Det har väl framgått i några trådar här att ex. Ahlsell kör dessutom med olika grundnettopriser till olika kunder, så både grundpriset och rabatten är individuell mellan deras kunder. Gissningsvis får de firmor som tjatar sig till större rabatter ett högre grundpris...

Jag hade en lite rolig erfarenhet av olika grundpris på jobbet för en del år sedan. Vi behövde akut en reservdel till ett mätinstrument, vi verkligen blödde pga att vi inte kunde använda instrumentet. Reservdelen fick tillverkas i USA och kurirfraktades, tog 3 dygn. Delen kostade 12 000, frakten kostade ännu mera. Vår projketförsening kostade 45 miljoner. Nåväl jag mer eller mindre skrek ut ordern, tillverka och leverera NU!

Sedan fick jag skit av företagets inköpschef, som tyckte att vi hade fått betala för mycket,iom att han inte fick förhandla rabatt...

Vi köpte en till för att ha på hyllan, för att undvika ytterligare försening. Och nu via inköp. Inköparen skällde ut mig en gång till, "jag fick minsann 40% rabatt", så den kostade bara 18 000...

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Kan inte alla större grossister hantera de stora standardprisliste-EDI-format som finns på marknaden och du kan använda dom? Vad saknar du då?
Fråga ahlsell vilka ediformat de stöder och kör på dom?
Är kanske något jag missar.

connywesth connywesth skrev:
nej, prislistorna följer inte med VISMA-proghrammet utan de utfärdas och distribueras av materialleverantörerna, eftersom det är deras prislistor. Men eftersom jag är systemutvecklare och har inga ambitioner att bli Byggare, Röris eller Elgubbe så kan jag inte vara kund hos materialleverantörerna. Därför frågade jag om det finns några hantverkare som är kunder hos materiallevearntörerna som kan vara vänlig nog att ge mig tillgång till några prislistfiler.

För att vara tydlig så är jag inte ute efter själva priset, utan vill bara veta formatet, så jag kommer inte röja min källas identitet (självfallet kommer jag inte publicera eller sprida prislistan heller vidare), så de hamnar i trubbel p.g.a. av det, om det skulle vara känsligt. I många fall är det inte känsligt, då vissa leverantörer, publicerar sina prislistor själva, och några av dem har jag redan laddat ner på internet. Men jag känner inte till vilka alla materialleverantörer är, det kanske hantverkarna kan vara behjälpliga med.

Men jag vill kunna importera prislistorna från så många leverantörer som möjligt i mitt program. Så att programmet kan användas av så många företag som möjligt. Men just nu riktade jag min fråga till hantverkare eftersom det är ett forum för byggande, så verkar det lämpligt. Hade jag frågat bilhandlare så hade jag vänt mig till dem.
Jag tycker det låter som ett spännande projekt.
Om jag ska gå efter svaret jag fick i en annan i en annan tråd så verkar det som om hantverkarna redan har full koll.
Skärmdump av forumdiskussion om byggprojekt och hantverkares hantering av inköp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När ditt projekt är klart så tror jag ändå det kommer bli uppskattat, sammanställning av uppgifter är a och o.
Lycka till i jakten.

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
Ymer Ymer skrev:
Jag tycker det låter som ett spännande projekt.
Om jag ska gå efter svaret jag fick i en annan i en annan tråd så verkar det som om hantverkarna redan har full koll.
[bild]
När ditt projekt är klart så tror jag ändå det kommer bli uppskattat, sammanställning av uppgifter är a och o.
Lycka till i jakten.
Fakta är att varje hantverksföretag får sina egna inköpspriser från sina leverantörer, det vara oolika grundprislistor och olika rabattsatser som i sig kan vara beroende på inköpsvolymer bland annat.

Det finns många materialleverantörer som hantverkarna köper material från. Många hantverkare ha enkla faktureringssystem, som inte är så avancerade.

Jag funderar på en lösning där hantverkarna kan importera sina leverantörers prislistor och sedan göra sina egna prisomräkningar till sin egen prislista. detta är ett hästjobb, då priserna uppdateras ofta, ibland en gång per månad eller oftare, vad vet jag. men att räkna om 100000 artiklar varje gång är omöjligt för varje hantverkare. De behöver hjälp med det av ett IT-stöd.

En del grossister har webbsidor där hantverkarna kan logga in och kolla vilka priser de kan få. men det är ju grossistens system, inte hantverkarens.

Ska hantverkaren kunna ge sin kund en bra service med en bra offert, med aktuella och relevanta priser och med kompletta leveransvillkor så upplevs det oftast som tungrodd administration som de gjärna hoppar över, då blir det brister i kommunikationen med kunden och risk för tvist.

Kan man hjälpa till att kunden och hantverkaren får igång en bättre kommunikation med varandra så blir det bättre kvalitet på leveransen och alla parter blir nöjda och glada.

Man ska ju även se det som en bra grej att kunden kan tacka nej om det blir för dyrt, men då måste man ju veta det innan projektet påbörjas, annars blir det tvist.

Tvister kostar pengar, möda och besvär för båda parter, därför ska man undvika tvister, tycker jag personligen.

Bättre är om båda parter är nöjda.

Jobbigt läge om det bara finns webblista utan bakomliggande api. Kan ju gå att fullösa med php och phpdom-paketet.

O OskarL skrev:
Kan inte alla större grossister hantera de stora standardprisliste-EDI-format som finns på marknaden och du kan använda dom? Vad saknar du då?
Fråga ahlsell vilka ediformat de stöder och kör på dom?
Är kanske något jag missar.
EDI-formaten kostar pengar att använda, oftast per transaktion. Sen finns inte alla prislistor via EDI-format heller. Vad jag set tär det ganska få, då det kostar multum att bygga såna system.

Detta är bara ett provat projekt för mig då jag är nyfiken.... får se vad det leder till, jag har långt kvar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.