tommib skrev:
Vad är det för fel på flerbostadshus?
Inget som helst, men det borde påverka omgivningen mer att byta färg på ett stort komplex av flerfamiljshus (som således inte blir bygglovspliktigt) än att byta färg på en enskild villa (vilket man tydligen fortsatt måste ha bygglov för). Vad är logiken för det?
 
tommib
StockholmM skrev:
Inget som helst, men det borde påverka omgivningen mer att byta färg på ett stort komplex av flerfamiljshus (som således inte blir bygglovspliktigt) än att byta färg på en enskild villa (vilket man tydligen fortsatt måste ha bygglov för). Vad är logiken för det?
Jag avsåg ditt användande av "multi-dwelling-houses", inget annat....
 
Ah. Nu fattar jag. Ja, det har du ju rätt i, tack! :)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
StockholmM skrev:
"Ett generellt undantag från bygglovskrav vid ändring av färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial på andra byggnader än en- tvåbostadshus" står det i regeringskansliets pressmeddelande.

Hur ska man tolka det? Att det blir fritt fram att ändra färg, fasadbeklädnad och taktäckningsmaterial på hyresfastigheter (i betydelsen multi-dwelling-houses, finns väl inget bra ord på svenska), medan villaägare får fortsätta söka bygglov för samma åtgärder?
Det är redan bygglovsfritt på en- och tvåbostadshus. (Om det inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär)
 
  • Gilla
WaldenWoods och 1 till
  • Laddar…
Aha, tack för info! Det visste jag inte.

(Då skulle man möjligen tycka att regeringskansliet kunde lagt in ordet även, så här:
"...vid ändring av färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial även på andra byggnader än..."
Så hade det blivit lättare att förstå.)

Vad gäller för komplemementbyggnad/garage? Får man ändra färg på det också utan bygglov?
 
9 kap. 5 § För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader inom ett område med detaljplan krävs det, trots 2 §, inte bygglov för att färga om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial, om åtgärden inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär.

Första stycket gäller inte om kommunen enligt 8 § första stycket 2 a har bestämt att åtgärden kräver bygglov.
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.