Finns tujor som kan bli väldigt höga och täta. Står solpanelerna i tomtgräns ska nog en rad med tujor på din sida gränsen kunna minska solcellernas solinstrålning rejält

Finns en dom där utfallet blev att det i ärendet aluzinkklädda taket var bländande. Detta gick då som "Betydande olägenhet" och medförde att det behövde åtgärdas. Spelar ingen roll om det är en lovfri åtgärd, betydande olägenhet i alla fall.

• Gilla
121bygge och 4 till
  • Laddar…
Hur har det gått?

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
Hur har det gått?
Det har gått sådär :)
Vi har diskuterat med våra grannar till och från och har fått till vår kännedom att en till länga med paneler ska komma upp på samma ställe vänd mot vårt hus för att fånga upp morgonsolen också.
Vi kan tyvärr inte göra något mer än att försöka täcka det med naturen (vilket är buskar, häck, jordhög m.m) eller tänka om gällande vår boendesituation :)
Det är jättetråkigt, men grannen äger rätten och det respekterar vi såklart.
Intressant att det fans ett sådant intresse i tråden, tackar ödmjukast för allas engagemang och tid! :D

• Gilla
Abbe W och 1 till
  • Laddar…
1 121bygge skrev:
Det har gått sådär :)
Vi har diskuterat med våra grannar till och från och har fått till vår kännedom att en till länga med paneler ska komma upp på samma ställe vänd mot vårt hus för att fånga upp morgonsolen också.
Vi kan tyvärr inte göra något mer än att försöka täcka det med naturen (vilket är buskar, häck, jordhög m.m) eller tänka om gällande vår boendesituation :)
Det är jättetråkigt, men grannen äger rätten och det respekterar vi såklart.
Intressant att det fans ett sådant intresse i tråden, tackar ödmjukast för allas engagemang och tid! :D
Ni har ju fått många förslag härinne på vad ni kan göra och vad som är rätt och fel, eller är ni konflikträdda ?

M mortimer skrev:
Ni har ju fått många förslag härinne på vad ni kan göra och vad som är rätt och fel, eller är ni konflikträdda ?
Jag har haft dialog med kommunen och även grannen, vi kommer att göra en åtgärd ihop med grannen för att det ska bli så bra som möjligt. Ibland blir den enda delen av en överenskommelse mindre nöjd än den andra och så är det. Du behöver inte oroa dig för att jag missat något, har läst alla inlägg och kollat upp precis allt.
Vart i detta händelseförlopp ser du plats för konflikträdd? :)

• Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
1 121bygge skrev:
Jag har haft dialog med kommunen och även grannen, vi kommer att göra en åtgärd ihop med grannen för att det ska bli så bra som möjligt. Ibland blir den enda delen av en överenskommelse mindre nöjd än den andra och så är det. Du behöver inte oroa dig för att jag missat något, har läst alla inlägg och kollat upp precis allt.
Vart i detta händelseförlopp ser du plats för konflikträdd? :)
Utifrån ditt tidigare svar kan man få intrycket av att ni lagt er platt fall från det du skriver där :cool:

M mortimer skrev:
Utifrån ditt tidigare svar kan man få intrycket av att ni lagt er platt fall från det du skriver där :cool:
Nejdå, vi har inte drivit för någon ”strid” sedan start. Denna tråden är rådfrågning.
Vi respekterar att grannen utnyttjar sina rättigheter, men jag var nyfiken på om rättigheter är just rättigheter till vilket pris som helsr, vilket det verkar vara :rofl:

• Gilla
Abbe W
  • Laddar…
1 121bygge skrev:
Nejdå, vi har inte drivit för någon ”strid” sedan start. Denna tråden är rådfrågning.
Vi respekterar att grannen utnyttjar sina rättigheter, men jag var nyfiken på om rättigheter är just rättigheter till vilket pris som helsr, vilket det verkar vara :rofl:
Ok.

1 121bygge skrev:
Vad sa kommunen?

• Gilla
mortimer
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Vad sa kommunen?
Kommunen ser inget fel i det och om det är något man skulle kunna driva framåt så är det att det är en olägenhet som kan göra personskada, då behövs någon typ av intyg som säger att det är skadligt för vår hälsa enligt folkhälsomyndigheten.
Vi har inte gått vidare något med det, går säkerligen nysta mer och djupare, men vi väljer att lösa det på ett snabbare och smärtfriare sätt oss grannar emellan (y):cool:

• Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
1 121bygge skrev:
Kommunen ser inget fel i det och om det är något man skulle kunna driva framåt så är det att det är en olägenhet som kan göra personskada, då behövs någon typ av intyg som säger att det är skadligt för vår hälsa enligt folkhälsomyndigheten.
Vi har inte gått vidare något med det, går säkerligen nysta mer och djupare, men vi väljer att lösa det på ett snabbare och smärtfriare sätt oss grannar emellan (y):cool:
Var det miljö som tyckte det?

Låter lite märkligt då jag suttit som vice ordförande i vår bygg miljötillsynsnämnd och vi är jag rätt säker på skulle ha agerat.

R Robert-san01 skrev:
Var det miljö som tyckte det?

Låter lite märkligt då jag suttit som vice ordförande i vår bygg miljötillsynsnämnd och vi är jag rätt säker på skulle ha agerat.
Yes, miljöenheten i vår kommun :)

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
1 121bygge skrev:
Yes, miljöenheten i vår kommun :)
Antar att det var tjänstemännen du talade med.

Nu verkar ni ha kommit lite överens med grannen och det är bra!

För andra som inte kommer överens med grannen är mitt råd att ta det ett varv med ordförande för nämnden och få upp det för diskussion i nämnden då den består av enbart folkvalda politiker. De har ofta mer "folkets" syn på många saker.

Om det är två olika nämnder så skulle jag även försöka med den som hanterar bygglov.

Hur har det gått? Nu har en granne till mig monterat solceller och.. ja det bländar

• Ledsen
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.