Nu är all puts borta efter hårt slit, är helt mör i kroppen. :)

Jag ska gå över ytan med en stålborste för att få bort det sista av putsen. Man ser ganska tydligt hur gjutformen var byggd, dvs längsgående "skarvar" så att det ser ut som långa blocka skarvats ihop. Jag tycker att utan överlagt är ganska bra och skarvarna kan jag leva med. Jag funderar därför på att strunta i att putsa och bara måla på betongen.

På vissa ställen gick bilstålet ner lite. Vad lagar jag detta bäst med? Ska det vara kalkputs alltså enligt förslaget ovan? Jag antar att det kommer synas att man lagat?

Sen var det det där med målningen. Jag var ju inne på äggoljetempera som sagt. Den andas lite. Men nu har jag läst att på fuktiga ytor kan den vara direkt olämplig eftersom den är känslig för fukt. Jag har målat murstocken i vardagsrummet med ÄOT och det gick bra. Men den är ju torr. Är då kalkfärg ett bättre alternativ kanske?

Tar gärna lite förslag och tips.
 
NEJ! Inte kalkfärg för den fastnar inte på betong, cement! Finns kalk-cementfärg som sägs kan fungera på betongen men jag aldrig provat. Och sen finns silikatfärg som jag är mycket nöjd med :).
Kan du se gjutplankors avtryck så är ju väggen så gott som intakt :). Det vita du hittade kunde vara gips som är olämplig. Har för mej att det finns s.k. reparationsputs som är en blandning av kalk och cement som kanske duger till att fylla skavanker? Köp en säck och försök putsa på en undangömt ställe , vattna ordentigt först ! Om du blir nöjd så kan du fortsätta på mer synliga ytor. Läs på hur man gör och prova, det är inte så svårt som man tror. När jag putsade så kastade jag inte putsen men använde samma teknik som när man spacklar och det fastnade bra. I för sej det var kalkputs jag jobbade med och man har mer tid på sej att få bra finish för den härdar ej så snabbt.

Jag brukar ta bort putsen men bara där det faller av av sej själv och lämnar kvar det som sitter bra, putsar det som saknas och målat efter några månader :). Jag är extremt lat och gör aldrig mer än det behövs :).
lycka till!
 
Köpte hem en säck finbetong som jag ska laga använda för att fixera ett rör mellan pannrummet och pelletsförrådet samt laga. Jag fick tipset att använda finbetongen även till att laga de små hål och "sår" jag gjorde i betongytan. Jag ska laborera lite men jag funderar på om man rent av kan "spackla" hela ytan med finbetongen? Har väldigt lite erfarenhet av att spackla och dona. Jag måste inte ha en perfekt, slät yta. Men ngt slätare än vad det är nu skulle jag inte spilla tårar över.

Bilderna visar efter bilningen. Putsen är puts väck, men jag ska gå över allt med stålborste för att få bort det sista. Man ser ganska tydligt de horisontella linjerna där jag gissar att gjutformen inte varit tät. Runt pannan har det tidigare målats direkt på betongen och det ser ganska ok ut tycker jag. Jag ska försöka få bort färgen kring pannan också med rondellen. Men sen är jag inne på att bygga en skiljevägg till vänster om där pannan ska stå. Får se om det går att få till med tanke på sotning mm.
 
  • PICT0118.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0120.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0124.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det som ligger på trappan ... är det det du kallar puts? Det var då ingen tjock puts för det ser mer ut som om väggen var bara sparsamt utjämnat och målat med en olämplig färg ? Det var kanske någon före dej som tagit bort den tjocka putsen eller var det så här tunt från början? Hur som helst ser din bättre ut än min som inte heller är omdränerat. Hos oss var det också fel färg som ställde till det. Nu är det målat med silikat och inga nya fuktskador i sikte ... än :). Jag skulle inte ens tänka på omdränering om det var min källare. Huvudsaken att du låter väggarna andas fritt ett tag och inte målar med tätt färg igen. Skaffa dej en bra verktyg, fukta ytan ordentligt och prova att spackla :). Du kan släta till lagningar med fuktig svamp innan betongen storknar ... det blir bra! Det enda nackdel med ojämna väggar är att dammet lägger sej som på hyllor och syns tydligt. Väljer du silikatfärg så kan du spola väggar med vattenslang då och då utan att betongen bakom blir våt :)
gaia
gaia
 
Ja det var inget tjockt lager med puts på väggarna. Av din reaktion antar jag att det brukar vara betydligt tjockare. Du har nog rätt i att den var utjämnad bara.

Skönt att du säger det där om dräneringen, för det är däråt jag lutat. Visst finns det fukt i källaren, men det är inom rimliga nivåer även om jag inte kör med avfuktare och värme. Ska förhoppningsvis slipa klart i helgen och bila upp avloppet för att dra nytt. Fruktansvärt dammigt jobb som jag drar mig för att göra. Har iaf fått upp pannan från källaren tillsammans med grannen. Tung pjäs det där. Sen blir det att börja laga/jämna till.
 
cederbusch skrev:
Skönt att du säger det där om dräneringen, för det är däråt jag lutat.
Jag har ganska stor förtroende till gamla hus :). Oftast är dom byggda på rätt plats där källaren fungerar bra dvs på en kulle eller på dränerande sandmark där grundvatten aldrig blir för högt. Jag tror att din källare lider av samma sjukdom som min har haft = tätt plastfärg på väggarna som hindrade markfukten att passera fritt och väggarna blev fuktigare under plastfärgen. Därför tjatar jag att du ska låta väggarna andas fritt ett tag så dom kommer i balans igen och du kan snart se med egna ögon att det går åt rätt håll :). Du måste se det för att släppa tankarna om omdräneringen för gott :).
När plastfärgen kom så målades det överallt och man ville ha det fint i källaren också men efter några år kom fuktskador med färgsläp.
Jag tycker att man ska dränera om först när det står vatten eller det finns fuktfläckar på golv och vägg som aldrig försvinner. Oftast är det en skadat stupränna, snösmältning eller hög grundvattennivå som vattnar källaren. Omdränering hjälper bara om det är grundvatten som spökar. Allt det andra får man fixa på annat sätt fex reparera /rensa stopp i dagsvattenledningar, luta marken från huset. Men om du frågar en grävare så är det alltid dräneringen som det är fel på :).
Markfukt är en annan och oftast ofarlig fenomen. Marken är ju alltid litet fuktig och grundsulan har fritt kontakt med mark och fukten vandrar sakta från marken till betongen och avdunstar obemärkt om betongen har ingen plast på. Det syns mest längst golvet eftersom källarväggar är asfalterade på utsidan men inte under sulor och under källargolv.

Jag har haft det värre eftersom all putssläpp orsakad av plastfärg blev reparerat många gånger om med cement och våtrumsspackel och jag vet inte vad och plastmålat IGEN. Och mitt hus är från 1938 så du kan tänka dej hur många gånger det var lagat här sen den ursprungliga limfärgen blev utbytt till plast :). Allt det fick jag riva av med kofot för att komma till botten och kunna putsa med kalkputs igen. Det har snart gott 7 år och jag har glömt hur dammigt det var :). Jag chansade på att fixa väggar först och se om det hjälper med en rätt färg eller är det verkligen dränering som det är fel på. Hittills har jag inte sett det minsta behov av omdränering fast det såg svart ut i början. Hoppas du har samma tur och slipper ont i ryggen av utgrävningar :).
.... många hus omdräneras i onödan .... tycker jag.
gaia
 
Vill bara säga att mitt malmö-hus från 20-talet hade fukt i källaren och hade över huvud taget ingen dränering. ALLA sa att omdränering var livsnödvändigt ... fram till jag mötte en gammal byggare som menade att en dränering alls inte behövde betyda att det blev torrare i källaren. Jag lät duktiga hantverkare fixa väggarna (som målats med fel färg tidigare); lät lägga klinker utan fuktspärr under och kompletterade med bättre luftcirkulation. Källaren blev jättefräsch och fin - men användes just som källare (vlket ju var ursprungsidéen). Gaias råd är vederhäftiga. Jag bodde i det gamla huset i 25 år.
 
Det går lite långsamt framåt med källarprojektet. Men till helgen räknar jag med att kunna börja laga lite hål. Jag har köpt finbetong för att fixera ett rör genom en vägg och laga hålet runt omkring. Jag ska använda samma för att laga på väggarna lite där och var också.

Men vad ska jag använda för att gjuta igen kanalen jag bilade upp i golvet för avloppet? Också finbetong?
 
Dåligt med svar. Jag kommer nog köra med finbetong i golvet också.

Men en annan fråga: Om jag lagar hål i väggen med finbetong, hur länge måste detta torka innan jag kan måla på med silikatfärg?
 
Alltså, jag blir inte klok på detta. Vem kan bringa klarhet?

På Beijer fick jag rådet att använda finbetong till att laga hål och ojämnheter på väggarna. I fredags var jag på K-rauta och pratade med dem (jag har förtroende för dem här i Örebro) och fick konstig blick när jag nämnde finbetong. De menade att det kommer inte sitta kvar på väggen,det använder man till att gjuta på golvet med.

Istället fick jag med mig en lagningsmassa som jag läste är cementbaserad. När jag nu googlar på cement så ser jag att den innehåller 5% gips. Så då skulle den inte vara bra att ha på betong vägg?

Vad ska jag använda egentligen för att på ett smidigt sätt fylla och släta ut gropar och ojämnheter på väggarna utan att behöva putsa dem?
 
Jag brukar använda finbetong till tunna pågjutningar, lagning av trappor och liknande. Grovbetong (som egentligen är finare än en vanlig husbyggnadsbetong) går fint till lite tjockare pågjutningar (>50mm) - som egentligen är rätt tunt i sammanhanget. Om man skall gjuta lite grövre doningar fungerar det utmärkt att tillsätta extra makadam 8-12 och uppåt till grovbetongen. På det sättet får man lite mer volym för pengarna.

Ett lagningsbruk låter ju fint och att det innehåller gips är nog inget problem. Cement innehåller också lite gips av olika anledningar. Egentligen är det ju inte så high-tech. Om du kan fylla volymen med finbetong så duger det alldeles utmärkt.
 
Cemetbruk A är smidigt att jobba med annars.

ImageVaultHandler.aspx
 
I helgen lagade jag hålet och spacklade väggarna med den här lagningsmassan. Det blev betydligt bättre än jag hade förväntat mig faktiskt. Först hade jag bara tänkt laga de värsta hålen och groparna, men så provade jag att spackla, ungefär som man bredspacklar gips. Sen slätade jag ut ytan med en fuktig svamp enligt tips här. Vart kanonbra! Blir lite "rustika" väggar, dvs inte helt släta som putsade väggar men ändå snygga. Blir nog bra med färg på sen. Bilder kommer.


5a58fdcd36.jpg

En fråga: går det att blanda till finbetong med hink och borrmaskin? Det står att man ska ha en tombola typ, men det känns lite overkill för att blanda till en eller två påsar.
 
he,he :). När man får uppleva hur lätt det är att putsa... som att spackla ... så höjer man ribban och trådens titel är icke aktuell längre :)
Hoppas du har inte glömt att eftervattna lite i 2 dagar med blomspruta så det inte torkat för snabbt och släpper. Händer det så är det bara att riva av det som är löst och blanda en halv hink nytt bruk och reparera... det kan du ju redan :).
Vänta någon månad med silikatfärgmålning så blir det bra. Vet att man har oftast för bråttom att avsluta det man börjat på men tålamod lönar sej i detta fall.

Vet inte vad det är för lagningsmassa du fick tag i men hoppas den har stor andel kalk och "gifter" sej bra med din gamla puts. Det är så många produkter på marknaden idag så vi dödliga har svårt att hålla kol på ....
väntar på bilderna ....
gaia
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Jo det har jag glömt. Eller glömt, det framgick inte på påsen. Det stod att mans kulle förhindra extrem uttorkning. Eftersom jag såg att det var fuktfläktar fortfarande efter 2 dagar så antog jag att ingen extrem uttorkning var pågående. Visar sig om det släpper som sagt.

Jag tog ju bort all gammal puts så den har inget att gifta sig med.

En vägg (innervägg) måste jag måla nu i helgen, men övriga är inte ens färdigspacklade än. Så de kommer jag vänta med. Just nu är det tak, hörn vid pannan och eldragning som gäller inför panninstallation på måndag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.