Min Stiga, som jag tror hette Snow Master eller något liknande, hade också problem med att vid en viss väderlek, temperatur nära noll tror jag, satte igen utkastet. Helt hopplöst. Blev bara sämre med åren. Numera kör jag en Toro 1028 som hittills inte bangat för något.

S
Handyman 1 skrev:
Är Hondahästkrafter 25% mer effektiva? :)
yes , proffs-motorer(Honda-Yamaha-Vanguard) kombinerat med bra ingeneering är mycket effektivare ;)

Läste i tråden att flera har ”trimmat” slungan med gummiskovlar och är nyfiken på hur det gått över tid. Håller det? Finns det bättre alternativ?

Klart. Återkommer med det verkliga testet 🥶

• Gul maskin, insida av trumma synlig, del av bruksanvisning etikett upptill, del av hjul synlig nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul snöslunga och grön borrmaskin förbereds för ett test.
    Skapa konto
  • Gilla
Robert Johansson6
  • Laddar…
Jag tror felet är att det är brist på snö. Det är 14 grader varmt ute.

• Haha
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
T TypRätt skrev:
Jag tror felet är att det är brist på snö. Det är 14 grader varmt ute.
Här har jag bara +8 just nu så det går neråt ..

Funderar också på att tighta upp min slunga fast jag har inte några bekymmer med kastlängd m.m.
Man använder en snöslunga för att röja snö framför en skog. Snön kastas högt upp i luften.
Skapa konto

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Jag har en snudd på likadan Stiga. Det var hemskt dålig kastlängd på den tills jag bytte remmen till utkastastandet. Tror det var denna filmen

Provande även att spraya silikonspray för att snön inte skulle fastna med klart positivt resultat.

Hahaha så jäkla illa!!

• Gul och svart, rostig del av en maskin, eventuell skadad eller sliten komponent.
    Skapa konto
Att trimma en sådan, blir att skruva fast en gummibit ( något som är bra och håller är stänkskydd för bilar ) på snurran som stannar ca 3 - 5 mm från trumman. Då kastar den ut bra och man ska då inte köra för fort om det tö.

J jonaserik skrev:
Att trimma en sådan, blir att skruva fast en gummibit ( något som är bra och håller är stänkskydd för bilar ) på snurran som stannar ca 3 - 5 mm från trumman. Då kastar den ut bra och man ska då inte köra för fort om det tö.
Har följt tråden och blev nyfiken, gummi inhandlat 🙌

Manganbangan Manganbangan skrev:
Har följt tråden och blev nyfiken, gummi inhandlat 🙌
Blir då att ha lite kraftigare bultar och framför allt brickor som är stooora så gummit sitter fast bra.. Glöm inte att ha muttrar ( locknuts ) och då gärna allt i rostfritt, och en fjäderbricka under skallen på bulten.

EDIT 2 st bultar på varje vinge och ca 3 -4 cm in.

• Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Blir då att ha lite kraftigare bultar och framför allt brickor som är stooora så gummit sitter fast bra.. Glöm inte att ha muttrar ( locknuts ) och då gärna allt i rostfritt, och en fjäderbricka under skallen på bulten.

EDIT 2 st bultar på varje vinge och ca 3 -4 cm in.
Absolut, hur grova bultar tror du? 8mm?

• Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Snön faller…
Trimningen var misslyckad, tror jag. Men orsaken kan vara spännrullen till drivningen. Tog bort gummibitarna och försökte lura ut hur remmen kunde spännas och tror det lyckades.
Nu är säsongens första snö slungad. Hurra!

• Gilla
Manganbangan och 1 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Snön faller…
Trimningen var misslyckad, tror jag. Men orsaken kan vara spännrullen till drivningen. Tog bort gummibitarna och försökte lura ut hur remmen kunde spännas och tror det lyckades.
Nu är säsongens första snö slungad. Hurra!
Härligt! Här kom det rejält med snö i natt med men då jag har singel på uppfarten måste skidorna monteras på snöslungan innan jag vågar köra med den😀

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.