5 055 läst · 26 svar
5k läst
26 svar
Snygg installation av värmesystem
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 330 inlägg
Bra att du tänker på detta redan nu. Även om en seriös rörmokare gör jobbet kommer hen göra som på bild två med vetskapen att om något behöver kommas åt för reparation så har dom ryggen fri.
Vill du ha det som på bild ett så säkerställa att maskiner och bänkskåpen går enkelt att dra ut. Täck rören med en med löstagbar täckskiva om de bygger ut från väggen.
Vill du ha det som på bild ett så säkerställa att maskiner och bänkskåpen går enkelt att dra ut. Täck rören med en med löstagbar täckskiva om de bygger ut från väggen.
Beror lite på vad du ska ha för värmepump, en bergvärmepump så blir det offtast lite mer saker utanför värmepumpen, är det en luftvatten så finns det många innerdelar där allt är integrerat i innerdelen, då räcker det med ett 60 60 skåp och bara ansluta rören.
Allt går, det handlar bara om vad du vill betala för eller vill göra själv.A Antor86 skrev:Hej!
Planerar en renovation av källaren och vill slå ihop pannrum, tvättstuga och badrum till ett rum för att maximera utrymmet. Men då är frågan ifall det går att få till snygg installation av värempump + golvvärme.
Jag har idag uppvärmning via luft-vatten där innedelen är 20+ år gammal så ett byte av den ingår i planerna.
Tycker att det är en viss skillnad på återförsäljarnas bilder mot hur det faktiskt verkar se ut hemma hos folk. Vad kan jag rimligen förvänta mig?
Går det att få resultat likt bilden från IVT eller kommer det se ut som den andra bilden?
Bild 1 kommer med en prislapp. Inte bara när det byggs utan när det ska underhållas, övervakas och repareras. Bild 2 kan du när som helst se och komma åt allt enkelt. Läsa av vattenmätaren tar 5 sekunder. Ska du plocka bort plåtar, krypa in under något för att läsa av den kan det ta en timme. Ska den sen bytas ut måste du flytta allt framför.
Likaså byte av ett expansionskärl, övertrycksventil eller vad som helst. Det kan ta 10 minuter för en rörmokare (eller dig själv) eller så kan det ta en heldag.
Dock ska man tänka på att varje kvadratmeter kostar. Räknar man 20-30 000 per kvm så kostar rördragningen på bild 2 också ett antar tusenlappar. Så det beror helt på hur ditt hus ser ut, vad du använder ytan till och och den är "gratis" eller ej. Men det är jättebra att fundera igenom det i förväg så man inte beställer en Porsche när man behöver en epa-traktor, eller tvärt om.
tack för alla svar, mycket bra saker att tänka på. Förstår att det viktigaste nog är att hitta rätt VVS firma och ha ett bra samarbete där.
Kanske lättare sagt än gjort däremot, läst många mardrömstrådar här på bygga hus om dåliga hantverkare. Vad är er erfarenhet av att anlita de firmor som rekommenderas av tillverkaren? Tänker att det finns en till part som är intresserad av att samarbetet ska funka bra så kanske lite tryggare att gå den vägen?
Kanske lättare sagt än gjort däremot, läst många mardrömstrådar här på bygga hus om dåliga hantverkare. Vad är er erfarenhet av att anlita de firmor som rekommenderas av tillverkaren? Tänker att det finns en till part som är intresserad av att samarbetet ska funka bra så kanske lite tryggare att gå den vägen?
Håller med. Kostnaden per kvm är den viktigaste, och i mitt fall ska den yta som frigörs omvandlas till hyresintäkter.
Men nog om det.
Vår bergvärmepump i dag har sidoplåtar som rätt ofta måste demonteras. Men moderna pumpar kanske bara servas framifrån? Har inte fått något bra svar där. Många står ju i ett hörn ändå. Alla andra ledningar och kärl tror jag att man kan få till med planering.
TS: din rördragning är väldigt snygg. Rena drömmen.
Men nog om det.
Vår bergvärmepump i dag har sidoplåtar som rätt ofta måste demonteras. Men moderna pumpar kanske bara servas framifrån? Har inte fått något bra svar där. Många står ju i ett hörn ändå. Alla andra ledningar och kärl tror jag att man kan få till med planering.
TS: din rördragning är väldigt snygg. Rena drömmen.
Min erfarenhet med alla hantverkare är att man håller fast vid dem som funkar, som man kan resonera med, som delar ens vision och kommer med inspel om de tycker annorlunda. Sånt är värt mycket för mig, och då kan de alltid räkna med mer jobb framöver. Känner du en bra firma som funkar kanske du ska överväga dem. Annars har väl tillverkarna också någon slags kvalitetsstämpel på sina. Vore kul med bilder sen.A Antor86 skrev:tack för alla svar, mycket bra saker att tänka på. Förstår att det viktigaste nog är att hitta rätt VVS firma och ha ett bra samarbete där.
Jag skulle nog tyvärr säga att de hantverkare som behöver binda upp sig mot tillverkare och ta deras fast-pris-jobb kanske inte är de bästa. Den hantverkare/firma du vill ha är den som har mycket att göra, har funnits länge och som lätt kan lämna ett antal goda referenser från senaste året. Samt förstås en hantverkare som kommer den tid han lovar, har med sig var som behövs och kan lämna ett tydligt och transparent pris på sitt jobb. Har du några mindre jobb som är mindre viktiga så börja i den änden så får du känna på hur hantverkaren sköter sig. Man ska ju minnas att de som diskuteras på forumet oftast är rötäggen, de som sköter sig föranleder ju inga diskussioner.A Antor86 skrev:tack för alla svar, mycket bra saker att tänka på. Förstår att det viktigaste nog är att hitta rätt VVS firma och ha ett bra samarbete där.
Problemet kan ju också bli att du plötsligt har två motparter som båda skyller på varandra när något går snett.
Glöm inte att räkna in kostnaden för att göra hela rummet som badrum med tätskikt och kakel. En tvättstuga med plastmatta och inget tätskikt i väggarna sparar massor av pengar.
Småbarnsföräldrar bygger gärna stora badrum där alla kan mysa tillsammans, sen kommer barnen i puberteten och vill låsa dörren om sig i timmar. Betydligt smartare att ha tvättstuga och dusch i två olika utrymmen.
Småbarnsföräldrar bygger gärna stora badrum där alla kan mysa tillsammans, sen kommer barnen i puberteten och vill låsa dörren om sig i timmar. Betydligt smartare att ha tvättstuga och dusch i två olika utrymmen.
Gå med i en lokal Facebookgrupp och fråga efter rekommendationer. Bor du i Stockholm har jag tips på badrumfirma som skötte sig klockrent, kom i tid, gjorde allt de lovat exakt rätt dag, var supernoga med att följa säkert vatten, kommunicerade kontinuerligt.A Antor86 skrev:tack för alla svar, mycket bra saker att tänka på. Förstår att det viktigaste nog är att hitta rätt VVS firma och ha ett bra samarbete där.
Sen så beror mycket av relationen till hantverkaren på en själv. Om man ändrar sig under arbetets gång och lägger till moment eller ger olika besked olika dagar eller lägger sig i arbetssätt så får man räkna med griniga hantverkare. Men om man har bestämt sig i förväg och håller sig till det samt ger tydliga svar på deras frågor så blir resan betydligt smidigare.
Eller så tar du in en firma som drar rören snyggt. Min tvättstuga med LVVP måste man passera på väg till toaletten och jag har haft flera gäster som spontant sagt att kopparrören ser ut som en feature. Och då var det eftertänk, när de satt en in pannan tänkte vi dra dem i taket, men det visade sig vara asbestskivor, så fick dra dem längs sockeln istället. Expansionskärlet är gömt i ett av köksskåpen, var en massa sågande av mig för att få till det, men det gick. Ska göra något åt det fula plaströret nån dag, men kopparrören är jag väldigt nöjd med.
Klicka här för att svara