Mac_attack Misacsson skrev:
Vad är dåligt med den?
För egen del är jag lite trött på all touch överallt, känns bara opraktiskt. Var hittar man en bra vanlig häll utan touch?
(har inget behov av induktionshäll heller, särskilt inte efter kommentarerna här om missljud)
Det är just touchen som irriterar mig. Jag trycker på 6:an och den sätter på 8;an. Det kokar över och allt stannar av. Såsen är avklarad och jag tar av den från hällen - då avstannar allt annat också. Värmen sprider sig ojämnt, så jag måste snurra på stekpannan för att få allt stekt. Flexizoonen består av två plattor som man kan sätta på samtidigt, vilket innebär att mittdelen inte steks alls.
Det är min första erfarenhet av induktionshäll, så jag vet egentligen inte så mycket. Kanske alla är så, men då återgår jag tamefan till vedspis.

• Gilla
  • Haha
Destrier och 3 till
  • Laddar…
tommib
Det finns typ inga hällar utan någon form av touch. Det närmaste du kommer är nog Disc Control/TwistPad som finns på Neff och Gaggenau (de dyrare kusinerna till Bosch/Siemens). Jag har själv en häll från Neff (TT5455N2) som vi är rätt nöjda med. Induktionszonerna beter sig ibland lite konstigt med vår stekpanna men om man är medveten om det och väntar så värmen hinner sprida sig är det inget problem. Hade vi kört på varianten utan flexzoner så tror jag att det hade varit bättre. Nu har vi fyra flexzoner per sida, så det blir två per normalstor kastrull.

Jag köpte min häll från Österrike, där kostade den ungefär 60% av vad den kostar här i Sverige.

Om du inte ska ha induktionshäll så är det gas eller en gammal klassisk spis som gäller. Även spisarna är vanligen induktion idag så det blir svårare att hitta en utan.

• Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Mac_attack
tommib tommib skrev:
Det finns typ inga hällar utan någon form av touch. Det närmaste du kommer är nog Disc Control/TwistPad som finns på Neff och Gaggenau (de dyrare kusinerna till Bosch/Siemens). Jag har själv en häll från Neff (TT5455N2) som vi är rätt nöjda med. Induktionszonerna beter sig ibland lite konstigt med vår stekpanna men om man är medveten om det och väntar så värmen hinner sprida sig är det inget problem. Hade vi kört på varianten utan flexzoner så tror jag att det hade varit bättre. Nu har vi fyra flexzoner per sida, så det blir två per normalstor kastrull.

Jag köpte min häll från Österrike, där kostade den ungefär 60% av vad den kostar här i Sverige.

Om du inte ska ha induktionshäll så är det gas eller en gammal klassisk spis som gäller. Även spisarna är vanligen induktion idag så det blir svårare att hitta en utan.
Vilket meck! Det var bättre förr
Vore skönt att slippa induktion, förstår inte riktigt charmen. Och touch på en spis är ju satans påhitt .

• Wow
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:

Och tänk att jag en gång i tiden drömde om en induktionshäll - på den tiden de kostade runt 30 000 kr. Nu kostar de ju samma som en vanlig spis, men är de verkligen bättre? Med den korta erfarenheten jag har, innebär den hällen vi har: "Kvinna - bliv vid din spis!"

• Gilla
Rillzzz
  • Laddar…
Vi satte in ikea kök, med måttbeställd bänkskiva, och underlimmad ho (laminatbänk ftw!)
Köksön måttbeställd med 2 skivor i massiv ek som vi själva hårdvaxoljade.
Miele vitvaror, inbyggnadsugn, inbyggnadsmikro stor! Får in en hel pizza i mikron! Och inbyggda kyl/frys med ikea front. Hällen blev en Bosch och Mora one blandare. Är supernöjd.

Höjden på sockel går ju att justera på fötterna
Stommar finns nu i bredd: 20, 30, 40, 60 och 80.

Ikeas 365 dagars öppet köp är bra också, inga problem att lämna tillbaka om man råkat köpa lite för mycket :)

tänk besväret med "vanlig" köksfirma att behöva vänta på delar istället för att bara åka och hämta det man vill ha

Modernt kök med IKEA inredning, måttanpassad bänkskiva och integrerade vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med Ikea-skåp, måttbeställd bänkskiva och köksö med massiv ek, Miele vitvaror och Bosch häll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
PellePeps och 7 till
  • Laddar…
tommib
Nu glider det lite från ämnet men för att ändå försvara induktionshällar så är det betydligt mer energieffektiva än gamla gjutjärnsplattor och halogenplattor. Detta eftersom de värmer kärlet direkt istället för att först värma det kärlet står på. Regleringsmässigt så är de helt överlägsna med nästan momentan effektreglering. En ytterligare fördel är att de är lätta att rengöra då maten inte bränner fast på samma sätt i dem då själva hällen endast värms upp indirekt. Dessutom är de säkrare för barn eftersom de svalnar snabbare och helt enkelt inte är lika varma.

Det enda som slår induktion till matlagning är gas. Det har dock en del andra nackdelar.

Touchkontroller är lite dumt men tyvärr är det sådana som gäller i huvudsak. Jag är väldigt nöjd med just den delen av vår häll, med TwistPad. Det är väldigt enkelt och precist att använda. En bonus är att hällen går in i rengöringsläge i 35 sekunder när man plockar bort pucken så kokar det över tar man bara bort den och torkar av.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
W woden skrev:
Mindre bra - lacken på luckor. Känns tyvärr som om det är rätt tunn lack, lätt att det skavs bort. Speciellt känsligt verkar det var vid fukt, exempelvis vid diskmaskin. Har även en lucka där vi ibland hänger diskhandduken på, där kan man nu känna att ytan är knottrig.
Tror tyvärr inte det har så mycket med vilken leverantör du väljer.
En kollega till mig fick problem med sitt Ballingslöv kök, vid just diskmaskinen (inbyggd).
Dom godtog ingen reklamation, och gick inte på någon garanti pga att han öppnat luckan direkt efter disken var klar.
Har hört att man kan minimera risken OM man låter luckan vara stängd tills disken torkat och den varma fuktiga luften svalnat.
Visst...det tar ju längre tid innan man kan tömma maskinen, men det är väl upp till var och en att välja själv

Monterade Ikea kök 2009 och är mycket nöjd lika fint än som när vi byggde det.
Stommarna till Ikeas kök är marmordal vitvaror gör de i egen fabrik whirlpool by ikea om det är så i dag vet jag inte men då vi byggde var det så lätt att bli lurad att det är whirlpool philips som står för tillverkningen.

Vitvaror vi köpte med induktions häll & diskmaskin så var vi inte nöjd med diskmaskinen blev typ glad när den gick sönder efter 5 plågsamma år så vi fick byta den till bosch vilken vi är super nöjd med. Induktions hällen fungerar mycket bra så snabb och funkar lika bra nu som den gjorde när den var ny.

Ugn & micro blev det Husqvarna som också funkar kanon ännu.

Så vitvaror från Ikea bör man undersöka noga innan man köper då det är viktigt att just detta funkar bra.

Lycka till med köket så skönt med nytt och fint kök när det väl är på plats.

Har precis rivit ut ett kök jag själv byggt på Ikea Faktum-stommar för 15 år sedan och ska nu bygga nytt på Ikea Metod-stommar med fronter, handtag, diskbänk, bänkskivor och vitvaror från andra leverantörer/snickerier.

Efter att ha läst att många haft problem med Ikeas bänkskivor vill jag varna för att limma fast skivor och diskbänk på stommarna, eftersom de då kommer sitta brutalt hårt och vara väldigt svåra att få loss om de skulle behöva bytas ut vid t.ex reklamation. Jag har själv inte behövt lossa något förrän nu när det skulle rivas, men helvete vad hårt det satt! Tror jag limmade med PL400 när jag byggde. Hade hoppats på att kunna sälja mina begagnade stommar, men det var bara att bryta sönder dem för att överhuvudtaget kunna få ut dem ur köket.

I övrigt har jag varit mycket nöjd med Faktums funktion/kvalitet och har höga förväntningar på Metod som nu står i garaget och väntar på montering.

Jag förstår dock inte varför man vill bygga in alla vitvaror och gömma dem bakom täckskivor. Personligen vill jag se tydligt var respektive vitvara finns i ett kök. När allt är inbyggt/infällt blir det för homogent och dessutom osmidigt enligt min erfarenhet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K Kitty Kotte skrev:
Det är just touchen som irriterar mig. Jag trycker på 6:an och den sätter på 8;an. Det kokar över och allt stannar av. Såsen är avklarad och jag tar av den från hällen - då avstannar allt annat också. Värmen sprider sig ojämnt, så jag måste snurra på stekpannan för att få allt stekt. Flexizoonen består av två plattor som man kan sätta på samtidigt, vilket innebär att mittdelen inte steks alls.
Det är min första erfarenhet av induktionshäll, så jag vet egentligen inte så mycket. Kanske alla är så, men då återgår jag tamefan till vedspis.
Efter att ha köpt och returnerat två induktionshällar (ville bli av med glaskeramikhällen som envisades med aty slå av/på även i högsta läget) tog jag med mig värmekamera och egna stekpannor till butik för att kontrollera:
1. Zonens faktiska storlek
2. Typ av effektreglering
3. Arbetsljud.

Det blev en Bosvh/Siemens med fem års garanti och den fungerar riktigt bra, även touchen. Den har fyra zoner på varje sida som kan användas hur som helst, ensam, tillsammans etc..
Det går tex utmärkt att lägga på en AMT gadstroguss grillpanna som är lika lång som hällen och alla fyra zoner värmer den tillsammans.

Jag njuter lite av att koka upp potatis med 3600W. Eller varför inte bara några sketna makaroner i en liten kastrull, 2500W.

Billiga (eg. dåliga/olämpliga) kokkärl och stekpannor kan ni kasta! Det är sällan induktionshällen som är kass utan kärlen! Detta även många kärl som är märkta att passa induktion.
De för oväsen, vibrerar, sprider värmen dåligt och induktionshällen kan inte avge sin maxeffekt.

Köpte ett rostfritt kastrullset från Zwilling med 5 mm aluplatta inpressad i botten, samt två AMT Gastroguss keramiskt belagda gjutna alupannor (med magnetisk botten) och NIO mm aluminium. Bara att titta på ellr fingra på kastrullerna är trevligt....

Mycket roligare att laga mat nu!

PS. Gjutjärn varken sprider eller lagrar värme bra fast många tror det. Men det är gott att steka i.

Redigerat:
P Puttrix_73 skrev:
Dom godtog ingen reklamation, och gick inte på någon garanti pga att han öppnat luckan direkt efter disken var klar.
Har hört att man kan minimera risken OM man låter luckan vara stängd tills disken torkat och den varma fuktiga luften svalnat.
Visst...det tar ju längre tid innan man kan tömma maskinen, men det är väl upp till var och en att välja själv
Vill man ändå öppna innan ska man i så fall öppna rejält så att det går fort och framförallt så att inte all ånga smeker luckan på väg ut!

Hej

Precis som jag såg någon annan här har jag monterat 3st IKEA kök.

Enkel montering: allt hänger på skenor så ett vattenpass räcker gott.

Gör en grov skiss hur ni funderar. Gå sedan till köksavdelningen för en konsultation. De är grymt duktiga och ger tips och ideer som man kan ta eller förkasta. I de flesta fall har de rätt :)

jätteprisvärt.

Kolla noga val av bänkskivor. I vissa material är säkerhetsmarginalen vid håltagning ganska stor så antingen får man göra hålet själv eller byta skiva. Men detta kan de så klart på IKEA

lycka till

K kattenadolf skrev:
Hej! Ser att det är många som är missnöjda med bänkskivorna, kan nån rekommendera en annan leverantör som tillverkar komposit/stenskivor som passar till Ikeas kök?
Fel del av landet kanske...men Norrköpings Stenindustri kan jag rekommendera. Snabba, ärliga och professionella. Inte billigast, men mycket duktiga.

• Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Vi har byggt ett IKEA-kök för ca tre år sedan (Metod). Själva stommarna är inga konstigheter, de är typ samma som dyrare märken. Lådor är bra, har inte märkt några problem än trots att vissa belastas väldigt tungt (typ 35-40 kg i en 80 cm låda). Fronter är ok. Urvalet är lite begränsat men om det finns pengar så kan man ju köpa dem från någon annan.

Den stora nackdelen med stommarna är egentligen att man har IKEAs modulmått att jobba med och det är 20,40,60,80 cm. Passar det så är det fint, om det inte passar finns det inga alternativ förutom passbitar eller hemmabyggen. Samma på höjden. Detta är troligen en stor anledning till att det är billigare.

Vi har ugn och fläkt från IKEA. Jag skulle inte rekommendera det, eller några andra vitvaror från dem. Det är inget större fel på ugnen men fläkten är undermålig (Underverk).
tommib tommib skrev:
Vi har byggt ett IKEA-kök för ca tre år sedan (Metod). Själva stommarna är inga konstigheter, de är typ samma som dyrare märken. Lådor är bra, har inte märkt några problem än trots att vissa belastas väldigt tungt (typ 35-40 kg i en 80 cm låda). Fronter är ok. Urvalet är lite begränsat men om det finns pengar så kan man ju köpa dem från någon annan.

Den stora nackdelen med stommarna är egentligen att man har IKEAs modulmått att jobba med och det är 20,40,60,80 cm. Passar det så är det fint, om det inte passar finns det inga alternativ förutom passbitar eller hemmabyggen. Samma på höjden. Detta är troligen en stor anledning till att det är billigare.

Vi har ugn och fläkt från IKEA. Jag skulle inte rekommendera det, eller några andra vitvaror från dem. Det är inget större fel på ugnen men fläkten är undermålig (Underverk).
tommib tommib skrev:

<<
Ikeas stommar är Inte som andra märken! Där bör man se upp. De har 8 cm sockelhöjd jämfört med andra som har 16 cm. Deras stommar är 20 mm tjocka jmf med andra som är 16 mm. Ska du passa ihop med andra stommar eller luckor så se upp med det.

Finns även 30 cm breda skåp till IKEA, så man slipper slaska < 20 cm bredd på rummet utan kan nyttja allt utom max < 10 cm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.