Äntligen, har fått svar!
Skrev själv:
Huset det gäller har direktverkande el per idag (ingen vattenburen värme finns), förbrukning cirka 24000 kWh/år. Huset är tvåplans 160kvm

Svar:
Du behöver en 5 kW anläggning och en luft/vatten värmepump och 2-3 konvektorer för att täcka behovet. Vi pratar om en investering på ca. 350,000 totalt ex installation.
Du får en avbetalningstid på ca 15år med DAGENS elpriser. Sen är det nästan gratis för en lång tid framöver. Allt detta är preliminärt och baserat på den lilla info som finns

Nu undrar jag över förslag på följdfrågor utifrån detta?!
Själv tycker jag inte infon säger ett dugg, men det kanske bara e jag? :wow:

Redigerat:
Det där låter som en anläggning som kan funka jättebra om man bortser från de kallaste vintermånaderna...

perfekt i sommarstugan ungefär...

Strunta i vad den där säljaren säger och installera en (eller varför inte två billiga) luft-luft-värmepumpar så sparar du massor av pengar utan att lägga ut särskilt mycket alls...

Tack för svar yxis. Nu är iofs inte huset i exemplet mitt utan mina föräldrars men tanken är inte att de ska installera solel utan att det är intressant att titta på kalkylen. Som det står i mitt första inlägg var mina föräldrar på ett möte om solel där infon de fick var, vad jag tyckte, lite för bra för att vara sann. Det är denna info/kalkyl jag är intresserad av att titta närmare på. Så vad säger ni om det förslag jag fått? Förslag på följdfrågor till säljaren?

Det är ett smart upplägg. De klumpar ihop något bra (värmepumpen) med något dyrt (solcellerna). Besparingen blir nästan lika stor om man enbart köper luft/vatten-värmepumpen,
och det kostar kanske 100 000:- om man väljer ett välkänt fabrikat.
Solcellerna är inte lönsamma, trots att det i kalkylen förmodligen finns med ett bidrag från staten. Det behövs mest el på vintern, och då ger solcellerna som minst.
Ett annat problem i kalkylen är att de anger 2-3 konvektorer. Går det att värma hela huset med 2-3 element? Jag tycker att en ombyggnad till vattenburen värme (golvvärme eller tillräckligt antal konvektorer) är en mycket bättre investering än solceller.

En (eller fler) luft/luft-värmepump för 20 000:- är inget dåligt alternativ.

/Hasse

De kanske menar vattenburna fläktkonvektorer?

AXS
Fråga hur stor skillnaden blir utan solceller om man sätter in i deras kalkyl.

Fråga om avgiften för att sälja el är medräknad.

Fråga om de har något demo-hus.

15 års återbetalning på 350.000 investering låter onekligen bra, fast 350 papp är ju inget man har i bakfickan (oftast).
Undrar vad det är för livslängd på celler?

Aeh vänta det var exklusive installation..kanske drar upp mot 400 då och 20 års återbetalning, i bästa fall.

zeus_axel: Bra frågor!
Jag funderar själv på vad själva luft vatten pumpen ger. Det känns ju som om man måste skilja på äpplen och päron lixom. Annars skulle jag kunna börja sälja energi via ja-vad-ska-vi-hitta-på? Regnenergi, MEN för att få kalkylen att gå ihop måste man köpa ett paket som inkluderar luft-vatten värmepump. Då är ju LV värmepumpen det som gör skillnaden. På mötet som mina föräldrar var på fick de ju informationen att de skulle kunna spara 3/4 delar av sin årsförbrukning på ca 25000 kwH. Detta är dock inget som finns med i den info jag fått mailledes. De har några "referensobjekt" på sin hemsida. Dock nämns bara de hus som använder solceller, inga kalkyler finns iaf inte på hemsdian. Ett av dessa var de som hade infomöte som mina föräldrar var på.

danne031: det står på deras hemsida att det är 25 års effektgaranti på solcellspanelerna.
Ska fråga om installationskostnaden oxå och vad som är subventionerat från staten och om det är medräknat eller ej.

Hur sjutton frågar jag för att få fram vad som är solenergi vinsten och vad som är vinsten med "bara" LV pump tro? Idéer?

Kolla om det finns någon energirådgivare i kommunen där dina föräldrar bor. Det borde väl räknas som en opartisk åsikt (om han/hon inte försöker sälja in fjärrvärme förstås :D ).

Min åsikt är att det är ekonomiskt vansinne med solcellerna. Räkna med att den årliga elförbrukningen kommer att sjunka till hälften, och att det är värmepumpen som står för nästan hela besparingen.

/Hasse

Tack för tips! Vi har pratat med energirådgivaren i kommunen. H*n kände då inte till så mkt om just solceller, men pratade däremot gott om LV värmepump när vi kom att diskutera uppvärmning (LV pump vs bergvärme) för det hus jag själv bor i.

Jag är själv inne på din linje b_hasse men ville inte dissa företaget och solceller utan belägg. Har dock hela tiden haft en dålig känsla, svaret jag fått har tyvärr inte givit mig bättre känsla utan snarare tvärtom. Visst hade det varit fantastiskt om det var som de skriver, men jag tror oxå att det främst (endast?) är LV värmepumpen som gör besparingen. Om det skulle vara på det viset stör det mig däremot enormt eftersom det i sådana fall inte är annat än lurendrejeri och det gillar jag inte. Jag försöker därför fortfarande ha ett öppet sinne - att vara beredd på att bli "överbevisad" men vill samtidigt ifrågasätta kalkylen för att "överbevisa" ifall om att det är lurendrejeri. Ska inte lägga ner allt för mkt tid, men tänkte iaf höra av mig en gång till och fråga lite mer. Så vad säger ni gott folk, tänkte fråga följande:
FRÅGOR:
Hur stor blir skillnaden utan solceller?
Är avgiften för att sälja el medräknat?
Finns det något demohus? Kalkyl på detta?
Kan ni stå för installationen / uppskattad kostnad för denna?
Är subventioneringen från staten medräknad?
Konvektorer? Är det vattenburna fläktkonvektorer som avses eller vad?
Om jag satsar på solceller innebär det att jag med dagens elpriser kommer ha samma årskostnad som nu (med direktverkande el) under avbetalningsperioden och därefter nästan gratis?
Finns mer detaljerad kalkyl?

Förslag på ändring / något mer att fråga? Passa på och var delaktig nu!

Om vi nu rent hypotetiskt antar att det de skriver är sant (vilket jag inte tror). Att idag investera 350 000 i ett energi system som skall betala sig på 15 år (eller snarare 20 år med installationskostnaden) låter som ett högriskprojekt.

Allt som rör energi får sin kostnader genom i första hand politiska beslut som i sin tur styrs av kortsiktiga massmediakampanjer. Att då spekulera i hur politiken utformas runt energi de närmaste 15 åren vore totalt vansinne. Om man idag investerar extra pengar för att få en lägre driftskostnad, så bör det enligt min mening helst betala sig på typ 5 år, på en 5 års horisont kan man någorlunda bedömma hur energipolitiken kommer att påverkas. I värsta fall sker en omsvägning som ökar återbetalningstiden till 7- 10 år, men där investeringen fortfarande är lönsam.

Räknar man på 15 år så kan man i princip drabbas av att anläggningen blir förbjuden efter 8-9 år. Så fort politik är en väsentig faktor i ett investerinsbeslut så måste man räkna med att förutsättningarna förändras i grunden under en period på ca. 2 mandatperioder (tar en period att lägga om politiken och ungefär en till att genomföra förändringen).

Fråga om de känner till någon elleverantör med nettodebitering utan extra avgifter och kvittning på årsbas.
Det är enda möjligheten där något sånt här kan ha möjlighet att lyckas och det finns inte mig veterligen.
I övrigt blir det annars som nämnts helt vansinnigt och rent bondfångeri.

Jag tror det kan vara lite såhär att företaget ifråga har inte hållit på så länge, inte heller har de sålt många anläggningar. Det är egentligen inget negativt utan bara naturligt då det fortfarande är hutlöst stora investeringar som i dagsläget inte lämpar sig för vanligt folk.

Tekniken är ju inte färdig heller. Det var inte länge sen jag såg på svt om hur det fortfarandes forskas med celler. Tydligen vet man ju att vi inte är i närheten av den effekt som fysiken tillåter, man kan fortfarande mångdubbla kisels upptagningsförmåga med nanoteknik.

Dock är det absolut intressant och jag följer tråden med stor nyfikenhet!

C
Räkna med att en komplett bergvärmeinstallation inklusive konvertering till vattenradiatorer i hela huset kostar max 300-350 tusen också. Deras system verkar i princip meningslöst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.