E
Skrivet av: KnockOnWood

Hej Dennis,
jag ber om ursäkt för att jag lät onödigt magsur i min förra kommentar!

Skulle du vilja redovisa din totala elförbrukning för mars resp april 2011 och 2012,
och vad solcellerna har levererat mars och april också?
Det är ju alltid intressant med före-efter siffror!

Jag kontrar med mina siffror:
mars, april 2011: 584, 459 kWh. mars, april 2012: 523, 491 kWh
Nybyggt enplanshus på 108 m2 i Halland, inga värmepumpar eller andra installationer.
Värms med bra isolering och braskamin.

E
Skrivet av: Dennis Pettersson

Mitt hus är ett enplans 127m2 + 15m2 uppvärmd del av garage, allt byggt -88 av Borohus.... Skapligt byggt och likadant med isoleringen, men inte alls som ett nytt(du har nog närmare dubbelt så mycket isolering).
Vi är 2 vuxna och två tonåringar och då går det åt el till annat än uppvärmning, därutöver ska sägas att jag gör åt med en hel del i garaget så åtgången är ojämn.
Braskaminen är bara provkörd några gånger så den är inte med i uppvärmningen än.
Mars, april-11 1710, 1057kWh. Mars, april-12 1265, 966kWh men vad som är mera relevant är att jag använt internt/sålt el till ett värde av en knapp 500-ing per månad utöver 2012-siffrorna.

E
Skrivet av: LilleNo

Kul att du följer upp artikeln med att svara på frågor i kommentarsfältet Dennis!

Själv är jag jättesugen på att skaffa solcellspanel (tak med söderläge) och om jag inte misstar mig så är det väl fortfarande generösa subventioner på inköp och installation av dessa.

Precis som ni skriver i artikeln så vore det bästa IMO om man kunde kvitta sin produktion mot förbrukningen. Men det kommer väl så småningom (+ någon skattesats på nyttan/transaktionen).

E

Jodå, det finns en subvention.
När jag ansökte var den 60% på totalkostnaden, men efter ansökan var inlämnad och godkänd ändrades det till 45%, gissa vad jag tycker om detta.
Dessutom har jag inte fått en enda krona än, inte handlagt än heter det, pengarna är slut!
De skjuter väl till mer antar jag, men jag börjar misströsta.
Den som väntar på något gott..

E
Skrivet av: Micke

Kvittning finns redan hos vissa elnätsleverantörer, har precis skrivit på ett avtal med Utfors(Linköping) på min lilla 525 W-anläggning. Planerar att bygga ut min anläggning men vill först se vad den presterar i sommar.

E
Skrivet av: Eric Prosper

Ni pratar om miljö. Skit snack. Produktion av solcellspanel är jätte omiljö vänlig. Det kostar så mycket energi. Samma med el bilar.
Men jag tycker att ni gör rätt. Jag skulle också ville ha.

E
Skrivet av: Daniel Moström

Hade en kontakt med mitt elbolag VB energi för att få reda på hur man gör. Det var ett långt utförligt svar utan konkret innehåll. Bad därför denne ringa upp mig, vilket han gjorde. Att anslutningen till nätet är enligt lag kostnadsfri är en nyhet som förändrar mycket. Men själva likriktar utrustningen då ? var köper man den ? Är intresserad av vad kalkylens olika delar kostar, har redan solceller som laddar ett antal större blyackar som jag periodiskt laddar ur i värmesystemet. Kan vi inte vänligen ställa upp kalkylen i dess olika komponeneter så att man kan förstå investeringskostnaden. Tack.

E

Ring Windforce eller Egenel så har de allt (Växelriktare heter apparaten som behövs)och kan förklara allt.
Kalkylen är svår att redovisa, eftersom jag inte haft panelerna annat än den mörka årstiden.
Man kan nog säga att det tar många år att få tillbaka pengarna, men det är å andra sidan svårt med mycket som ger nöje, tex TV, Soffan eller fritidsfordonet.

E
Skrivet av: Lars-Erik Eriksson

Om den stora investeringen avskräcker, vill jag tala om att man kan komma mycket billigare undan.
Jag har monterat en 2kW solelanläggning (vilket är 1/3 av effekten på anläggningen i artikeln) som kostat totalt 24000:-.
Dessutom fick jag då ett tak på min carport. http://www.byggahus.se/forum/solvarme-vindkraft/193859-bipv-solelanlaggn...

E
Skrivet av: Johan

Soleller känns inte helt optimalt i Sverige och måste var svårt att räkna hem om inte priset på el stiger avsevärt. Det finns ju dock givetvis andra värden att ta hänsyn till. Själv var jag inne på ett minivindkraftverk då får man ju el året runt, överskottet hade jag tänkt köra mot en elpatron i min ackumulatortank, förmodligen bättre utväxling än att sälja elen. Det är dock svårt att räkna dylika investeringar men klart spännande.

E
Skrivet av: Signum76

Du Är en hjälte Dennis! Inte många som har "cochones" att genomföra sådant projekt idag. Bra exempel för dem andra! Bra jobbat!

E

Hej Dennis, tack för att du delar med dig av din kunskap!

Men det här förstår jag inte helt:
Mars, april-11 1710, 1057kWh. Mars, april-12 1265, 966kWh men vad som är mera relevant är att jag använt internt/sålt el till ett värde av en knapp 500-ing per månad utöver 2012-siffrorna.
Är NETTOförbrukningen för tex april 2012 966 kWh eller är den 996-500= 496 kWh?
Alltså är frågan hur mycket din köpta el har förändrats sedan installationen av solcellerna.
Att du sedan blandar energi (kWh) med kronor (ett värde av en knapp 500-ing per månad) gör det ju inte lättare att förstå.
Men, som sagt: Vad är din nettoförbrukning av el?

E

Nja, någon större kunskap om min anläggning har jag inte ännu, eftersom den är nyligen uppsatt.
Jag trodde att jag förenklade siffrorna, så här är det: Köpt el i mars , April 2011: 1710, 1057 Köpt el i mars, april 2012: 1265, 966 Använd el internt mars, april 2012: 357, 330(denna el hade jag fått betala alla avgifter + moms på vilket jag sluppit eftersom jag "fått den från ovan") Såld el mars, april 2012: 212, 190 och denna har jag fått betalt för.
Använd dina egna elpriser i räknandet så blandar jag inte in kronor.
För övrigt har jag aldrig påstått att detta är en lönsam investering, eftersom det inte finns några elpriser från framtiden att räkna på, men jag tror inte att det är en felinvestering, det är en förbetald elräkning.
Denna investering är gjord på grund av ett teknikintresse och ett miljöintresse.
Känslan av att få in el bara av att solen skiner, medans jag klipper gräset gratis med överproduktionen idag (elklippare sedan många år) är skön och värd endel annat än pengar.
Jag har redan en elmoppe som också går gratis eftersom jag laddar på dagen, en elbil laddad med samma ström skulle också förädla värdet på elen eftersom soppan kostar 14:- drygt.

E

Hej Dennis, tack för att du delar med dig av din kunskap!

Men det här förstår jag inte helt:
Är NETTOfinköpt el för tex april 2012 966 kWh eller är den 996-500= 496 kWh?
Alltså är frågan hur mycket din köpta el har förändrats sedan installationen av solcellerna.
Att du sedan blandar energi (kWh) med kronor (ett värde av en knapp 500-ing per månad) gör det ju inte lättare att förstå.
Men, som sagt: Vad är ditt netto köp av el?

E

Sorry för dubbelpostningen!
Fick felmeddelanden vid båda försöken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.