Walle85 Walle85 skrev:
Kör med Huawei växelriktare och batteri. Har en gammal IVT Greenline HT plus E9 värmepump.

Huawei kan man via t.ex. Home Assistant eller Homey Pro läsa ut värden ifrån, men inte styra (ändra värden) via automation. Men via Huawei appen så kan man med installatörskonto sätta upp schema för ladda/ladda ur batteriet. Har som rutin att varje kväll lägga 1-2 min på att sätta schemat för kommande dygn. Går väldigt snabbt.

Sett till bergvärmepumpen så kan den antingen automatiseras via en Ngenic Tune eller om man vill vara lite mer hands-on (och budgetvänligt) via en Shelly Uni där man kopplar in sig på ext ingången för att styra varmvatten och sedan kopplar via en output på Shelly med ett motstånd som lurar yttertemperaturgivaren (på samma sätt som Ngenic Tune) för att styra när den producerar värme.
Jag har också en Huawei växelriktare med deras batteri. Jag har kopplat dessa mot min Home Assistant via modbus/tcp och det funkar jättebra att styra batteriet och växelriktaren exakt vad som ska ske. Tex sätter jag igång laddningen av batteriet automatiskt på natten från HA när priset är lågt. Sedan kan jag styra exakt hur mycket ström batteriet ska släppa under dagen.

Walle85
J JohanLan skrev:
Jag har också en Huawei växelriktare med deras batteri. Jag har kopplat dessa mot min Home Assistant via modbus/tcp och det funkar jättebra att styra batteriet och växelriktaren exakt vad som ska ske. Tex sätter jag igång laddningen av batteriet automatiskt på natten från HA när priset är lågt. Sedan kan jag styra exakt hur mycket ström batteriet ska släppa under dagen.
Ok, får ta en titt på detta igen och se vad som låter sig göras.

@JohanLan jag har idag en wifi dongle i ena växelriktaren, ska man kunna koppla upp sig och styra grejer via denna över wifi eller saknar jag något?

Bild av skärminfo: Model "SDongleA-05" och Software version "V200R022C10SPC118".

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.