60 358 läst · 109 svar
60k läst
109 svar
Solpaneler som bländar grannar
Detta problem åkte mina föräldrar på, några timmar under dagen så bländades dem i sitt vardagsrum. De pratade med grannen som såklart inte var intresserad av att göra något åt det. Efter några månader så försvann problemet då cellerna blev matta av skit. Man får bara hoppa de inte får för sig att tvätta dem.
Där jag bor är det bygglov på alla solcells installationer som inte följer takets lutning, dvs all installation på marken.
Man får inte lov att sätta solpaneler på åkermark.1 Rumbuster skrev:Vår granne har byggt en vägg med solpaneler på en åker precis kant i kant med vår tomt.
Dessa behövde inget bygglov enligt grannen och vi hade därmed inget att säga till om.
Nu undrar jag om det kan vara okej att vi ska behöva vara bländade så pass att vi inte kan vistas i vårt kök/vardagsrum utan att dra för alla gardiner varje eftermiddag när solen är framme?
Min fråga till någon snäll och kunnig människa: Har vi någonting alls att säga till om, eller är det bara att gilla läget?
Lägger in en bild, inte helt rättvis men man ser ju klart att bländade, det blir vi........
(OBS bortse från oputsade fönsterrutor)
Solceller på marken kräver i normalfallet inget bygglov.
Om solceller ska monteras på jordbruksmark krävs en prövning mot Miljöbalken.
https://hemsol.se/solceller/bygglov...D2tev_PKxyphGds3Y2NV6PQ3p82_OlWAaAm4kEALw_wcBlunnabo skrev:
Detaljplanerat område? Då krävs bygglov!
Samma tid på året, Mars till Oktober. Det är väl extremt självklart att det är problem, olägenhet och förorening.A Alexn72 skrev:
Putsa fönstren så bländar de mindre1 Rumbuster skrev:Vår granne har byggt en vägg med solpaneler på en åker precis kant i kant med vår tomt.
Dessa behövde inget bygglov enligt grannen och vi hade därmed inget att säga till om.
Nu undrar jag om det kan vara okej att vi ska behöva vara bländade så pass att vi inte kan vistas i vårt kök/vardagsrum utan att dra för alla gardiner varje eftermiddag när solen är framme?
Min fråga till någon snäll och kunnig människa: Har vi någonting alls att säga till om, eller är det bara att gilla läget?
Lägger in en bild, inte helt rättvis men man ser ju klart att bländade, det blir vi........
(OBS bortse från oputsade fönsterrutor)
Nu är det ju betraktaren som avgör, men fin utsikt är väl att överdriva det hela lite? Det ser ju ut som ni ser in på grannens tomt i ett villakvarter.1 Rumbuster skrev:
Jag hade först pratat med grannen och försökt hitta en lösning som fungerar för båda, därefter hade jag pratat med kommunen och frågat vad man måste förhålla sig till. Till sist hade jag skymt sikten mot panelerna på bästa sätt.