9 391 läst · 29 svar
9k läst
29 svar
Varför lossnar färg/bruket på ytterväggarna i stallet
Hej
När vi tittade på och köpte huset fanns inte dessa skador. Detta var i augusti.
Idag kan man se att förra ägaren måste ha lappat och målat varje år - lagningarna syns på den blöta väggen bättre nu.
Hon har målat med Codec murfärg. Både sockel och den murade väggen.
Jag har inte kvar murbruket hon har använt - men det ska vara "vanligt" bruk.
Inne i stallet är det gjutet golv - bifogar bild även hur det ser ut där inne.
Golvet blev blött inne i ena halvan av det 24 meter långa stallet när regnen kom - andra halvan är torr/torrare.
Ytterväggarna är blöta runtom hela stallet.
Stallet är byggt nån gång mellan 1900-1950. Bifogar även en bild där ni kan se storleken på stenarna - vet inte vad det kan vara - kanske lersten??
Frågan är hur jag ska lösa detta. Dels är det väggarna och dels problemet med med vatten som kommer genom golvet inne i stallet. Vilka material som jag ska använda?
Snälla - bokstavera järna så att en idiot som jag fattar =O)
Nu ser det ut så här:
När vi tittade på och köpte huset fanns inte dessa skador. Detta var i augusti.
Idag kan man se att förra ägaren måste ha lappat och målat varje år - lagningarna syns på den blöta väggen bättre nu.
Hon har målat med Codec murfärg. Både sockel och den murade väggen.
Jag har inte kvar murbruket hon har använt - men det ska vara "vanligt" bruk.
Inne i stallet är det gjutet golv - bifogar bild även hur det ser ut där inne.
Golvet blev blött inne i ena halvan av det 24 meter långa stallet när regnen kom - andra halvan är torr/torrare.
Ytterväggarna är blöta runtom hela stallet.
Stallet är byggt nån gång mellan 1900-1950. Bifogar även en bild där ni kan se storleken på stenarna - vet inte vad det kan vara - kanske lersten??
Frågan är hur jag ska lösa detta. Dels är det väggarna och dels problemet med med vatten som kommer genom golvet inne i stallet. Vilka material som jag ska använda?
Snälla - bokstavera järna så att en idiot som jag fattar =O)
Nu ser det ut så här:
Ett ganska intressant skadefall. Utan att veta mer än vad som framgår från dina bilder så tror jag att det har med vatten att göra (det finns en massa kemiska reaktioner som ger volymförändringar också).
Sök på "poppings" och "concrete" så kanske du hittar något.
En gissning är att bruket i ytan har för hög fuktkvot när minusgraderna slår in. Vattnet expanderar i porerna varpå tryckpåkänningen därav överstiger draghållfastheten i porstrukturen och ytan ger vika.
Om det är på det viset kan problemen kanske sammanfattas så här:
+ För hög fuktkvot i porstrukturen - bristfällig dränering, kapillärbrytning (bekräftas av bilderna)
+ Olämplig ytbehandling
+ Olämplig temperaturgradient
Sök på "poppings" och "concrete" så kanske du hittar något.
En gissning är att bruket i ytan har för hög fuktkvot när minusgraderna slår in. Vattnet expanderar i porerna varpå tryckpåkänningen därav överstiger draghållfastheten i porstrukturen och ytan ger vika.
Om det är på det viset kan problemen kanske sammanfattas så här:
+ För hög fuktkvot i porstrukturen - bristfällig dränering, kapillärbrytning (bekräftas av bilderna)
+ Olämplig ytbehandling
+ Olämplig temperaturgradient
Inte för att jag vet säkert om det kommer att minska fukten i väggarna, men det är nog ändå en god idé att dränera runt stallet så att det slutar tränga upp fukt genom golvet.
Säkerställ bara först att vattnet verkligen kommer genom golvet. Igår var det sjöblött i hela vår maskinhall, men det handlade om fuktigt luft som kondenserade mot den kalla plattan.
Säkerställ bara först att vattnet verkligen kommer genom golvet. Igår var det sjöblött i hela vår maskinhall, men det handlade om fuktigt luft som kondenserade mot den kalla plattan.
Vi har brunn för dagvattnet - som det finns rör för för boningshuset - på gårdsplanet. I den finns det vatten upp till en halv meter under markytan. Så vattennivån är hög just nu.
Så det viktigaste att göra först är att dränera. Startar en ny tråd för frågor om det =O)
Vad ska man använda för bruk när man putsar om huset?
Räcker det med ett tunt ytputslager eller ska man putsa i flera lager?
Vilken färg rekommenderar ni?
Så här ser det ut på sprickorna i golvet. Så det verkar vara fukt nerifrån.
Så det viktigaste att göra först är att dränera. Startar en ny tråd för frågor om det =O)
Kan vara så att man har slarvat när man har lagat putssläppen. Man skall knacka loss allt löst, skrubba bort mer löst med t.ex. stålborste, sen fukta och slamma väggen med puts som är som välling i konsistensen. Fukta igen, på med puts. Sen gäller det att putsen man lägger på inte är starkare än bakomliggande puts.
Min gissning är att putsskadorna beror på att huset målats med färg som är för tät. Det har helt enkelt kommit in vatten i små små sprickor och när frosten har kommit så har vattnet frusit och flagor av puts sprängts loss. Om det är ett stall som stått oanvänt och ouppvärmt så kan det ha bidragit till skadorna. Är bara väggarna lite uppvärmda inifrån så minskar risken för frostsprängning. Om väggarna är av lertegel så kan det också finnas uppstigande markfukt. Har man då målat nedre delen av väggen med asfalttjära så stiger fukten högre upp i väggen och orsakar skadorna där i stället.
Det ska inte vara nödvändigt att putsa om huset, utan den här slags skador går att laga. Däremot, om huset är målat med olämplig färg kan man behöva ta dit någon som blästrar bort färgen, och att ni sedan målar med något lämpligare, exempelvis silikat eller kc-färg. Allra bäst vad gäller att släppa ut fukt är äkta kalkfärg, men den lämpar sig bara på äkta kalkputs. Det troliga i det här fallet är att man har använt någon kalk-cementputs.
På putsade hus brukar det då och då uppstå vinterskador. Se er omkring i grannskapet, ni är helt säkert inte ensamma. Efter de senaste två årens kallvintrarna var det jättevanligt med putsskador på hus i Skåne. Den som är lite händig kan lära sig laga sådant själv. Men det är viktigt att välja rätt puts och rätt färg så att problemen inte förvärras.
Jag föreslår att ni tar dit någon kunnig murare som kan se vad det är för slags puts och vad det är för slags färg och som kan bedöma lämpliga åtgärder.
Det ska inte vara nödvändigt att putsa om huset, utan den här slags skador går att laga. Däremot, om huset är målat med olämplig färg kan man behöva ta dit någon som blästrar bort färgen, och att ni sedan målar med något lämpligare, exempelvis silikat eller kc-färg. Allra bäst vad gäller att släppa ut fukt är äkta kalkfärg, men den lämpar sig bara på äkta kalkputs. Det troliga i det här fallet är att man har använt någon kalk-cementputs.
På putsade hus brukar det då och då uppstå vinterskador. Se er omkring i grannskapet, ni är helt säkert inte ensamma. Efter de senaste två årens kallvintrarna var det jättevanligt med putsskador på hus i Skåne. Den som är lite händig kan lära sig laga sådant själv. Men det är viktigt att välja rätt puts och rätt färg så att problemen inte förvärras.
Jag föreslår att ni tar dit någon kunnig murare som kan se vad det är för slags puts och vad det är för slags färg och som kan bedöma lämpliga åtgärder.
Om det ska bli bra med väggen:
Ska man knacka ner all puts?
Om inte det behövs - hur vet jag vilken puts som är använd ursprungligen? Kan en erfaren murare svara på det efter att ha tittat - och hur vet jag att muraren kan sin sak?
För jag vet att förra ägaren har frågat efter råd innan hon har gjort nåt - då gäller att rådgivaren kan sin sak =O/
Angående bilden ovan - jag håller som bäst på och forslar bort växter och jorden!
Ska man knacka ner all puts?
Om inte det behövs - hur vet jag vilken puts som är använd ursprungligen? Kan en erfaren murare svara på det efter att ha tittat - och hur vet jag att muraren kan sin sak?
För jag vet att förra ägaren har frågat efter råd innan hon har gjort nåt - då gäller att rådgivaren kan sin sak =O/
Angående bilden ovan - jag håller som bäst på och forslar bort växter och jorden!
Färgen är Codec murfärg (både väggar och grund) plexigum (??) lacknafta baserad färg.
Har inte haft en tanke på att det är viktigt att välja färg just då det är ouppvärmd utrymme!!!!!!
Fick svar på mina tidigare frågor redan av Sommartorparn ser jag =O)
Har inte haft en tanke på att det är viktigt att välja färg just då det är ouppvärmd utrymme!!!!!!
Fick svar på mina tidigare frågor redan av Sommartorparn ser jag =O)
Du har en gammal husstomme bestående av lertegel och eventuellt korsvirke. I ett sådant hus finns det alltid små rörelser och viss uppstigande fukt. Moderna putser och moderna "murfärger" har svårt att parera dessa rörelser, det blir sprickor. De släpper inte heller ut fukt, det blir frostsprängning. Det idealiska för ett sådant hus är kalkputs och kalkfärg. När de moderna putserna och färgerna kom trodde man att dessa skulle hålla bättre, att det skulle vara mindre jobb med underhåll. Det blev tvärtom. De var för täta och hårda.Henrietta70 skrev:
PS. Hittade ingen riktigt bra länk men här är en ganska allmän artikel:
http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Fasad1/Dags-att-putsa-om-fasaden-42824
Du kan ha nytta också av att läsa denna diskussion om källarväggar. Läs inläggen av Gaia, som förklarar ganska bra risken med för täta puts- och färgskikt. Samma princip gäller för utomhusväggar:
http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/179342-strunta-i-att-putsa-kallaren-2.html
(nu hinner jag inte mer)
Redigerat:
Du är en pärla Sommartorparen =O)
Jsut nu snurrar det minst sagt i huvudet av allt infoletande...
Jsut nu snurrar det minst sagt i huvudet av allt infoletande...
Eller så hade förra ägaren så bråttom med reparationerna att hon inte lät putsen torka ordentligt innan målarfärgen kom på..........?
Googlade på Codec murfärg och ser att tillverkaren hävdar att färgen andas. Om det verkligen stämmer att den är fuktgenomsläpplig så är det snarare putslagningarna som är dåligt gjorda.
Googlade på Codec murfärg och ser att tillverkaren hävdar att färgen andas. Om det verkligen stämmer att den är fuktgenomsläpplig så är det snarare putslagningarna som är dåligt gjorda.
Redigerat:
Har lite funderingar =O/
De senaste lagningar är förmodligen gjorda med kalkcement C.
Det ursprungliga putsen är förmodligen kalkputs.
Alltihopa är målat med modern lacknaftabaserad "murfärg".
Om - om jag knackar ner (försöker iaf) lagningarna med KC:n. Och lagar med kalkputs. Vad målar man då med?? Resten av väggarna är ju målade med en modern färg - det blir nog svårt att måla med kalkvatten/kalkfärg (vad det nu kallas) på den nya kalkputsen? Hur går det ihop med resten av färgen?
Det som passar bäst i ett ovärmt stall av lersten är ju just kalk och inget annat!
Skit vad krångligt =O/
De senaste lagningar är förmodligen gjorda med kalkcement C.
Det ursprungliga putsen är förmodligen kalkputs.
Alltihopa är målat med modern lacknaftabaserad "murfärg".
Om - om jag knackar ner (försöker iaf) lagningarna med KC:n. Och lagar med kalkputs. Vad målar man då med?? Resten av väggarna är ju målade med en modern färg - det blir nog svårt att måla med kalkvatten/kalkfärg (vad det nu kallas) på den nya kalkputsen? Hur går det ihop med resten av färgen?
Det som passar bäst i ett ovärmt stall av lersten är ju just kalk och inget annat!
Skit vad krångligt =O/
Håller med om att det ser ut att komma underifrån.Henrietta70 skrev:Vi har brunn för dagvattnet - som det finns rör för för boningshuset - på gårdsplanet. I den finns det vatten upp till en halv meter under markytan. Så vattennivån är hög just nu.
Om ni har vatten så högt som en 50 cm under gårdsplan kanske ni skall fundera på att dika eller rensa diken först. Tänk bara på att dikning (ej rensning) är tillståndspliktigt så ring Länsstyrelsen först.
mycket_nu:
Dikning - vad betyder det axakt?
När det gäller gårdplanet och vatten upp till en halvmeter under markytan - räcker det inte med dränering runt husen?
Dikning - vad betyder det axakt?
När det gäller gårdplanet och vatten upp till en halvmeter under markytan - räcker det inte med dränering runt husen?