elmont skrev:
glöm bara inte bort att räkna på merkostnaden för tex. gasol som ju blir betydligt dyrare än el, batterier som måste bytas efter 6-8 år osv.
Att fylla en p11 flaska verkar kosta ca 200:- det blir ca1,40/kwh ,som småförbrukare är det ungeför vad kwhen kostar om man inte räknar den fasta avgiften sen vet jag inte hur verkningsgaden är på gasolspis jämfört med elspis.

Batterier är en stor kostnad man får nog räkna med 15000:-/6-8 år.

Om regeringen kunde få tummen ur utredningshålet och införa nettodebetering som Danmark och Tyskland så finns nog ingen anledning att vara offgrid. Men det är lätt att reta sig på att på grund av att regeringen/energimyndigheten har elanslutnigen blivit dubbelt så dyr (68750jmf med 28000) i mitt område om man bor mer än 200m från transformatorn
 
Du har alltså inte plats för en vindsnurra?
 
hempularen skrev:
Men om du säger att cellen kostar typ 10SEK per watt, då är det en max effekt som cellen levererar under någon form av ideala förhållanden. Vad som är ideala förhållanden varierar beroende på enl. vilken teknik den tillverkas.

Men med stor sannolikhet så uppnås dessa ideala förhållanden bara under kortare stunder här i Sverige.
Ja, det stämmer.

I det här fallet handlar det sig om tunnfilmsmoduler. Enligt det vad jag konstaterade är dom billigare per W jämfört med mono- eller polykristallina celler.

Tunnfilmsmoduler sägs vara mindre temperaturberoende och mer effektiva vid diffusa förhållanden (som man t.ex. har i Sverige).

Dessa t.ex. 100 W är effekten som levereras under testförhållanden

Instrålning 1000 W/m², 25 °C modultemperatur, AM 1.5

Testvillkor är EN 61215 resp. EN 60904 vad jag vet.

Sen är det viktigt vilka effektigarantier man får, t.ex. 25 år på att modulen levererar 80 % av den effekten som den gjorde från början.
 
@ larsbj och elmont

Det jag funderade på finns ju redan idag och kallas "Inselanlagen". Det finns t.ex. i Österrike på vissa fjällstugor där det inte är ekonomisk me anslutning till el nätet.

Självklart krävs det en nogrann planering av anläggningen om man funderar på sådana off-grid anläggningar.

Finns även i t.ex. Laos

Självklart beror det sen alltid på förutsättningar som det finns. Hur mycket el att det behövs osv.
 
Jag böjer mig.
 
Att fylla en P11 kostar här ca 370:- , för 5-6 år sedan ca 230:- det gör att gasolen är mer än dubbelt så dyr som el när man använder spisen. Men däremot är gas toppen när man ska laga mat så bara för det kan man betala lite mer, men knappast toppen för ekonomin.
 
Varför ska man behöva envisas med att elda med ved eller köra gasol bara för att man har alternativ källa till el?

Även om t.ex. en pelletsbrännare inkl matningsskruv & co lär dra en del mer än om man eldar med ved/gasol så är det väl ändå rätt lite ström som går åt, och om nu eventuell sol/vind-el inte räcker till så lär väl ett automatiskt startande diesel/bensinaggregat som laddar batterier kunna köras rätt mycket innan det kostat mer än vad en dyr anslutningsavgift kostar, eller? (Om man kör pelletsbrännare är det säkert bra med gasol som backup ifall man inte har fast elinstallation)...

Däremot kan man nog glömma värmepumpar på sol/vind-el, om man inte har riktigt kraftiga aggregat.
 
yxis skrev:
Varför ska man behöva envisas med att elda med ved eller köra gasol bara för att man har alternativ källa till el?

Även om t.ex. en pelletsbrännare inkl matningsskruv & co lär dra en del mer än om man eldar med ved/gasol så är det väl ändå rätt lite ström som går åt, och om nu eventuell sol/vind-el inte räcker till så lär väl ett automatiskt startande diesel/bensinaggregat som laddar batterier kunna köras rätt mycket innan det kostat mer än vad en dyr anslutningsavgift kostar, eller? (Om man kör pelletsbrännare är det säkert bra med gasol som backup ifall man inte har fast elinstallation)...

Däremot kan man nog glömma värmepumpar på sol/vind-el, om man inte har riktigt kraftiga aggregat.
Verkar som du läst lite slarvigt gasolen var endast tänkt till spis och ugn pga att jag tror att så hög ström under tex 1 timme är svårt att tillverka med inverter och batterier, det blir låg verkningsgrad att köra elverk för att laga mat.

Ved eller pellets är väl en smaksak, tror inte det är ett problem med pelletsbrännarens elförbrukning.
 
Vad det gäller villor så med uppvärmning etc så kan det kanske vara klurigt men för en sommarstuga så är det idealt med solpanel - ingen månadsavgift (eller avgift alls) när det väl är installerat. Fungerar utmärkt för belysning, tv, mobilladddare och ett litet kylskåp utan att det kostar så mycket (och ofta betydligt mindre än att dra in el från elverket). Fast för all del så måste apparaterna vara anpassade för lågvolt och likström - men det är lätt hittat i båt/bil-handlar.
 
TeroM skrev:
[länk]
Det där läste jag om förut, grymt projekt! Det verkar dessutom funka utan tillsatsvärmning.

Problemet är väl batterierna som kostar en hel del och bara håller i ca 10 år. Men kombinerar man med ved/pellets för uppvärmning så kan det nog bli kostnadseffektivare. Då behövs inte lika många batterier och solfångare.
 
Och har man fotogen till sina lampor, gasol till spisen, ved till värme och varmvatten, grova rör till värmesystemet (självcikulation), batteridriven tv, handdiskar, handtvättar, bär in sitt vatten behöver man kanske inte köpa nån el över huvud taget.
 
larsbj: Aha, ja, jag läste nog fel där.

Givetvis har jag inte tänkt pelletsbrännare till spisen/ugnen, även om det vore en rätt udda och intressant lösning att köra pelletsbrännare mot vedspis ;)d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.