D Daniel 109 skrev:
Det krävs inte mer effekt för att tanken är större. Det krävs mer energi, men över lite tid kvittar det. Nackdelen med stortank är att det är mer yta som kyler.

Om man sänker pumphastigheten så blir effekten från panelerna lägre. Delta T inställningarna är när pumpen ska starta respektive stoppa. Den startar när panelen är 18grader varmare än tanken och stoppar om skillnaden är mindre än 3grader.

Om du kastar anläggningen kan du kasta den till mig. :)
Okej men nu är det iofs en slinga i botten på ena tanken och den tanken är uppdelad i övre och undre del. Den övre delen är för VV och den undre för golvvärme.

Eldar jag i kaminen då händer det grejer dock.

Jag har vacfångare, ca 4m2 mot en 500 tank. Ca 10m isolerade flexrör mellan tank och fångare.
Under juli/aug ligger tanken lätt på 80c på kvällarna trotts ett hushållsanvändande. Under maj så ger solen naturligtvis inte den energin och jag kanske kommer upp i 40-60c med lite uttag på dagarna och nätterna.
Men jag fattar inte det där om 55-65, du har ju delta så det beror hela tiden på hur varmt det är i botten på tanken.
I mitt fall kör jag med mellan hastighet på pumpen som drar igång med d 20 och stoppar vid d 5.

G guggen skrev:
Jag har vacfångare, ca 4m2 mot en 500 tank. Ca 10m isolerade flexrör mellan tank och fångare.
Under juli/aug ligger tanken lätt på 80c på kvällarna trotts ett hushållsanvändande. Under maj så ger solen naturligtvis inte den energin och jag kanske kommer upp i 40-60c med lite uttag på dagarna och nätterna.
Men jag fattar inte det där om 55-65, du har ju delta så det beror hela tiden på hur varmt det är i botten på tanken.
I mitt fall kör jag med mellan hastighet på pumpen som drar igång med d 20 och stoppar vid d 5.
Detta är från i morse

• Digital display av en solpanelövervakningsenhet med temperatur- och energivärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du verkar ha en termometer vid inloppet vid första solfångarpanelen som visar 34 oC och
en termometer vid utloppet av den sista solfångarpanelen, som visar 60 oC.

Dina solfångarpaneler värmer alltså värmebärarvätskan 26 oC.
Men flödet(Liter/min) är okänt, så du kan inte räkna ut värmeeffekten(kW) dina solfångarpaneler ger.

Vad menas med "Effekt sol kW"? Är det värmeeffekten som dina solfångarpaneler momentant levererar? I så fall måste det finnas en flödesmätare för värmebärarvätskan, hur kan värmeeffekten annars kunna anges?

Värmeeffekten kan beräknas:
Q = flöde x Cp(värmebärarvätska) x (Tut - Tin) [kJ/s = kW]
flöde = värmebärarflöde genom solfångare i kg/s
Cp(värmebärarvätska) i kJ/(kg oC) ca 3,8 kJ/(kg oC)
Tut = temperatur värmebärarvätska ut solfångare i oC
Tin = temperatur värmebärarvätska in solfångare i oC

Redigerat:
A Arnodt skrev:
Du verkar ha en termometer vid inloppet vid första solfångarpanelen som visar 34 oC och
en termometer vid utloppet av den sista solfångarpanelen, som visar 60 oC.

Dina solfångarpaneler värmer alltså värmebärarvätskan 26 oC.
Men flödet/Liter/min) är okänt, så du kan inte räkna ut värmeeffekten(kW) dina solfångarpaneler ger.
Vad menas med "Effekt sol kW"? Är det värmeeffekten som dina solfångarpaneler momentant levererar? I så fall måste det finnas en flödesmätare för värmebärarvätskan, hur kan värmeeffekten annars kunna anges?
Nja tempgivaren för tillopp till fångarna sitter nere i garaget. När pumpen snurrar 100% så är det 6L per minut

Det kan du kanske inte lita på att flödet är 6 Liter/min då pumpens varvtal är 100 % av märkvarvtalet.
Har du delvis förstoppad värmebärarledning, kan pumpens varvtal visserligen vara 100 % av märkvarvtalet men flödet vara nära noll.

Sant men har en visuell flödes mätare jag kan kolla på.

Detta är nyligen, nu har jag visserligen eldat lite i kaminen också :)

• Digital display som visar driftinformation för solpanelssystem, inklusive temperaturer och effekt.
    Skapa konto
  • Digital display av en visuell flödesmätare med temperaturinformation för övre och nedre tankar samt solinmatning.
    Skapa konto
Dina registreringar ser bra och vettiga ut du har säkert inget fel i anläggningen om de stämmer. Finns ingen anledning att du bara ser till en temp om den inte samtidigt sätts mot volym. Om du minskade flödet går tempen upp men det är inte positivt sett till verkningsgraden. Så länge du inte behöver mer än 60 grader är det ju bra att inte ligga överdrivet högt. Tanken räcker bra och om du lyckas få den mer fulladdad kommer också högre temp in mot den.

Om din effektmätning är korrekt är det bättre du jämför med den vid olika fall. Du ligger nu vid runt knappt halva max det är nog inte dåligt vid denna årstiden. Som tumregel skulle du kunna höja hela tankvolymen runt 10 grader/h vid max och nu då hälften. Om du sätter in det mot tiden sol får du en uppfattning och din större tänk vid 60 ger lika mycket användbart VV som de nämnda vid 80 så temp är inget att stirra sig blind på.

GK100 GK100 skrev:
Dina registreringar ser bra och vettiga ut du har säkert inget fel i anläggningen om de stämmer. Finns ingen anledning att du bara ser till en temp om den inte samtidigt sätts mot volym. Om du minskade flödet går tempen upp men det är inte positivt sett till verkningsgraden. Så länge du inte behöver mer än 60 grader är det ju bra att inte ligga överdrivet högt. Tanken räcker bra och om du lyckas få den mer fulladdad kommer också högre temp in mot den.

Om din effektmätning är korrekt är det bättre du jämför med den vid olika fall. Du ligger nu vid runt knappt halva max det är nog inte dåligt vid denna årstiden. Som tumregel skulle du kunna höja hela tankvolymen runt 10 grader/h vid max och nu då hälften. Om du sätter in det mot tiden sol får du en uppfattning och din större tänk vid 60 ger lika mycket användbart VV som de nämnda vid 80 så temp är inget att stirra sig blind på.
Okej de e ju bra, det enda jag reagerar på är att tankarna aldrig blir varmare än några grader över inställt börvärde för VP

Lägg upp några bilder på din solfångaranläggning med tankinkoppling så kanske du får mer hjälp med felsökning.

B Bengt_j skrev:
Lägg upp några bilder på din solfångaranläggning med tankinkoppling så kanske du får mer hjälp med felsökning.
Inte så mycket att visa mer än att dom sitter på taket och sen går in i en solslinga i botten på tanken.

Du nämner att du har en kamin inkopplad också. Hur är den inkopplad?
Hur tjock rörisolering har du?
Hur många tankar har du?
Hur tjock isolering har du på tankarna?
För att få in solfångarvärmen i tanken måste värmeförlusterna vara så lite som möjligt.
Hur är rören isolerade mellan solfångare och tank?

Gäller allt i tråden när du inte tar ut någon energi ur tanken?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.