1 185 läst · 20 svar
1k läst
20 svar
Solcellsanläggning utan nätanslutning
Precis, eller att du har parallella ödrift för vissa uttag/maskiner men köper från nätet på resten. Så blir två el system i ett hus.T Tant Ehn skrev:Så du menar.
Jag har elnätsanslutning = köper el.
Jag har en solcellsanläggning men vill inte sälja el.
=> ödrift
Så trodde jag inte det var men du tycker ju inte jag förstår så du har säkert rätt.
Ödrift kräver eget jordtag och jag avser inte ha det utan använda lokalnätets jordning.
Men vad vet jag, förstår nog inte.
Vill du båda ha solel och el från nätet i samma uttag blir det säljs automatiskt.
Rent tekniskt måste det väl gå att ha en omkopplare så man antingen matar elcenttalen (och sin enda uppsättning uttag) från nätet eller från batteriet, men utan att batteriet någonsin är kopplat till elnätet?
En anläggning som har ö-drifts läge kan ju göra detta. Men dock kopåplar man ju de facto in iaf styrningen/omkopplaren på elnätet, och då kan det finnas lägen då den kan mata ut el och därför kommer man behöva allt som ingår i en anslutning...S Staffan-N skrev:
Mig veterligen finns dock inte en godkänd anläggning som gör att husets enda elsystem både kan vara inkopplad till nätet och solcellerna (fast inte samtidigt), och garanterar att den aldrig matar ut el på nätet (vilket el-leverantören ju kommer kräva isf).
Rent tekniskt kan man bygga det dock med en omkopplare, men om det finns vet jag inte, och som sagt: Är dessa då godkända ?
Ja jag kanske efterfrågar en produkt som inte finnsklaskarlsson skrev:En anläggning som har ö-drifts läge kan ju göra detta. Men dock kopåplar man ju de facto in iaf styrningen/omkopplaren på elnätet, och då kan det finnas lägen då den kan mata ut el och därför kommer man behöva allt som ingår i en anslutning...
Mig veterligen finns dock inte en godkänd anläggning som gör att husets enda elsystem både kan vara inkopplad till nätet och solcellerna (fast inte samtidigt), och garanterar att den aldrig matar ut el på nätet (vilket el-leverantören ju kommer kräva isf).
Rent tekniskt kan man bygga det dock med en omkopplare, men om det finns vet jag inte, och som sagt: Är dessa då godkända ?
Man kan ju sätta en UPS på en serverhall och sömlöst växla mellan elnät och dieselkraft så principen är samma. Då går man ju iofs en begränsad verkningsgrad eftersom man ständigt likriktar och växelriktar även strömmen från nätet. Å andra sidan får man tillbaka dessa säg 5% I värme.
Fast i en serverhall är det ju en reservkraft. Den får var dyr pga vad den är till för.S Staffan-N skrev:Ja jag kanske efterfrågar en produkt som inte finns
Man kan ju sätta en UPS på en serverhall och sömlöst växla mellan elnät och dieselkraft så principen är samma. Då går man ju iofs en begränsad verkningsgrad eftersom man ständigt likriktar och växelriktar även strömmen från nätet. Å andra sidan får man tillbaka dessa säg 5% I värme.
Men principen och rent tekniskt bör det förstås funka
Dvs man växlar mellan solceller och elnät, men båda är aldrig inkopplade. Det är nog bara att efterfrågan hitills inte funnits. Och det är nog svårt att ekonomiskt räkna hem en sådan anläggning som, förutom en omkopplare som just nu måste vara "special" (=dyr) också då måste räknas hem enbart på den el man inte förbrukar från nätet. Man måste ju fortfarande ha ett vanligt elabbonmeang osv i så fall.
Och de månadre när man kan vara nästan helt självförsörjande på solel är ju på sommaren, då elnäts-elen är som billigast. Och ev överskott kan man inte exportera och får inte ngn inkomst på...
Så återbetalningstiden på solcellsanläggningen blir antaglien mycket större i slutändan, "60 öring" eller ej...
Liknande trådar
-
Hur länge kan en firma förhala ett jobb utan följder?
Juridik -
Lutande brunnslock
Grund & Markarbeten -
Föranmälan solcellsanläggning avvisades utan att installatören informerade oss
Juridik -
Bibehålla off grid solcellsanläggning vid nätanslutning
El -
Utöka solcellsanläggning - utan att uppgradera växelriktaren?
Solceller, Solfångare, Solenergi