Hejsan,
Flyttar snart till ett nytt hus, mitt tidigare har en solcellsanläggning (16kw). Hade jag bott kvar hade jag nog övervägt batteri för att öka egenanvädningen den soliga delen av året och möjlighet att jämna ut galna pristoppar under vintern.
Nu har förutsättningarna ändrats sedan jag skaffade solceller till mitt befintliga hus, 60 öringen kommer försvinna och vi har negativa eller obefintliga elpriser större delen av den soliga perioden. Man kan aldrig veta säkert men jag tror det senare är här för att stanna.
Att skaffa en stor anläggning känns därför uteslutet till det nya. Återstår då frågan om det vore vettigt med en mindre anläggning tillsamman med batteri.
Ca 4kW i söderläge (10 paneler) med ett batteri på 5-6 KWh. Det skulle innebära att det är tilltäckligt för att driva huset den soliga delen av året där besparingarna mest består i att man inte behöver köpa särskilt mycket och därmed inte betala så mycket energiskatt o nätavgifter. På vintern skulle batteriet mest användas för att kapa pristoppar men även kunna brukas för att parera effekttaxa (laddas isåfall från nätet under natten). Hela anläggningen skulle vara optimerad för egenanvändning, dvs ganska lite försäljning av el.
En sådan anläggning kostar ca 80’-90’ installerad efter bidrag.
Nån annan som funderar på detta, är det ens nån idé med de nya förutsättningarna vi har ?
Tillägg: tråden handlar inte om huruvida solceller är bra eller dåligt för taket, om de är fula eller snygga. Det är endast den ekonomiska aspekten som är i fokus.
Flyttar snart till ett nytt hus, mitt tidigare har en solcellsanläggning (16kw). Hade jag bott kvar hade jag nog övervägt batteri för att öka egenanvädningen den soliga delen av året och möjlighet att jämna ut galna pristoppar under vintern.
Nu har förutsättningarna ändrats sedan jag skaffade solceller till mitt befintliga hus, 60 öringen kommer försvinna och vi har negativa eller obefintliga elpriser större delen av den soliga perioden. Man kan aldrig veta säkert men jag tror det senare är här för att stanna.
Att skaffa en stor anläggning känns därför uteslutet till det nya. Återstår då frågan om det vore vettigt med en mindre anläggning tillsamman med batteri.
Ca 4kW i söderläge (10 paneler) med ett batteri på 5-6 KWh. Det skulle innebära att det är tilltäckligt för att driva huset den soliga delen av året där besparingarna mest består i att man inte behöver köpa särskilt mycket och därmed inte betala så mycket energiskatt o nätavgifter. På vintern skulle batteriet mest användas för att kapa pristoppar men även kunna brukas för att parera effekttaxa (laddas isåfall från nätet under natten). Hela anläggningen skulle vara optimerad för egenanvändning, dvs ganska lite försäljning av el.
En sådan anläggning kostar ca 80’-90’ installerad efter bidrag.
Nån annan som funderar på detta, är det ens nån idé med de nya förutsättningarna vi har ?
Tillägg: tråden handlar inte om huruvida solceller är bra eller dåligt för taket, om de är fula eller snygga. Det är endast den ekonomiska aspekten som är i fokus.
Redigerat:
Frågan är om 5 kWh batteri räcker, vi har 10 kWh batteri och tycker att det är i minsta laget för vinterns pristoppar. Töms ganska fort om värmepumpen behöver köra. Man kan såklart komma runt detta genom styrning på batteri och värmepump, att den inte får köra när det är som dyrast osv...
Bra poäng där, det är egentligen batteriet som är den viktiga komponenten i denna typ av anläggning eftersom det är främst vintertid som elpriserna sticker iväg. Solcellerna ger rätt till fullt avdrag på batteri och ger möjligen andra fördelar som mindre köpt el på totalen.Walle85 skrev:
Hur länge räcker ditt 10kW en normal vinterdag ?
Ps. Kommer har möjlighet att schemalägga min FLVP
Vi bor i ett avlångt land med olika definitioner av en "normal" vinterdag. Sen beror det på hur stort värmebehov ditt hus har som beror på hur stort det är, hur isolerat det är, ditt elförbrukningsmönster osv. Med andra ord helt omöjligt att svara på. För att kunna ge dig ett svar behöver vi mer info från dig.New_project skrev:
Hur stor elförbrukning (kWh) hade du i Januari? (Kolla din elräkning). Eller be att få se säljarens elräkning om du inte bodde där just då.
Ca 80 kWh under ett dygn, varig merparten går natt pga elbil och VP som går på patron då.Skattar ca 25 kWh dagtid.E Einh skrev:Vi bor i ett avlångt land med olika definitioner av en "normal" vinterdag. Sen beror det på hur stort värmebehov ditt hus har som beror på hur stort det är, hur isolerat det är, ditt elförbrukningsmönster osv. Med andra ord helt omöjligt att svara på. För att kunna ge dig ett svar behöver vi mer info från dig.
Hur stor elförbrukning (kWh) hade du i Januari? (Kolla din elräkning). Eller be att få se säljarens elräkning om du inte bodde där just dåJanuari, ca 80kwh per dygn. Låt säga 35 under dagen så jag laddar bil samt VP körde patron under natten.
Med en ett 10kWh batteri klarar jag då knappt halva dagen. ( lite grovat skattat) ?
Redigerat:
Snyggt, om jag läser rätt ser det ut som laddcyklerna är relativt korta (ca 2h)? Laddar du fullt på den tiden med en effekt kring 5kW?Walle85 skrev:
Det stämmer, batteriet har 5 kW effekt, men det ska tilläggas att vi aldrig laddar ur batteriet hela vägen ner till 0%. Så det är ju aldrig helt tomt när vi börjar ladda det samt att jag tror inte att man kan nyttja hela kapaciteten på de angivna 10 kWh, det brukar finnas viss marginal där.New_project skrev:
Ja hembatteri är främst till för att flytta ditt förbrukningsmönster under ett antal timmar. Att ex. skifta det från förbrukningstoppen på morgonen till förmiddagen när timpriset på el ofta är betydligt lägre.New_project skrev:
Blir att räkna noga på detta, det är inte helt säkert att det blir bra ekonomi. Antar att batteri och växlarens ekonomiska livslängd är runt 10 år. För att det skall vara vettigt vill jag nog se att anläggningen kan betala sig själv på 5 år även om elpriserna är nära 0 sommartid.
Vi har 57kwh med elbil och 48kwh utan elbil i snitt nu i December och kör med 13,3kwh batteri (Homevolt).New_project skrev:
Kollar vi på 10 dec (innan pris topparna) så ladda batteriet ca 8kwh och tömde allt på ca 13kwh och täckte 1/4 av hela dagens behov.
Rekommendation på minst 10kwh och kanske lite större (får så klart räknas på). Under sommaren har vi 5-6kwh när solcellerna inte tar så frågan var sweet spot ligger.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det nån som roat sig med att simulera egenanvändning?
Med tibbers förbrukningsdata och SMHIs data på instrålad effekt och sekunder bakom moln skulle man ju kunna få bra siffra på hur stor anläggning som är lönsammast...
Med tibbers förbrukningsdata och SMHIs data på instrålad effekt och sekunder bakom moln skulle man ju kunna få bra siffra på hur stor anläggning som är lönsammast...
Sitter i samma båt där det är svårt att välja och vet ej om jag skall skaffa eller ej.
Startade en ny tråd baserad på min förbrukning, läge osv.
Men om vi snackar ren ekonomi så har man vissa fakturor att ta ställning till bortsett investeringskostnaden:
1: Batteriets livslängd. De lär nog dö ut mycket snabbare än solceller. Det är bara att kika på sin egen mobil, laptop eller plugin bilar osv. De behöver uppvärmning på vintern och kylning under varma dagarna.
2: Säkerhet och brandrisk med batterier.
3: Slopningen av 60 öre. I Holland har man redan börjat debitera kunderna för extra elen de tillför nätet!
4: Leverantörerna som har det tuff och alla går med dåliga siffror idag. Många lär gå i konkurs och risken är stor att man står utan garanti. Dem större är dyrare.
Eon slutar med solceller i Sverige.
Vattenfall dyrare men bäst garantier.
5: Valet av system! Det är också en jättejobbig grej då alla kör med olika växelriktare, paneler, batterier osv. Hittar du samma batteri hos någon så erbjuder de en annan panel och då är det svårt att jämföra priser osv.
6: Pajkastning... Alla snackar skit om alla, och 1 säljare avrådde Helt från batterier, medan en annan avrådde från solceller pga. Slopningen av 60 öre!
Är väldigt osäker om man tar hem pengarna? Men samtidigt så har vi en tokig regering som slänger in kemikalier som Bovear för att minska pruttning från kor och satsar med och mer på elbilar samtidigt som de lägger ner kärnkraften och skickar elen till Tyskland medan de krigshetsar mot Ryssland! Kommer elen att gå ner igen? Vi hade 8 kr + avgifter för några dagar sen bara!
Sen inför ellevio idiotiska systemet med toppeffekter där enligt deras egen kalkyl så kommer mina fakturor gå upp mer uppåt 20% nästa år.
Startade en ny tråd baserad på min förbrukning, läge osv.
Men om vi snackar ren ekonomi så har man vissa fakturor att ta ställning till bortsett investeringskostnaden:
1: Batteriets livslängd. De lär nog dö ut mycket snabbare än solceller. Det är bara att kika på sin egen mobil, laptop eller plugin bilar osv. De behöver uppvärmning på vintern och kylning under varma dagarna.
2: Säkerhet och brandrisk med batterier.
3: Slopningen av 60 öre. I Holland har man redan börjat debitera kunderna för extra elen de tillför nätet!
4: Leverantörerna som har det tuff och alla går med dåliga siffror idag. Många lär gå i konkurs och risken är stor att man står utan garanti. Dem större är dyrare.
Eon slutar med solceller i Sverige.
Vattenfall dyrare men bäst garantier.
5: Valet av system! Det är också en jättejobbig grej då alla kör med olika växelriktare, paneler, batterier osv. Hittar du samma batteri hos någon så erbjuder de en annan panel och då är det svårt att jämföra priser osv.
6: Pajkastning... Alla snackar skit om alla, och 1 säljare avrådde Helt från batterier, medan en annan avrådde från solceller pga. Slopningen av 60 öre!
Är väldigt osäker om man tar hem pengarna? Men samtidigt så har vi en tokig regering som slänger in kemikalier som Bovear för att minska pruttning från kor och satsar med och mer på elbilar samtidigt som de lägger ner kärnkraften och skickar elen till Tyskland medan de krigshetsar mot Ryssland! Kommer elen att gå ner igen? Vi hade 8 kr + avgifter för några dagar sen bara!
Sen inför ellevio idiotiska systemet med toppeffekter där enligt deras egen kalkyl så kommer mina fakturor gå upp mer uppåt 20% nästa år.
Riktigt intressant.Walle85 skrev:
Jag är i precis samma sits som New_project, har precis flyttat och funderar på att stoppa in en mindre solcellsanläggning med batteri för att jämna ut kurvan något.
Vad är det du kör med för VP och batteri som gör att du lätt kan välja när den ska gå/ladda?
Kör med Huawei växelriktare och batteri. Har en gammal IVT Greenline HT plus E9 värmepump.J jhall skrev:
Huawei kan man via t.ex. Home Assistant eller Homey Pro läsa ut värden ifrån, men inte styra (ändra värden) via automation. Men via Huawei appen så kan man med installatörskonto sätta upp schema för ladda/ladda ur batteriet. Har som rutin att varje kväll lägga 1-2 min på att sätta schemat för kommande dygn. Går väldigt snabbt.
Sett till bergvärmepumpen så kan den antingen automatiseras via en Ngenic Tune eller om man vill vara lite mer hands-on (och budgetvänligt) via en Shelly Uni där man kopplar in sig på ext ingången för att styra varmvatten och sedan kopplar via en output på Shelly med ett motstånd som lurar yttertemperaturgivaren (på samma sätt som Ngenic Tune) för att styra när den producerar värme.