D Daniel 109 skrev:
Enligt manualen ska det vara minst 30cm.
Vad har du för diameter på hålen?
Diameter ca 10 mm!
 
Ska väl va det dubbla minst?
 
Oj, det var litet. Går det ens att fylla hålen då?
Du måste borra väldigt tätt om du ska ha någon möjlighet att lyckas alls. Finja rekommenderar 30-40mm. Under 25mm är inget jag skulle rekommendera. 10mm är definitivt för litet.

Edit: Jag gissar att du får luftbubblor i hålen som expanderar när det blir varmt. Skaffa större borr. Minst 20mm i alla fall.
 
D Daniel 109 skrev:
Oj, det var litet. Går det ens att fylla hålen då?
Du måste borra väldigt tätt om du ska ha någon möjlighet att lyckas alls. Finja rekommenderar 30-40mm. Under 25mm är inget jag skulle rekommendera. 10mm är definitivt för litet.
Ok! Tack för svar. Får köpa ny borr och hyra starkare maskin! Marilyn
 
28 mm och uppåt, 28 mm borrade jag 45 cm djupa hål. Använt ca 200 kg snigeldynamit.
Var försiktig på sommaren, står stenen i solen under dagen säkrast att blanda sent på kvällen:)
 
  • Gilla
MarilynL
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Enligt manualen ska det vara minst 30cm.
Vad har du för diameter på hålen?
Hålen är ca 10-12 mm i diameter och jag har borrat ca 25 cm djupt - betongtrappen är ca 30 hög. Men jag ska försöka få tag i den dynamiten som rekommenderades - du som skrev, var köpte du den? Mvh, Marilyn
 
Stefan N Stefan N skrev:
Beror ju helt på storleken på borr, det finns ju en uträkning på hur tätt hålen måste vara med en viss diameter.
Hej! Behöver råd! Försöker få bort en sten som mäter ca 80x40 cm och sticker upp ca 40 cm över marken. Nu har jag borrat med vanlig stor borrhammare och borr ca 1,5 cm diam.
Funkade inte alls. Har nu hyrt en stor borrhammare och köpt ny borr ca 2,5 cm diameter. Nu till frågan - hur borrar jag för att spräcka stenen. Har nu borrat ca 20 cm rakt ner i stenen. Är det fel? Tacksam för råd! Rätt slak i armarna nu! Marilyn
 
M
M MarilynL skrev:
Hej! Behöver råd! Försöker få bort en sten som mäter ca 80x40 cm och sticker upp ca 40 cm över marken. Nu har jag borrat med vanlig stor borrhammare och borr ca 1,5 cm diam.
Funkade inte alls. Har nu hyrt en stor borrhammare och köpt ny borr ca 2,5 cm diameter. Nu till frågan - hur borrar jag för att spräcka stenen. Har nu borrat ca 20 cm rakt ner i stenen. Är det fel? Tacksam för råd! Rätt slak i armarna nu! Marilyn
Ska du spräcka med snigeldynamit så finns det instruktioner på borrdiameter, håldjup och hur tätt. Följer man dessa så spricker stenen.
 
Hej!

Är det någon som har erfarenhet att använda snigeldynamit för att spräcka sten och berg under vatten?
Jag har stenar som ligger cirka 50cm under ytan på väg in till den tomt jag köpt och som jag tyvärr kört emot och skadat båten på fler gånger nu när det är lite vindstyrka.. Tacksam för alla tips!
 
Hej Tänkte dela med mig av dåliga erfarenheter med att ta bort större berg på tomten.Tanken var att vi skulle ta bort en trapp som hade gjort sitt men ju mer vi grävde så växte det fram ett större bergknalle.Tanken blev då att försöka spräcka berg med snigeldynamit men det fungerar dålig och har avverkat 40 kilo snigeldynamit till lite småsten och har provat alla metoder som experter har rekommenderat och det fungerar helt enkelt inte på större berg.Kör nu med spräckkilar som fungerar skapligt men det är uppskatningsvis runt 10 kubik fast berg som ska bort så det tar tid.Att tänka på det här med borrar och borrmaskiner för har lagt ut väldigt mycket pengar på borrmaskiner.Köpte först en bosch 5-40 proffesional borrhammare med sds max fäste men började läsa om service efter 8 timmars drift så jag beställde 1 st större borrmaskin för vill inte vänta på att få tillbaka borrmaskinen efter service.Efterklok skulle jag valt Jula borrhammare på 9jule för 1599 skulle jag köpt minst 2st och tjänat massor med pengar och tror att julas maskinen skulle klara av att borra hålen.Nu kommer det till det här med borrar och att borra i berg för det är väldigt jobbigt att borra och ju större hål du borrar ju jobbigare är det för rygg/händer osv.Har köpt borrar säkert runt 10-15 borrar och storlekar 24mm (spräckilar) 30mm (spräckilar/snigeldynamit) samt 35mm till snigeldynamit.Med facit i hand och det lustiga för en del borrar kostade runt 800 kr men tänkte testa köpa borr från biltema 24mm och borrar från biltema slog dom dyrare borrarna med hästlängder när det gäller att borra ett hål snabbt och pris för en 24mm borr från biltema är 179 kr.
 
MrJay
V växelventil skrev:
Hej Tänkte dela med mig av dåliga erfarenheter med att ta bort större berg på tomten.Tanken var att vi skulle ta bort en trapp som hade gjort sitt men ju mer vi grävde så växte det fram ett större bergknalle.Tanken blev då att försöka spräcka berg med snigeldynamit men det fungerar dålig och har avverkat 40 kilo snigeldynamit till lite småsten och har provat alla metoder som experter har rekommenderat och det fungerar helt enkelt inte på större berg.Kör nu med spräckkilar som fungerar skapligt men det är uppskatningsvis runt 10 kubik fast berg som ska bort så det tar tid.Att tänka på det här med borrar och borrmaskiner för har lagt ut väldigt mycket pengar på borrmaskiner.Köpte först en bosch 5-40 proffesional borrhammare med sds max fäste men började läsa om service efter 8 timmars drift så jag beställde 1 st större borrmaskin för vill inte vänta på att få tillbaka borrmaskinen efter service.Efterklok skulle jag valt Jula borrhammare på 9jule för 1599 skulle jag köpt minst 2st och tjänat massor med pengar och tror att julas maskinen skulle klara av att borra hålen.Nu kommer det till det här med borrar och att borra i berg för det är väldigt jobbigt att borra och ju större hål du borrar ju jobbigare är det för rygg/händer osv.Har köpt borrar säkert runt 10-15 borrar och storlekar 24mm (spräckilar) 30mm (spräckilar/snigeldynamit) samt 35mm till snigeldynamit.Med facit i hand och det lustiga för en del borrar kostade runt 800 kr men tänkte testa köpa borr från biltema 24mm och borrar från biltema slog dom dyrare borrarna med hästlängder när det gäller att borra ett hål snabbt och pris för en 24mm borr från biltema är 179 kr.
Du kunde likväl länka till din tråd än att hålla på och kopiera samma text över hela forumet :thinking:
 
M
Ska man ta bort 10m3 berg så kör man inte med en elektrisk maskin. Då måste man hyra en kompressor och luftdriven maskin.
 
M Markarbetaren skrev:
Ska man ta bort 10m3 berg så kör man inte med en elektrisk maskin. Då måste man hyra en kompressor och luftdriven maskin.
Det är så jag tänker för att ta bort Sten och berg under vattnet, hyra en luftdriven och använda långa borr. Göra fast en flotte och stå där och hjälpas åt. Frågan är bara, kan man stoppa in snigeldynamit i några slags långa plastkorvar och använda under ytan?
 
V växelventil skrev:
Hej Tänkte dela med mig av dåliga erfarenheter med att ta bort större berg på tomten.Tanken var att vi skulle ta bort en trapp som hade gjort sitt men ju mer vi grävde så växte det fram ett större bergknalle.Tanken blev då att försöka spräcka berg med snigeldynamit men det fungerar dålig och har avverkat 40 kilo snigeldynamit till lite småsten och har provat alla metoder som experter har rekommenderat och det fungerar helt enkelt inte på större berg.Kör nu med spräckkilar som fungerar skapligt men det är uppskatningsvis runt 10 kubik fast berg som ska bort så det tar tid.Att tänka på det här med borrar och borrmaskiner för har lagt ut väldigt mycket pengar på borrmaskiner.Köpte först en bosch 5-40 proffesional borrhammare med sds max fäste men började läsa om service efter 8 timmars drift så jag beställde 1 st större borrmaskin för vill inte vänta på att få tillbaka borrmaskinen efter service.Efterklok skulle jag valt Jula borrhammare på 9jule för 1599 skulle jag köpt minst 2st och tjänat massor med pengar och tror att julas maskinen skulle klara av att borra hålen.Nu kommer det till det här med borrar och att borra i berg för det är väldigt jobbigt att borra och ju större hål du borrar ju jobbigare är det för rygg/händer osv.Har köpt borrar säkert runt 10-15 borrar och storlekar 24mm (spräckilar) 30mm (spräckilar/snigeldynamit) samt 35mm till snigeldynamit.Med facit i hand och det lustiga för en del borrar kostade runt 800 kr men tänkte testa köpa borr från biltema 24mm och borrar från biltema slog dom dyrare borrarna med hästlängder när det gäller att borra ett hål snabbt och pris för en 24mm borr från biltema är 179 kr.
M Markarbetaren skrev:
Ska man ta bort 10m3 berg så kör man inte med en elektrisk maskin. Då måste man hyra en kompressor och luftdriven maskin.
Tror du det skulle fungera med lutande berg?Fler som avrått pga lutningen på berget.
 
  • Solbelyst lutande berggrund med ojämna ytor och synliga spår efter grävning eller brytning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Inga problem med lutande berg, det hade jag när jag byggde min pool, riktigt blankt hälleberg som kom upp på ena kortsidan med 20-30% lutning. Gäller att få en kant längst ned där du börjar. Jag kapade ett 13cm djupt snitt hela vägen längst ned med coromantklinga på motorkapen, 10cm djupare än min färdiga botten. Sedan började jag borra ovanför snittet. Varje hålrad borrade jag ca . 5cm djupare, spräckte med snigeldynamit och det sprack precis lika djupt som jag hade sågat. Du får ju en rak kant som blir en naturlig brytmån för berget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.