Det lär komma litet regn under söndagen som rensar panelerna från pollen, sett att våra behöver en avspolning.
 
O Ove Fredriksson skrev:
Här är vad jag tror:
De undre kurvorna som är MPPT 1 resp MMPT 2 har inga hack, så inga priblem på ingående effekt - som redan nämnts. Den övre kurvan är totalen av de två undre. Men jag tror att den övre är utmatad effekt från växelriktaren, och mitt på dagen när effekten är som högst går kylfläkten igång, som troligen drar 100-150W.

Men vad det än är så handla det om mindre är 1 kWh, eller högst 2:-. Det är psykologiskt irriterande för att det syns så tydligt, men en massa pollen på panelerna skulle säkert ha en större effekt under hela dagen, jämnt över hela kurvan och du skulle inte märka något alls. Sov lugnt, anläggningen går bra och drar in tusenlappar.
Intressant teori :)
Men, 100-150W för en fläkt, är inte det väldigt mycket? Min PAX-fläkt i badrummet drar 5W...

Hur som helst, jag plottade kurvorna på varandra och tog ut differensen mellan alla värden.
Där kurvan dippar handlar diffen om 400-500W, tycker det är för mycket för att bara släppa.
Installatören ska iallafall "titta på det", lite oklart vad det betyder än så länge.

Linjediagram med två dataserier över tid, visar topp och nedgång, text "Diff PPV - PAC".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om de nedre 2 kurvorna är MPPT1 och MPPT2, dvs DC-effekt från panelfälten, och den övre kurvan är AC-uteffekten, då har du ju växelriktarens verkningsgrad(kan vara ca 96 %) som gör att kurva MPPT1+MPPT2 inte är samma som AC-uteffektkurvan. Ger panelfälten t.ex. totalt 10 kW DC, och växelriktaren har 96 % verkningsgrad för omvandling DC-effekt till AC-uteffekt, då förloras 0,04 x 10 = 0,4 kW, dvs 400 W, och det under ett några timmar.
 
A Arnodt skrev:
Om de nedre 2 kurvorna är MPPT1 och MPPT2, dvs DC-effekt från panelfälten, och den övre kurvan är AC-uteffekten, då har du ju växelriktarens verkningsgrad(kan vara ca 96 %) som gör att kurva MPPT1+MPPT2 inte är samma som AC-uteffektkurvan. Ger panelfälten t.ex. totalt 10 kW DC, och växelriktaren har 96 % verkningsgrad för omvandling DC-effekt till AC-uteffekt, då förloras 0,04 x 10 = 0,4 kW, dvs 400 W, och det under ett några timmar.
Kan absolut köpa ett en diff kan förklaras av verkningsgrad, men den differensen borde väl vara konstant 4% isåfall. Den blir ju tydligt sämre mitt på mellan 11 och 15 ungefär.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
D Dallastower skrev:
Har en ny anläggning som installerades i slutet av 2022.
Solceller från Canadian Solar (bifogat datablad) och växelriktare Growatt - MOD7000TL3 -X.
19 paneler, totalt 6800 W installerad effekt för delat på två takdelar. 11 paneler mot sydväst, 6 mot sydöst.

Tittar jag på uteffekten så ser det ut som att den "dippar" strax efter 11, för att sedan hoppa upp ett snäpp igen vid 15. Detta är dagens produktion (16/4) och det har varit helt molnfritt här idag.
[bild]

Spänningen under samma tid
[bild]

Verkar inte vara en engångshändelse heller, såhär såg det ut igår
[bild]
Spänning igår
[bild]

Jag tycker det ser konstigt ut, verkar som att vi går miste om produktion under timmarna när vi borde få ut som allra mest? Någon klok som kan förstå vad detta beror på?

Hej jag har samma problem. Ingen skugga alls. 56 paneler. Varge dag dippar den kl 11:30 sen går den alldrig upp igen. Solen ligger högst upp kl 13:00 min lutnig är 5 grader. Jag har ingen anning varför den dippar vid samma tidpunkt varje dag. Samt max produktion per timme ligger ca 14-15 kwp. Aldeles för lite för 56 paneler.

fick du nån vettig svar varför den dippar ?
 
Tyvärr ingenting ännu, ärendet har skickats från Otovo till installatören för vidare hantering
 
D Dallastower skrev:
Tyvärr ingenting ännu, ärendet har skickats från Otovo till installatören för vidare hantering
Din dipp är bättre än min då min går aldrig över max som är kl 11:30 sen ör det bara rakt ner.
 
  • En graf som visar en trend över tid, med någon typ av datamätningar och en "Tillbaka"-knapp överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter nästan 4 veckor svarar dem "Installatören har kikat närmare på ärendet och dem meddelade att produktionen dippar på denna vis pga att anläggningen har två olika väderstreck."

Låter helt otroligt konstigt när panelerna ligger vinkelrätt mot varandra
 
D Dallastower skrev:
Efter nästan 4 veckor svarar dem "Installatören har kikat närmare på ärendet och dem meddelade att produktionen dippar på denna vis pga att anläggningen har två olika väderstreck."

Låter helt otroligt konstigt när panelerna ligger vinkelrätt mot varandra
Jag ser troligen vad som är lite fel i inlägg #17 nu när jag kikar närmare
 
D Dallastower skrev:
Efter nästan 4 veckor svarar dem "Installatören har kikat närmare på ärendet och dem meddelade att produktionen dippar på denna vis pga att anläggningen har två olika väderstreck."

Låter helt otroligt konstigt när panelerna ligger vinkelrätt mot varandra

Oj det där lät mer som en bortförklaring. Då jag har alla paneler på samma tak utan skugga.
Jag vet inte men jag hadde jagat dom mer och undersökt. Gällande ditt proböem även om det skulle vara så som dom säger kurvan borde vara mer jämn o lätt samt dagarna blir allt längre vilket borde ändra klockslaget och tiden den dippar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.