Magnus E K
Eftersom elpriset är högre på kontorstid än i genomsnitt så blir det inte ett rättvis bild om man diskuterar elpriset på jobbet (förutsatt att man inte jobbar skift etc).
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Eftersom elpriset är högre på kontorstid än i genomsnitt så blir det inte ett rättvis bild om man diskuterar elpriset på jobbet (förutsatt att man inte jobbar skift etc).
Blir extra fördelaktigt att diskutera priset när det görs under betald kontorstid
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Blir inte så mycket gjort nu. 10,3 kWp med 3-4 cm snö. Lutar 27 grader. Totalt i december 30 kWh varav drygt 10 kWh den 8/12 då solen lös och ingen snö. Idag är det stark sol men på grund av snön är uteffekten från panelerna bara 400-500 W så dagens produktion blir nog bara 2 kWh om inte snön smälter.

November var överlag molnig och produktionen stannade vid 190 kWh. Bästa månad är maj med 1581 kWh.
Det är solklart att när det blir frost ute, snö på panelerna så får man räkna med 5-7% produktion jämfört med sommarens toppvärden.

När vi vill ha mest el och värme är på vintern.
Men värmepumpar och solceller har störst verkningsgrad på sommaren.
Solel ger billigast kyla på sommaren, alltså driva en AC anläggning.
Att skaffa solceller för att t ex ladda elbil är närmast löjligt ur effektsynpunkt. Året är 12 mån och mer än halva året blir det lägre effekt jämfört med några få månader på sommaren.

Efterfrågan på solceller har ökat kraftigt och i samma takt har klagomålen hos allmänna reklamationsnämnden, ARN, också ökat. Jämfört med fjolårets 25 anmälningar har det under 2022 lämnats in över 100 klagomål. När TV4 Nyheterna gått igenom samtliga anmälningar handlar det främst om att man inte får den effekt som utlovats men många har också fått sina tak förstörda eller väntat orimligt länge.

Anläggningen på bilden (bor nära) ger inte ett skit netto nu på vintern.
 
  • Solpaneler på fält, frostigt gräs, klar himmel, väg i förgrunden, bostäder i bakgrunden, morgon eller vintern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Det är solklart att när det blir frost ute, snö på panelerna så får man räkna med 5-7% produktion jämfört med sommarens toppvärden.

När vi vill ha mest el och värme är på vintern.
Men värmepumpar och solceller har störst verkningsgrad på sommaren.
Solel ger billigast kyla på sommaren, alltså driva en AC anläggning.
Att skaffa solceller för att t ex ladda elbil är närmast löjligt ur effektsynpunkt. Året är 12 mån och mer än halva året blir det lägre effekt jämfört med några få månader på sommaren.
Ja, det torde de flesta veta att produktionen är minimal december-januari. Det är att sparka in en öppen dörr.

Här i nordvästra Skåne kan man räkna dagarna med snötäcke med fingrarna. Frost är sällan ett problem, lyser solen så smälter frosten även vid vintersolståndet. Just nu lyser solen här och panelerna ger 4,2kW, inte så illa för att vara 10 januari. Att det skulle vara löjligt ur effektsynpunkt att skaffa solceller för elbilladdning håller jag inte alls med om. Det överskott jag säljer på sommarhalvåret går dels till att finansiera vinterns elförbrukning och dels i form av sparat vatten i kraftverkens magasin. Så på vintern laddar jag med el från vattenmagasinen och elhandeln betalas av innestående medel. Endast de rörliga kostnaderna från elnätägaren tillkommer. Eftersom jag som mest laddar någon gång i veckan kan jag avvakta en natt med låga priser.

MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Efterfrågan på solceller har ökat kraftigt och i samma takt har klagomålen hos allmänna reklamationsnämnden, ARN, också ökat. Jämfört med fjolårets 25 anmälningar har det under 2022 lämnats in över 100 klagomål. När TV4 Nyheterna gått igenom samtliga anmälningar handlar det främst om att man inte får den effekt som utlovats men många har också fått sina tak förstörda eller väntat orimligt länge.

Anläggningen på bilden (bor nära) ger inte ett skit netto nu på vintern.
Med hög efterfrågan dyker det upp lycksökare som svampar i skogen som kollar på google maps vad som kan installeras och offererar utan att ha varit på plats. Skarvar med beräkningarna så de ska se bäst ut. Med mera. Det är sorgligt och jag tycker det borde vara krav på certifiering av installatörer för att få bort trashet.

Där uppe i Uppland kan jag tänka mig att det inte är lika gynnsamt som här, särskilt när man monterar panelerna i de vandrande skuggorna från stängselstolparna :)
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.