Halloj! Söker efter den tystaste grovdammsugaren man kan få tag på. Har en extremt högljud Stanley i dagsläget som jag vill byta ut.

Primärt syfte är att koppla till elverktyg.

Hittar:

Dewalt stealthsonic med ca 60db, dock enbart Jula som säljer vilket känns suspekt.

Samt en LavorPRO silent FR men den sistnämnda verkar inte lämpa sig för ändamålet.

Någon som har tips på andra?

Jag renoverar hemma och vill föra så lite oväsen som möjligt till grannarna.

K
Varför är det suspekt att Jula säljer Dewalt?

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Med risk att alla uppgifter inte stämmer eller att det finns dammsugare som platsar där utan att dom finns med då ingen fyllt i uppgiften om ljudnivå. Men att Dewalten på Jula får ner ljudnivån är inte så konstigt med tanke på den låga effekten (750W). Sen kommer nog fortfarande sågen/fräsen/slipmaskinen låta mer än dammsugaren i många fall skulle jag gissa. Sänka effekten på dammsugaren brukar gå att göra också för att få ner ljudnivån om det inte finns behov att köra på full effekt.

https://www.prisjakt.nu/c/dammsugare?102403=41266&3666=104966&5074=6835&rg_1246=0-69

Fairlane
K kniv skrev:
Varför är det suspekt att Jula säljer Dewalt?
Om bara Jula säljer en modell blir det lite suspekt.
Jag har en motorsåg från Stiga som bara säljs (såldes?) av Jula. Det finns ingen information om den alls på Stigas hemsida och ingen manual heller. Frågar man Jula efter manualen så får man en för en annan motorsåg från Stiga, de har inte heller manualen.

Det är väl snarare rätt vanligt att tillverkare ger olika modellnummer/beteckningar till olika kedjor?

Dvs, vad som i praktiken är samma sak på många olika ställen säljs ändå som unika modeller, så att det inte går att göra prismatchningar mellan dem.

• Gilla
Josefin Lundgren och 3 till
  • Laddar…
K
Fairlane Fairlane skrev:
Om bara Jula säljer en modell blir det lite suspekt.
Jag har en motorsåg från Stiga som bara säljs (såldes?) av Jula. Det finns ingen information om den alls på Stigas hemsida och ingen manual heller. Frågar man Jula efter manualen så får man en för en annan motorsåg från Stiga, de har inte heller manualen.
Nej det finns många fler produkter som bara säljs av en butikskedja, inte ovanligt att flera butikskedjor har samma produkt men olika modellbeteckningar. Är ju fortfarande Dewalt som tillverkare i grund och botten.

K kniv skrev:
Nej det finns många fler produkter som bara säljs av en butikskedja, inte ovanligt att flera butikskedjor har samma produkt men olika modellbeteckningar. Är ju fortfarande Dewalt som tillverkare i grund och botten.
Det som är mest suspekt i mitt tycke är att om nu Dewalt stealthsonic är så bra som amerikanerna säger, varför är efterfrågan inte större i Sverige?

Ser några alternativ och det är flera som inte är till dewalts fördel. Ett av dem är ju att den svenska marknaden har bättre alternativ. Nilfisk och Kärscher verkar ha bra och tystgående grovdammsugare, men de marknadsförs mest som vanliga dammsugare. Tysta absolut men duger de till att primärt koppla in verktyg?

Verkar ju vara rätt mycket missnöjda kommentarer kring kort slang och dålig kvalitet, av det lilla jag läst på den enda sida som säljer den också.

ClasseClas
Frågan är vilka maskiner du ska använda till dammsugaren? Jag misstänker att de flesta med god marginal bullrar mer än själva dammsugaren. Tex sticksåg, cirkelsåg, slipmaskiner, multimaskin osv Då löser inte dammsugaren grundproblemet med buller.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
S Sanguines skrev:
Halloj! Söker efter den tystaste grovdammsugaren man kan få tag på. Har en extremt högljud Stanley i dagsläget som jag vill byta ut.

Primärt syfte är att koppla till elverktyg.

Hittar:

Dewalt stealthsonic med ca 60db, dock enbart Jula som säljer vilket känns suspekt.

Samt en LavorPRO silent FR men den sistnämnda verkar inte lämpa sig för ändamålet.

Någon som har tips på andra?

Jag renoverar hemma och vill föra så lite oväsen som möjligt till grannarna.
Osäker på om de är de tystaste men Festools dammsugare upplever jag som att de för mindre oväsen än de vanliga budget varianterna. De är iaf konstruerade för att minska oljudet då de har placerat ut ljuddämpningsmattor inuti de.
Försökt övertala frun till att vi ska byta ut hushållsdammsugaren till en Festool men hon har inte nappat än. Kan vara så att hon tycker det är lite för mycket Festool hemma redan 😇

• Gilla
Putte G...
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Med risk att alla uppgifter inte stämmer eller att det finns dammsugare som platsar där utan att dom finns med då ingen fyllt i uppgiften om ljudnivå. Men att Dewalten på Jula får ner ljudnivån är inte så konstigt med tanke på den låga effekten (750W). Sen kommer nog fortfarande sågen/fräsen/slipmaskinen låta mer än dammsugaren i många fall skulle jag gissa. Sänka effekten på dammsugaren brukar gå att göra också för att få ner ljudnivån om det inte finns behov att köra på full effekt.

[länk]
Tack! Visste inte att man kunde göra så bra filtreringar på prisjakt. Lutar åt en Nilfisk Aero 21-21 PC.

Dewalt Stealthsonic hade det nog blivit om det inte var för avsaknaden av eluttag. Festool hade ju varit trevligt, men alldeles för stora och otympliga.

S Sanguines skrev:
Tack! Visste inte att man kunde göra så bra filtreringar på prisjakt. Lutar åt en Nilfisk Aero 21-21 PC.

Dewalt Stealthsonic hade det nog blivit om det inte var för avsaknaden av eluttag. Festool hade ju varit trevligt, men alldeles för stora och otympliga.
CTL/M Midi är inte så stor, den ligger på 70dB enligt hemsidan.
Nilfisk L x B x H - 375 x 385 x 505
Festool L x B x H - 470 x 320 x 495

Sen beroende på hur seriös man är bör man väl kolla lite på dammklass också.

• Gilla
Putte G...
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
CTL/M Midi är inte så stor, den ligger på 70dB enligt hemsidan.
Nilfisk L x B x H - 375 x 385 x 505
Festool L x B x H - 470 x 320 x 495

Sen beroende på hur seriös man är bör man väl kolla lite på dammklass också.
Mycket bra poäng. Festool CTL/M Midi ser ut att ha L-klassat filter, Nilfisk Aero 21-21 PC H-klassat filter. Och med tanke på prisskillnaden tar jag hellre den billigare, tystare och högre dammklassade dammsugaren. Ska göra mer research gällande filter innan jag beställer.

Var hittar du filterklass på nielfisken? Jag hittar inget när jag kollar lite snabbt.
Tycker skillnaden mellan L Och M mycket består i övervakning av flödet, att inte slangen är igensatt eller säck/filter är fullt.

Går det justera flöde på den? Det kan vara värdefullt i vissa lägen, kanske framförallt om det ska vara extra tyst eller till slipmaskiner/slipklossar.

Var är Nielfisken tillverkad? Nu vet jag inte hur det är med de mindre Festool, men de flesta av deras verktyg är tillverkade i Europa, Tyskland. Jag tycker det är ganska skönt att inte stödja diktaturerna, om möjligt, som världsläget ser ut för stunden.

• Gilla
Ludde67 och 2 till
  • Laddar…
En cyklon och en vanlig hushållsdammsugare är troligen det som har lägst ljudnivå för hemmabruk. Om man vill ha så dammsugaren startar när man använder verktyget så finns det skarvdosor som har den funktionen. Jag har inte testat en sådan dosa själv.

• Gilla
AXS och 3 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Var hittar du filterklass på nielfisken? Jag hittar inget när jag kollar lite snabbt.
Tycker skillnaden mellan L Och M mycket består i övervakning av flödet, att inte slangen är igensatt eller säck/filter är fullt.

Går det justera flöde på den? Det kan vara värdefullt i vissa lägen, kanske framförallt om det ska vara extra tyst eller till slipmaskiner/slipklossar.

Var är Nielfisken tillverkad? Nu vet jag inte hur det är med de mindre Festool, men de flesta av deras verktyg är tillverkade i Europa, Tyskland. Jag tycker det är ganska skönt att inte stödja diktaturerna, om möjligt, som världsläget ser ut för stunden.
Nej går inte att justera flöde, vilket är en enorm nackdel. Filterklassen H var på 21-0H modellen och inte 21-21 PC modellen. De verkar ha M-klass på sina filter. Inte så tydligt vilken klassning.

Festool blev med det mer intressant igen. Dammsugaren kommer gå ett par timmar per dag under en rätt lång tid så vill ju köpa det bästa. Ska kika noggrannare på utbudet på Festool.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.