Hej
Startar ne ny tråd då jag fått veta mer. En tråd som handlar om samma byggnad finns här:
http://www.byggahus.se/forum/fasad/189517-varfor-lossnar-farg-bruket-pa-yttervaggarna-i-stallet.html
Fler bilder på byggnaden utifrån finns där.

Det gäller ett gammalt stall. Byggt ursprungligen 1908 ca. Av lersten som har storleken 120 x 240.
Men den biten som mina frågor gäller har förmodligen byggts med hålbetongblock - storelken 280 x 490. Den här delen av stallet har fungerat som hönshus i minst ett 20 talet år och gör så ännu.
Broblemet är att bruket lossnar! Både inne i hönseriet och utanpå hela stallet. Hönshusets gavel är sämst och vätter mot söder dessutom och piskas hårt av vinden. Huset är målat uvändigt med Codec lacknaftabaserad murfärg. Inne är halva väggen codecfärg längst ner och kalkat ovanför.
Man har använt en dålig, mycket mjuk bruk närmast blocken som på de ställen som varit fuktiga nu blivit till sand. (När det har hunnit torka kan man "smeka" ner bruket med handen och det blir ren sand på golvet) Utanpå detta finns olika typer av hårda putslager. Ibland även KC som inte går att få loss ens med borrhammaren! Andra ställen finns det ett tunnt lager av nån typ av gips eller ren kalkbruk, husfix kanske - som är lite rosa aktig i färgen. Direkt på denna har hon målat med Codec - som nu beter sig som plastfärg, man kan riva av den med nageln. Andra ställen är målade en gång, sedan putsade direkt på färgen och målade igen. Lätt att knacka loss där!

Så. Nu håller jag på och sakta knacka ner så mycket bruk jag kan få loss och låta väggen torka ut - vilket får ta tid!
Sedan kommer jag vilja använda en kalkbruk - om det går! Pga att väggen är murad av betong!
Sist ska jag kalka hela väggarna! Det blir enkelt vid den årliga vårstädnignen av hönshuset att kalka om var år sedan.

Jag vet att bruket ska vara hårdast närmast blocken och mjukast längst ut.

Vi har haft flera olika ÄLDRE murare och tittat och ALLA rekommenderar murbruk av typ C och B (inomhus och ute). Men så vill jag inte göra.

Vi har ofta pratat om att det verkar vara klokt att klä in hårt utsatta väggar i plåt. Nu funderar vi själva att göra så med södergaveln.
Vad tror ni om det?
Hur påverkar det val av material till putsning inne i hönseriet?
Det fönstret som finns i gaveln måste hur som helst bort. Det pissar in vatten från fönstersmygen när det regnar!
Vad kan vi välja för material till att mura igen det med tanke på putsningen sedan?
Och sedan alltså - kan man putsa på betongblock med kalkputs eller ska man kanske blanda i lite cement för att det ska fästa?
Vi ska blanda själva. Små portioner och så vi hinner lära oss.

Först en bild på hur blocken har reagerat på långvarig väta - man ser de öppna porerna.
Samt på en renknackad block. Vad tror ni - är det betongblock?

Sedan bilder från hönseriet där man ser fukten och även olika material under färgen där jag hunnit knacka ner.
 
  • 120402 007mindre.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 120402 001mindre.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 120401 001minst.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 120401 003mindre.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bildas fukt under plåten
 
Även om man lämnar en luftspallt? Öppning nere och uppe med stående regler och stänger med en vinkelplåt på sidorna.
Finns det någon som har hus som man gjort så eller själv byggt in huset med plåt? Vad har ni för erfarenheter?
 
Vi har även varit inne på plåt eftersom regnet tränger igenom putsen och hamnar i vårt kök när det stormar mer än 24 timmar, men för skall vi försöka impregnera putsen med Sikagard eller liknande i stället.
 
Henrietta70 skrev:
Även om man lämnar en luftspallt? Öppning nere och uppe med stående regler och stänger med en vinkelplåt på sidorna.
Finns det någon som har hus som man gjort så eller själv byggt in huset med plåt? Vad har ni för erfarenheter?
Då borde det funka utan kondens
 
Iom att vi ändå måste knacka ner all puts ändå så kan vi lika gärna sätta på plåt.

Nästa fråga - hur mycket måste man skydda blocken under plåten?
Behövs det alls?
Eller räcker det med att slamma?
Eller måste man putsa? Det är ju det vi gärna slipper =O)

Annars hade ju en impregnering kunnat funka om den gamla putsen varit hel.
 
Absolut skall du putsa allt tycker jag, plåt blir dyrt och onödigt komplext. Håller med murarna om att ett B-bruk blir bäst på betonghålsten. Jag hade lyxat till det och rödgrundat först innan nätningen både inne och ute och sedan kört vanligt putsnät för att till sist putsa med B-bruket. Då du kör ett hårt bruk måste du ha en kalkfärg anpassad för bruket, därför rekommenderar jag Hydraulit Extra:
http://www.malarkalk.se/sv/product/10/KC-farg-Hydraulit-Extra

Ett tips för att snabbt riva ner den gamla putsen är att köpa en bred vinklad spadmejsel:
http://www.hilti.se/holse/page/module/product/prca_rangedetail.jsf?lang=sv&nodeId=-55080

Sedan kör du den på en vanlig borrmaskin/borrhammare som har mejslingsfunktion så har du putsen nere på max en helg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.