7 118 läst · 21 svar
7k läst
21 svar
Söker ett uttag med kombinerad tele och bredband uttag!
Tack för bra svar yxis!
I ditt fall så drar du alltså fram Cat6 mellan uttag och patchpanel, och i patchpanelen drar du t.ex. den inkommande telefonkabeln till de två mittenpolerna på ett RJ45-uttag. Då är det bara att patcha ihop inkommande teleledning med det uttag man vill ha en analog telefon i, och använda en såndär länkad RJ45-RJ11-kabel för att koppla in telefonen i uttaget. OBS, märk upp tydligt så att ingen kopplar fel.
Är det så här du menar?
http://imageshack.us/photo/my-images/651/ntverk.jpg/
Vad exakt menar du med "de två mittenpolera på ett rj45-uttag"?
Alternativt så sätter du upp ett vanligt gammeldags telejack i patchpanelen, så får den som vill köra analog telefon använda önskad adapter. Det är inte säkert att nån faktiskt vill dra den vidare, det kan lika gärna stå en basstation för trådlös telefon direkt i patchpanelskåpet.
Smart idé. Slipper dra en extra kabel. Och andra sidan blir det inte lika roligt att fixa och dona Men ska ta en funderare på detta!
P.S. om du har Bredbandsbolaget med nätverksuttag så kan det vara bra att veta att du (oftast) får upp till 5 ip-adresser från dem. Det kan alltså finnas anledning att ha en switch före routern, ifall du vill ansluta saker direkt på "utsidan".
I vissa lägenheter finns avtal som gör att månadskostnaden för ip-telefoni från Bredbandsbolaget ingår i priset, i så fall kan du lika gärna hoppa på det. På köpet får du en "router" som är om-lobotomerad till switch, wlan-accesspunkt (på "utsidan") och ip-tele-låda..
Jag tror att jag redan har en sådan! Det är denna!
http://www.proshop.se/Natverk-Route...2-IAD-Router-2081099.html&utm_source=prisjakt
Då den här har ip telefoni inbyggt betyder det väl bara (eftersom router och patchpanel är i ett skåp), att och om någon vill ha ip telefoni så får man koppla in en basstation för trådlös telefon direkt i routern? (som du sa längre upp).
Vad jag försöker fråga är att om någon vill kunna använda telefon i sovrummet (utan trådlös basstation), kan routern då fatta att det är en telefon som är kopplad till ethernet uttaget eller måste jag ändå dra en "vanlig" telefonkabel till sovrummet och på andra sidan är kopplat till routern telefonuttag. Förstår du vad jag menar? Är lite svårt att förklara. d^_^b
Tack på förhand
MVH
Samuel
I ditt fall så drar du alltså fram Cat6 mellan uttag och patchpanel, och i patchpanelen drar du t.ex. den inkommande telefonkabeln till de två mittenpolerna på ett RJ45-uttag. Då är det bara att patcha ihop inkommande teleledning med det uttag man vill ha en analog telefon i, och använda en såndär länkad RJ45-RJ11-kabel för att koppla in telefonen i uttaget. OBS, märk upp tydligt så att ingen kopplar fel.
Är det så här du menar?
http://imageshack.us/photo/my-images/651/ntverk.jpg/
Vad exakt menar du med "de två mittenpolera på ett rj45-uttag"?
Alternativt så sätter du upp ett vanligt gammeldags telejack i patchpanelen, så får den som vill köra analog telefon använda önskad adapter. Det är inte säkert att nån faktiskt vill dra den vidare, det kan lika gärna stå en basstation för trådlös telefon direkt i patchpanelskåpet.
Smart idé. Slipper dra en extra kabel. Och andra sidan blir det inte lika roligt att fixa och dona Men ska ta en funderare på detta!
P.S. om du har Bredbandsbolaget med nätverksuttag så kan det vara bra att veta att du (oftast) får upp till 5 ip-adresser från dem. Det kan alltså finnas anledning att ha en switch före routern, ifall du vill ansluta saker direkt på "utsidan".
I vissa lägenheter finns avtal som gör att månadskostnaden för ip-telefoni från Bredbandsbolaget ingår i priset, i så fall kan du lika gärna hoppa på det. På köpet får du en "router" som är om-lobotomerad till switch, wlan-accesspunkt (på "utsidan") och ip-tele-låda..
Jag tror att jag redan har en sådan! Det är denna!
http://www.proshop.se/Natverk-Route...2-IAD-Router-2081099.html&utm_source=prisjakt
Då den här har ip telefoni inbyggt betyder det väl bara (eftersom router och patchpanel är i ett skåp), att och om någon vill ha ip telefoni så får man koppla in en basstation för trådlös telefon direkt i routern? (som du sa längre upp).
Vad jag försöker fråga är att om någon vill kunna använda telefon i sovrummet (utan trådlös basstation), kan routern då fatta att det är en telefon som är kopplad till ethernet uttaget eller måste jag ändå dra en "vanlig" telefonkabel till sovrummet och på andra sidan är kopplat till routern telefonuttag. Förstår du vad jag menar? Är lite svårt att förklara. d^_^b
Tack på förhand
MVH
Samuel
Redigerat:
Hur gör man för att förebygga en förväxling? Jag tror inte datorns nätverkskort mår så bra av att få telefonledningens spänning i sig. Men jag vet inte för jag har aldrig provatelmont skrev:
Medlem
· Västmanland
· 17 inlägg
Kul diskussion ovan, påminner om när jag träffade en kund (stort hotell) i slutet på1990 talet, tror det var 1997 och kunden ville göra hotellet digitalt. Vi pratade ISDN, vilket var nytt på den tiden, kunden ville även ha ISDN ut till varje hotellrum. Vi kom fram till kat 5E nät, med 3 uttag till varje rum (ISDN, Telefon analog, samt analogt uttag, många hade modem på den tiden) efter att avtalet var påskrivet står kunden och funderar en stund, sen frågar han: - men vad ska vi ha ISDN till?, kunden hade inte förstått ett dugg, men bra blev det.
Vassegosam820921 skrev:
Ja, precis så, och den gula kabeln behöver bara installeras om du inte har det vanliga telejacket i samma skåp som patchpanel, router å sånt. Den gula kabeln kan vara en såndär kjell&co-kabel med RJ11-RJ45 som länkats till tidigare i tråden, ihop med en adapter mellan vanlig teleplugg och RJ11.sam820921 skrev:
De två anslutningarna som är i mitten, alltså 4 och 5 om man räknar "benen" från sidan. (Det spelar ingen roll från vilken sida). På en kabel så är det i princip alltid det "blåa paret", alltså blå och den vita som är ihoptvinnad med blå.sam820921 skrev:
Fast då bör du ändå dra dubbla kablar till dubbla RJ45-uttag, så att ett kan vara telefon och ett "data"/nätverk.sam820921 skrev:Alternativt så sätter du upp ett vanligt gammeldags telejack i patchpanelen, så får den som vill köra analog telefon använda önskad adapter. Det är inte säkert att nån faktiskt vill dra den vidare, det kan lika gärna stå en basstation för trådlös telefon direkt i patchpanelskåpet.
sam820921 skrev:
Ja, i "telefon"-uttaget som nästan garanterat är RJ11.
Prova att koppla in en telefon där!
Du kan alltså använda en vanlig (analog/gammeldags) telefon med samma sorts kablar (cat5/5e/6 o.s.v9 och kontakter (RJ45) som man använder till ethernet, fast man kan säga att kablarna och kontakterna "byter namn" när de används till telefon. Trots att de är likadana så är de då "telefonkablar" istället för "nätverkskablar". Inte jättelätt att förklara.sam820921 skrev:Vad jag försöker fråga är att om någon vill kunna använda telefon i sovrummet (utan trådlös basstation), kan routern då fatta att det är en telefon som är kopplad till ethernet uttaget eller måste jag ändå dra en "vanlig" telefonkabel till sovrummet och på andra sidan är kopplat till routern telefonuttag. Förstår du vad jag menar? Är lite svårt att förklara. d^_^b
Alltså, om någon vill använda en analog telefon i sovrummet så behövs dels en kabel RJ45-RJ11 mellan telefonen och ett uttag i sovrummet, och antingen en RJ45-RJ11-kabel mellan patchpanelen och routerns telefonuttag, eller en kabel från patchpanelen till det gamla analoga telefonjacket.
Förresten, om det inte är något extrajobb alls så kan det vara bra att hålla det gamla analoga telefonjacket och kabeln fram till det en bit från de andra kablarna. Om det inte används till något så är det en onödig ingång för åsknedslag å annat elände. Risken för sånt i en stad med kablar nedgrävda i marken är extremt liten, men om det inte är nåt extra jobb att t.ex. sätta telejacket i ena hörnet och komma in med telefonkabeln en annan väg än alla andra kablar så gör gärna det.
En sak som kan vara bra att veta ifall du har någon telefon liggandes med RJ11 är att de första Televerket/Telia-telefonerna med RJ11 har inte samma koppling som alla andra telefoner har. På nästan alla telefoner är de två pinnarna i mitten i RJ11 (pin 3,4) inkommande telefonledning, och på svenska telefonprylar så är paret "runt om mitten" (alltså pinne 2 och 5) i RJ11 vidarekoppling till nästa telefon. De här urgamla Televerket/Teliagrejerna använder också pin 2,3,4,5 men på annat sätt... Televerket/Telia ville väl inte att nån skulle använda utländska telefoner som inte är "t-märkta" ihop med deras kablar q(;^p
Som sagt så verkar man inte göra nånting alls. Före gigabit så var det inget problem eftersom man inte använde samma pinnar i kontakten.Per72 skrev:
Frågan är om man ens gör något ifall nätverksuttaget i datorn gått sönder? Jag tänker alltså på att bara anslutningarna till mittenparet går sönder, och att nätverket automatiskt växlar från gigabit till 100 megabit och ingen orkar bry sig om varför det blev så?
Helt underbart, påminner mig om en andrahandshistoria där några "management"-gubbar var på intern rundvandring på ett teknikföretag och en av dem frågar "var står egentligen den där TCP/IP-stacken nånstans?" :wow:d^_^bKristofer Blockhammar skrev:
Hotellet har ju fördelen att de kan använda Cat5E-kablarna för vanligt nätverk. Annars är det nog rätt vanligt att ha digitala systemtelefoner på hotellrum.
Återigen, tack för uttömmande svar Får man lov och fråga vad du jobbar? Du verkar ju ha grym kolla, och även bra på att förklara d^_^b
Du kan alltså använda en vanlig (analog/gammeldags) telefon med samma sorts kablar (cat5/5e/6 o.s.v9 och kontakter (RJ45) som man använder till ethernet, fast man kan säga att kablarna och kontakterna "byter namn" när de används till telefon. Trots att de är likadana så är de då "telefonkablar" istället för "nätverkskablar". Inte jättelätt att förklara.
Alltså, om någon vill använda en analog telefon i sovrummet så behövs dels en kabel RJ45-RJ11 mellan telefonen och ett uttag i sovrummet, och antingen en RJ45-RJ11-kabel mellan patchpanelen och routerns telefonuttag, eller en kabel från patchpanelen till det gamla analoga telefonjacket.
Nu är jag med dig. Egentligen har du redan förklarat detta längre upp i forumet! Men när jag läste det igår efter 12 h renoveringsarbete så var hjärnan inte på rätt plats.
Fast då bör du ändå dra dubbla kablar till dubbla RJ45-uttag, så att ett kan vara telefon och ett "data"/nätverk.
Jag det är ju klart. Jag tänkte att jag inte behövde dra "vanlig" telefonkabel. Men diskussionen var ju att cat6 går lika bra för samma ändamål --> återigen vill jag försvara mig att jag inte fattade
Hur som helst så har jag bestämt mig för följande!
Jag drar dubbla cat6 till sovrum och vardagsrum så får nästa person använda det efter dennes behov (jag markerar uttagen).
Jag kan verkligen rekommendera när här läsningen. Det är typ en enkel och grafisk presentation av vad vi har snackat om.
www.telia.se/PrivatWebben/Attachment/20060328/Bostadsnat.pdf
Jag ska köpa alla prylar snart.
Med hänsyn till den artikeln vill jag fråga en annan sak, tycker ni att det räcker med ett dubbla uttag i exempelvis sovrum/vardagsrum? Nu har jag själv ingen tv (jo det är faktisk sant) men med tanke på det "digitala hemmet", att man kan använda tv,telefoni,dator, xbox, ps3 (vissa kanske har båda) via bredbands är det inte smart att sätta 4 uttag (dvs två kontakter) i varje rum. När man "ändå håller på".
MVH
Samuel
Du kan alltså använda en vanlig (analog/gammeldags) telefon med samma sorts kablar (cat5/5e/6 o.s.v9 och kontakter (RJ45) som man använder till ethernet, fast man kan säga att kablarna och kontakterna "byter namn" när de används till telefon. Trots att de är likadana så är de då "telefonkablar" istället för "nätverkskablar". Inte jättelätt att förklara.
Nu är jag med dig. Egentligen har du redan förklarat detta längre upp i forumet! Men när jag läste det igår efter 12 h renoveringsarbete så var hjärnan inte på rätt plats.
Fast då bör du ändå dra dubbla kablar till dubbla RJ45-uttag, så att ett kan vara telefon och ett "data"/nätverk.
Jag det är ju klart. Jag tänkte att jag inte behövde dra "vanlig" telefonkabel. Men diskussionen var ju att cat6 går lika bra för samma ändamål --> återigen vill jag försvara mig att jag inte fattade
Hur som helst så har jag bestämt mig för följande!
Jag drar dubbla cat6 till sovrum och vardagsrum så får nästa person använda det efter dennes behov (jag markerar uttagen).
Jag kan verkligen rekommendera när här läsningen. Det är typ en enkel och grafisk presentation av vad vi har snackat om.
www.telia.se/PrivatWebben/Attachment/20060328/Bostadsnat.pdf
Jag ska köpa alla prylar snart.
Med hänsyn till den artikeln vill jag fråga en annan sak, tycker ni att det räcker med ett dubbla uttag i exempelvis sovrum/vardagsrum? Nu har jag själv ingen tv (jo det är faktisk sant) men med tanke på det "digitala hemmet", att man kan använda tv,telefoni,dator, xbox, ps3 (vissa kanske har båda) via bredbands är det inte smart att sätta 4 uttag (dvs två kontakter) i varje rum. När man "ändå håller på".
MVH
Samuel