6 354 läst · 43 svar
6k läst
43 svar
Snikrenovering av badrum
Tänkte först att så länge det inte är delfiner i badkaret så borde en dusch medföra större risk för fuktskador än ett kar, sedan kom jag på att man kan ju duscha i ett kar också - långa ledningar uppe i hjärnkontoret dag...R Riverground skrev:
Så om du är inne på en kabin med väggar runt om ökar i alla fall inte risken.
Smaken är som baken - delad, särskilt när man sitter på toanPatrik V. skrev:
Sedan är detaljer som lösa delar i badrummet långt ifrån orginalfrågan i tråden, om nödvändigheten av en totalrenovering av badrummet bara för att vi vill byta dusch -vi är nöjda med barummet i övrigt och har inget behov av att byta vare sig kakel eller klinker "bara för att".
Vissa instanser, främst de som är i entreprenadbranschen, säger 15 år om livslängd, medan tex ICA försäkringar sätter 30 år på tätskiktet.
"Renoveringen" sniglar på...
Ny kommod beställd med lådor istället för nuvarande med mer öppen inredning bakom luckor, vilket kommer påverka nuvarande rördragning, då PEX-en sticker ut för mycket, måste kapa minst 2cm.
Frågan är om det är någon mening att göra något åt den gamla befintliga vägggenomföringen, eller om man skall låta det vara som det är (don't touch, it works)
Det är långt ifrån snyggt, men kommer som sagt inte vara synlig i framtiden heller.
Ny kommod beställd med lådor istället för nuvarande med mer öppen inredning bakom luckor, vilket kommer påverka nuvarande rördragning, då PEX-en sticker ut för mycket, måste kapa minst 2cm.
Frågan är om det är någon mening att göra något åt den gamla befintliga vägggenomföringen, eller om man skall låta det vara som det är (don't touch, it works)

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är långt ifrån snyggt, men kommer som sagt inte vara synlig i framtiden heller.
Renovering fortsätter, husfrun har tröttnat på att hårvården blir i sovrummet eftersom eluttaget försvann i och med att ursprungliga överskåpet åkte ut - alltså dags för att förbereda kommoden med uttag.
Spegeln återanvänder ursprungliga "uttaget" men ger ingen bra möjlighet till extra uttag.
Återstår alltså titthållskirurgi från angränsande kontor.
Jag pausade rapporteringen i maj -23 med frågan om det var värt att göra något åt tappvattnet. Nu när vi öppnat upp så blir frågan än mer aktuell - och svårbesvarad. VVS-arbetet gjordes av entreprenad när vi byggde (Trivselhus 2002-2003) så garantier och byggfusk är preskriberat sedan länge...
Går det ens att återställa RiR-funktionen?
Helst skulle jag vilja montera bockfixtur och täckbricka, men det kan jag nog fetglömma...
Bockfixtur

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Spegeln återanvänder ursprungliga "uttaget" men ger ingen bra möjlighet till extra uttag.
Återstår alltså titthållskirurgi från angränsande kontor.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jag pausade rapporteringen i maj -23 med frågan om det var värt att göra något åt tappvattnet. Nu när vi öppnat upp så blir frågan än mer aktuell - och svårbesvarad. VVS-arbetet gjordes av entreprenad när vi byggde (Trivselhus 2002-2003) så garantier och byggfusk är preskriberat sedan länge...

Logga in
Skapa konto
Går det ens att återställa RiR-funktionen?
Helst skulle jag vilja montera bockfixtur och täckbricka, men det kan jag nog fetglömma...
Bockfixtur
Dett här med rördragning kanske löser sig. I veckan gav klämringskopplingen för varmvattnet upp i duschen.
Takdusch fick sig en ny innebörd - från badrummet på undervåningen.
Nu väntar vi på att FB skall hinna i kapp, men fort går det inte.

Logga in
Skapa konto
Takdusch fick sig en ny innebörd - från badrummet på undervåningen.
Nu väntar vi på att FB skall hinna i kapp, men fort går det inte.
För vår del reser det egna frågor kring det här med teknisk livslängd - själv har jag mest funderat i banor kring fuktspärren och då kanske mest i övergången kring golvbrunnen. Allmän husbesiktning i december gav alla golvbrunnar fullt godkänt, så då var vi lugna med att vi har en 5-10 år till, även om bygg- och FB-branchen hävdar att teknisk livslängd är uppnådd eller tom passerad.
Jag har aldrig reflekterat över att den mekaniska kopplingen kring vatten skulle vara en anledning till att mer eller mindre totalrenovera ett badrum. Vi har trivts med det ytskick som är. Förra villan från 40-talet hade inga som helst antydningar på att börja spruta vatten mitt i natten, och den dragningen var/blev tre gånger så gammal.
Det känns bara inte rimligt med att man skall behöva klä av ett badrum till bara stommen vart 20:e år för att säkra rördragningen - i alla fall då det är dold RiR som är förutsättningen, med utanpåliggande borde det vara enklare att inspektera och kontrolldra (om man nu skall behöva göra det på någon form av regelbunden basis).
Jag har aldrig reflekterat över att den mekaniska kopplingen kring vatten skulle vara en anledning till att mer eller mindre totalrenovera ett badrum. Vi har trivts med det ytskick som är. Förra villan från 40-talet hade inga som helst antydningar på att börja spruta vatten mitt i natten, och den dragningen var/blev tre gånger så gammal.
Det känns bara inte rimligt med att man skall behöva klä av ett badrum till bara stommen vart 20:e år för att säkra rördragningen - i alla fall då det är dold RiR som är förutsättningen, med utanpåliggande borde det vara enklare att inspektera och kontrolldra (om man nu skall behöva göra det på någon form av regelbunden basis).
Håller verkligen med. Särskilt med tanke på vad ett nytt badrum kostar idag, så borde det hålla väldigt mycket längre än 20 år. För mig är det en helt galet kort tid. Tänker själv använda utanpåliggande kopparrör med lödda kopplingar när det är dags. Känns mera beprövat. Men hörde någon som sa att materialet i nutida rör är tunnare än förr. Vet inte om det stämmer.fam-lundborg skrev:
För vår del reser det egna frågor kring det här med teknisk livslängd - själv har jag mest funderat i banor kring fuktspärren och då kanske mest i övergången kring golvbrunnen. Allmän husbesiktning i december gav alla golvbrunnar fullt godkänt, så då var vi lugna med att vi har en 5-10 år till, även om bygg- och FB-branchen hävdar att teknisk livslängd är uppnådd eller tom passerad.
Hur länge dagens badrum kommer att hålla vet ju ingen. Det som anges för teknisk livslängd idag (ungefär 30 för tätskikt bakom kakel/klinker, ungefär 20 för våtrumsmattor) utgår ju från de produkter som sattes in för drygt så länge sen. Försäkringsbolagen ser idag att badrum som är lite äldre än så har en högre risk för skada.L Lilllen skrev:
Men det finns ju många trådar i forumet med folk som köper 10-20 år gamla badrum och anser att de är så fula att det är nödvändigt att göra om ytskikten på något sätt.
Just badrum har väl en speciell utmaning i vår byggkultur, dels vår förkärlek till helkaklat, dels byggteknik. Det blir inte helt okomplicerat att byta ytskikt jämfört med ommålning eller -tapetsering, sedan försäkringsmässiga regelverk som nästan leder till krav på totalrenovering av badrummet vart 25 år (cirka). Det är väl en 10-del av kaklet livslängd i sig, typ.BirgitS skrev:
Hur länge dagens badrum kommer att hålla vet ju ingen. Det som anges för teknisk livslängd idag (ungefär 30 för tätskikt bakom kakel/klinker, ungefär 20 för våtrumsmattor) utgår ju från de produkter som sattes in för drygt så länge sen. Försäkringsbolagen ser idag att badrum som är lite äldre än så har en högre risk för skada.
Men det finns ju många trådar i forumet med folk som köper 10-20 år gamla badrum och anser att de är så fula att det är nödvändigt att göra om ytskikten på något sätt.
Nu har fuktfirman varit här och gjort en första koll mot ytskikt i angränsande rum utan att kunna konstatera något uppseendeväckande, men har för avsikt att rekommendera mätning efter att öppna väggen mot badrum från angränsande rum samt att ta ned paneltaket i badrummet under för att kunna inspektera ev påverkan på golvfiberskiva. Det vill säga att man bedömmer egentligen att badrummet fuktspärr är intakt och värd att bevara jämfört med att ta ned ett helt innertak.
Dagens sätt med hängslen och livrem vad gäller badrum så gissar jag att det håller betydligt längre än 20 eller 30 år.
Det är andra orsaker varför folk renoverar typ att dom inte gillar utseendet.
Då det blivigt fel beror på att den som byggt gjort fel, inte bara nått nu gett upp pga "tekniskt livslängd"
Då det blivigt fel beror på att den som byggt gjort fel, inte bara nått nu gett upp pga "tekniskt livslängd"
Vårt badrum renoverades någon gång 90-91 och vi ska snart renovera det. Ska bli spännande att dels se vilken konstruktion som var praxis på väggar och med fuktspärr på den ide och dels om det hållit tätt under dessa år. Det är kakel på väggarna och plastmatta på golvet.
Vi satte in duschkabin när vi flyttade in för 16 år sedan för att vi inte litade på fuktspärren…
Vi satte in duschkabin när vi flyttade in för 16 år sedan för att vi inte litade på fuktspärren…
Lite som BirgitS skriver, till viss del är en del av dagens metoder inte utsatta för tidens tand tillräckligt länge för att faktisk teknisk livslängd skall ha kunna bestämmas. Då bygger det på statistisk analys och forcerade stressmoment.T TheGame skrev:Dagens sätt med hängslen och livrem vad gäller badrum så gissar jag att det håller betydligt längre än 20 eller 30 år.
I vårt fall var det en klämringskoppling från 15mm PEX till blandarväggbrickan för duschen som gav upp efter 20+ år. I min lite naiva värld så skal en sådan klämringskoppling ha "evigt" liv då det i princip är omöjligt att delrenovera en sådan sak.
Modernt dragen RiR så kan innerröret dras ut och bytas till ett nytt, men i vårt fall med byggregler från slutet av 90-talet så är ytterrören kapade lite när som, gärna ett par decimiter in innerväggen, så skall rör bytas i badrum så måste väggen öppnas från något håll.
Köket har lite mer tur - sedan hänger det säkert på hur tvära böjar det finns i det fördålda, vi får nog se till att sälja innan det blir dags för det "stambytet" behöver ske.
Det var med andra ord inte gjort på samma sätt som dagens hänglse och livrem metod.fam-lundborg skrev:
Lite som BirgitS skriver, till viss del är en del av dagens metoder inte utsatta för tidens tand tillräckligt länge för att faktisk teknisk livslängd skall ha kunna bestämmas. Då bygger det på statistisk analys och forcerade stressmoment.
I vårt fall var det en klämringskoppling från 15mm PEX till blandarväggbrickan för duschen som gav upp efter 20+ år. I min lite naiva värld så skal en sådan klämringskoppling ha "evigt" liv då det i princip är omöjligt att delrenovera en sådan sak.
Modernt dragen RiR så kan innerröret dras ut och bytas till ett nytt, men i vårt fall med byggregler från slutet av 90-talet så är ytterrören kapade lite när som, gärna ett par decimiter in innerväggen, så skall rör bytas i badrum så måste väggen öppnas från något håll.
Köket har lite mer tur - sedan hänger det säkert på hur tvära böjar det finns i det fördålda, vi får nog se till att sälja innan det blir dags för det "stambytet" behöver ske.
Eller menar du att rör av dagens kvalitet eller tätskikt bara börjar typ vittra sönder av sig själv?
En klämringskoppling kan dras fel, troligtvis ett handhavande fel hos er som ändå höll "ett tag"
Eftersom det är 20+ år sedan montaget gjordes är det självklart inte enligt dagens normer.T TheGame skrev:
Både jag och BirgitS menar att inget av dagens moderna material har varit i bruk nägon längre tid om man ser det ur byggperspektiv. Det finns andra konstruktioner som bevisligen har stått sig i över 200 år, då är 50 år med PEX en ganska kort tid, under förutsätttning att de dessutom inte ha bytts under tiden (Uponor själva skriver att förväntad livslängd är "över 50 år" baserad på data från 1973-2009).
Om tätskickt inte börjar vittra söder av sig själv så finns ingen anledning att ens ha begreppet teknisk livsläng eller sätta det till 20-30 år, alltså finns det uppenbarligen ett byggtekiskt problem här.
Visst kan det vara ett felaktigt utfört moment av VVS:aren för 20 år sedan, men i min värld så har det gått lite väl lång tid för att klämringskopplingen sakta skall fallera. Inom montage och teknik brukar felaktiga utförda moment visa sig tämligen omgående, något eller ett par år.
jag tror inte en plastmatta helt plötsligt börjar släppa genom vatten mitt i.fam-lundborg skrev:
Eftersom det är 20+ år sedan montaget gjordes är det självklart inte enligt dagens normer.
Både jag och BirgitS menar att inget av dagens moderna material har varit i bruk nägon längre tid om man ser det ur byggperspektiv. Det finns andra konstruktioner som bevisligen har stått sig i över 200 år, då är 50 år med PEX en ganska kort tid, under förutsätttning att de dessutom inte ha bytts under tiden (Uponor själva skriver att förväntad livslängd är "över 50 år" baserad på data från 1973-2009).
Om tätskickt inte börjar vittra söder av sig själv så finns ingen anledning att ens ha begreppet teknisk livsläng eller sätta det till 20-30 år, alltså finns det uppenbarligen ett byggtekiskt problem här.
Visst kan det vara ett felaktigt utfört moment av VVS:aren för 20 år sedan, men i min värld så har det gått lite väl lång tid för att klämringskopplingen sakta skall fallera. Inom montage och teknik brukar felaktiga utförda moment visa sig tämligen omgående, något eller ett par år.
Tex. Hela anledningen varför mitt gamla 70tals badrum gjordes om var för att det var fult och våtrumstapetern var tapetserade med våder.
Hade det varit sätt upp som idag hade det förmodligen inte varit samma akuta problem.
Du kan inte jämföra med nått som är 200år gammalt i det här fallet.
Hur man använde ett "badrum" eller överhuvudtaget hur mycket man tvättade sig själv är av helt olika världar och ej jämförbart.
Jo en koppling kan gå sönder pga felaktigt montage 20år senare.
Jag hade dolda klämringskopplingar också när jag renoverat bpde kök och badrum från 70 talet.
Inget läckage men det finns exempel både längre och kortare det har hänt.
Det finns ingen sån regel att det ska hända direkt.
Klicka här för att svara