7 017 läst · 36 svar
7k läst
36 svar
snöröjning och skafttomt?
Det lät ganska häftigt. Då förstår jag att du gärna slipper den utgiften. Men försök lösa det på något vis som alla kan vara nöjda med.
Vi och de nyinflyttade grannarna har inte gått med på någon sådan överenskommelse. Det var de tidigare ägarna som gjort så och kommit överens om att göra så.Fotografen skrev:
Det är en person som bestämt detta och stått för avtal med snöröjare och sedan har vi andra varit snälla att dela på den kostnaden och betalat grannen.
Jag är inte så säker på att Lantmäteriet bildar en samfälld markbit om några vill det!
Alla fastigheter har rätt till att nå allmän väg. Det kan lösas på tre sätt, antingen äger man marken själv, eller också bildas ett vägservitut över någon annans mark, eller så skapas en samfälld väg. En samfällighet är alltså egentligen en sorts egen fastighet, som ägs och sköts gemensamt av en samfällighetsförening bestående av de berörda fastighetsägarna.
Men i det här fallet har alltså Lantmäteriet redan löst vägfrågan genom ett servitut. Varför ska de ändra denna lösning bara för att några fastighetsägare blivit för skröpliga för att skotta snö? En samfällighet skulle dessutom innebära att man flyttar mark från några fastigheter till vägsamfälligheten, och det är inte ens säkert att man får göra fastigheterna mindre än de är idag, de kanske ligger på nedre arealgränsen enligt detaljplanens bestämmelser.
Alla fastigheter har rätt till att nå allmän väg. Det kan lösas på tre sätt, antingen äger man marken själv, eller också bildas ett vägservitut över någon annans mark, eller så skapas en samfälld väg. En samfällighet är alltså egentligen en sorts egen fastighet, som ägs och sköts gemensamt av en samfällighetsförening bestående av de berörda fastighetsägarna.
Men i det här fallet har alltså Lantmäteriet redan löst vägfrågan genom ett servitut. Varför ska de ändra denna lösning bara för att några fastighetsägare blivit för skröpliga för att skotta snö? En samfällighet skulle dessutom innebära att man flyttar mark från några fastigheter till vägsamfälligheten, och det är inte ens säkert att man får göra fastigheterna mindre än de är idag, de kanske ligger på nedre arealgränsen enligt detaljplanens bestämmelser.
Ja som sagt. Entreprenören har höjt sitt pris med 60% och då tjänar jag liksom in en investering av en snöslunga ganska fort (1-2 år beroende på modell).D Daniel 109 skrev:
2 st hushåll = par 78-80 årP Pumba skrev:
1 st hushåll = handikappad i rullstol
De orkar inte längre, vilket jag förstår, men jag har inte längre nån lust att betala för det med tanke på prishöjningen.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Oj det var saftigt!C Cross skrev:
8.000 x 5 = 40.000 per år för snöröjning på en liten 90 meters väg
Hos oss, där det visserligen säkert snöar lite mindre, har vi ca 800 meter väg som behöver plogas då och då.
T.ex. vintern 2010 - 2011 10 gånger, 2250 + moms = 2812 kr för hela säsongen.
Har betalt för enstaka plogningar även senare år, men det är så få gånger och små belopp så räkningarna är svåra att hitta i pappersröran.
Mitt råd: Leta reda på en lantbrukare eller halvtidsbonde med traktor och plogblad.
Han/hon kan köra över er lilla väg på 10 minuter, när/om det har snöat, och har små kapitalkostnader.
Hur många gånger per vinter plogar ni 90 meter för dessa 40.000 kr?
Redigerat:
Vi bor i Stockholm. Därav priset och det finns inte så många lantbrukare att frågaKnockOnWood skrev:Oj det var saftigt!
8.000 x 5 = 40.000 per år för snöröjning på en liten 90 meters väg
Hos oss, där det visserligen säkert snöar lite mindre, har vi ca 800 meter väg som behöver plöjas då och då.
T.ex. vintern 2010 - 2011 10 gånger, 2250 + moms = 2812 kr för hela säsongen.
Har betalt för enstaka plogningar även senare år, men det är så få gånger och små belopp så räkningarna är svåra att hitta i pappersröran.
Mitt råd: Leta reda på en lantbrukare, halvtidsbonde med traktor och plogjärn.
Han/hon kan köra över er lilla väg på 10 minuter, när/om det har snöat, och har små kapitalkostnader.
Hur många gånger per vinter plogar ni 90 meter för dessa 40.000 kr?
Det är ju sjukt. Du kan ju köpa en vettig snöplog själv, erbjuda tjänsten för 30 000 (de andra fyra får dela på 7500 kr var vilket då är billigare än 8kkr.) kr per år och nästan bo gratis i ditt eget hus resten av året... Det är väl det enda vettiga du kan göra och det blir en win win för er alla.
Skapa ett 10 års kontrakt direkt!
Skapa ett 10 års kontrakt direkt!
Köp en snöslunga och åta dig jobbet själv.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
40000 för att snöröja 90 m väg? I Stockholm där det mesta tinar bort veckan efter.
Är det något som komplicerar jobbet, att all snö måste köras bort? Smalt? Krokigt? Ska infarter också skottas och putsas?
Jag har kört en del snöröjning och för 40000 skulle jag köra varje dag.
Jag tycker ni borde höra med någon annan entreprenör för det var hutlöst pris.
Protte
Är det något som komplicerar jobbet, att all snö måste köras bort? Smalt? Krokigt? Ska infarter också skottas och putsas?
Jag har kört en del snöröjning och för 40000 skulle jag köra varje dag.
Jag tycker ni borde höra med någon annan entreprenör för det var hutlöst pris.
Protte
Det är smalt, men det finns en plätt i slutet av vägen att lägga snön på, så han kör inte iväg den.
Det är sandning och sopning av sanden också inbakat i det priset.
Han har ju höjt priset kraftigt i år och kanske han inte vill ha jobbet. Inte för att det var jättebilligt innan heller, men enligt grannen som ordnat avtalen varje år så var han billigast av alla som han tagit in offert ifrån varje år.
Det är sandning och sopning av sanden också inbakat i det priset.
Han har ju höjt priset kraftigt i år och kanske han inte vill ha jobbet. Inte för att det var jättebilligt innan heller, men enligt grannen som ordnat avtalen varje år så var han billigast av alla som han tagit in offert ifrån varje år.