen beredare i mitt system eller känner någon med liknande VV-förbrukning så man skulle kunna mäta.......

Jag kopplade på min el mätare till min 50L el beredare i förgår.Rätt skönt att alltid ha varmvatten.
Jag kan dessutom släppa ner tankarna mer.
Hittils har den dragit 1kWh.

50l är inte det väldigt lite? Kan du dusha / bada lungt då?
Kunde man få en uppdatering på vad beredaren dragit nu?

Nu har den dragit 6 kWh på 7 dagar.
El patronen i den går på 3 kW.

Jag har inte släppt ner tankarna till mer än 30 grader ännu.Så el beredaren får som minst 30 grader in alltså. Förvärmer du vattnet lite i en ack tank räcker 50L lääänge :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.