Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Nr.1 tänk igenom vad du tycker är roligast att göra. Är det bara något du tycker om är det oerhört mkt enklare att plugga och jobba med sen.

Nr.2. Du har kanske redan siktat på det men en YH-utbildning med LIA är väldigt bra sätt att komma in på arbetsmarknaden. Du kommer ha inplanerat ett par perioder á 10 veckor kanske där du ska ut och jobba. OM du då har pluggat riktigt bra så du kan dina grejor, jobbar bra och sköter dig bra så har du en väldigt stor chans att få jobb där sen. Visst, en del firmor plockar in LIA-elever för gratisarbete men oftast är det inte lönt för företaget utan man ser det mer som gratis provanställning för tjänster man annars hade annonserat ut.

Det kan vara väldigt svårt att hitta kompetent personal och hittar man någon som är arbetslös och söker är ju risken stor att det finns en anledning till den är arbetslös... Men om man kan plocka in någon gratis i 10-20 veckor på LIA så lär man känna personen snabbt, ser vad den går för och sen drar man igång anställningsprocessen.

Men, återigen. Tänk igenom vad du VILL jobba med först! Att ha behörighet på EL är ju bra men om man inte gillar själva jobbet ska man ju inte utföra det dag ut och dag in bara för att ha behörigheten :)

Om du är arbetslös för tillfället kanske du kan kontakta någon mindre firma i närheten och berätta att du funderar på att utbilda dig till det och om du kan få gå bredvid och hjälpa till några veckor?
Nr. 1, så är det. Jag har pluggat flera olika utbildningar och inte hittat rätt, lekt runt i snart 12 år. Nu är dags att växa upp känner jag. El intressera mig dock, jag tror jag kan va stimulerad av det.

Nr 2, LIA är det på dessa utbildningar, minimum 15% tror jag, tror också det är bra för att knyta kontakter. Jag är överlag en trevlig kille och tror inte det blir några problem så länger jag gör ett bra jobb :)

Uppskattar förslaget men jag bor på landet, saknar bil och kommer ingen vart. För min del blir denna yrkesutbildning lite av en räddning även om ditt förslag förmodligen hade gjort gott :)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
K Karl larsson skrev:
Nr. 1, så är det. Jag har pluggat flera olika utbildningar och inte hittat rätt, lekt runt i snart 12 år. Nu är dags att växa upp känner jag. El intressera mig dock, jag tror jag kan va stimulerad av det.

Nr 2, LIA är det på dessa utbildningar, minimum 15% tror jag, tror också det är bra för att knyta kontakter. Jag är överlag en trevlig kille och tror inte det blir några problem så länger jag gör ett bra jobb :)

Uppskattar förslaget men jag bor på landet, saknar bil och kommer ingen vart. För min del blir denna yrkesutbildning lite av en räddning även om ditt förslag förmodligen hade gjort gott :)
Då kan jag ju passa på att tipsa om distansutbildningar.

Finns en hel del sådana och har man inte nära till en skola är det väldigt smidigt! Man har ofta 4-6 "närträffar" om året där man ska vara på plats så det kan bli en del resekostnader om man inte bor hyfsat nära eller har möjlighet att bo hos släkt/vänner. Dock kan man, om man är CSN-berättigad, få extralån för såna kostnader. Man ska dock vara medveten om att det förekommer och att det oftast är obligatoriskt.

Den enda nackdelen jag anser, förutom dessa reskostnader, är att LIA kan vara klurig att ordna. Själva utbildningarna har oftast riktigt bra kontakter i närområdet för att ordna LIA, bor du långt iväg får du ordna helt på egen hand. Å andra sidan blir det "bara du" som lokalt söker LIA så det kan vara enklare. Nästa tips är att börja söka LIA direkt när du blir antagen i princip. Eller åtminstone skicka att du är intresserad och sen följa upp när det känns lagom. Många kan inte boka in ett år i förväg men man sår ett frö och när man sen hör av sig ett par månader innan LIA så är det kanske lagom i tiden för dem att slå till och erbjuda plats.

Du har kanske skrivit redan, annars lägg till ungefär var du bor i din profil här. Har du tur bor någon som gjort samma resa i närheten också vips har du en allierad!

Lycka till!!
 
K Karl larsson skrev:
Hej,

Jag har fått möjlighet att skola om mig. Är idag 30+ och valet står mellan snickare, elektriker eller rörmokare.

Snickare vill jag gärna läsa eftersom att jag vill bli händig och lära mig att renovera, snickra och allt det där ens far skulle lärt en när man växte upp.
Samtidigt tror jag att det är mer slitsamt för kroppen att vara snickare, speciellt när man närmar sig 50+.

Elektriker är förmodligen ett yrke jag skulle kunna jobba längre i och till mindre slitage på kroppen.
Det är väl alltid kul att kunna dra el men är det mycket mer? Mycket mer jobb inomhus gissar jag, vilket kan vara både bra och dåligt.

VVS kan jag inte så mycket om.

Sammanfattningsvis tror jag att elektriker är det rätta valet på långsikt medans snickare egentligen är det rätta valet för mig och vad jag vill lära mig. Har som mål att köpa mig ett renoveringsprojekt och fixa upp för att bo i framöver.
Hur är det att arbeta med vvs på äldre dagar?

Har jag fel i mitt resonemang och eller saknar jag någon viktig aspekt på det hela?
Förmodligen är det mer teori i utbildningen till elektriker jämfört med utbildningen till snickare, vvs vet jag inte?Sen är lärlingstiden 2 år på snickare framför 1 år för elektriker? VVS?
Lönen är väl ungefär densamma?

Är det enklare och eller bättre att starta eget inom något av alternativen?
Elektriker känns som en mer skyddad bransch mot snickare iaf, vvs har jag som tidigare nämnt inte någon vidare koll på.

Hoppas ni kanske har lite info åt mig :)
Elektrikerna själva hyllar sina jobb.....
https://www.elinstallatoren.se/2022/02/willy-halverade-lonen-men-har-kul-pa-jobbet/
 
Rörläggare har alltid haft bra med jobb. Men mycket förslitningsskador. Min far avslutade sin karriär för ett par år sen, några år innan pensionen fick han "byta" ut knät. Något jag förstod är relativt vanligt inom VVS. Mycket stå på knä...

Övrigt vet jag inte mycket om. men om man skall gissa så är belastningsskador minst hor Elektriker.
 
Kör hårt !

Själv bytte jag bana vid 40 strecket ,jag kom från något helt annat och valde plåtslagare för att jag var jätterädd för höjder (true story)

Valde mellan 3 olika hantverkaryrken , men valde plåtis till sist. Arbetsmässigt är det skit på vintern men oslagbart på höst,vår och sommar .

Bästa valet jag gjort

PS. Bor du i Stockholm och vill veta hur plåtslagare yrket funkar och titta in i en verkstad så hör av dig.
 
  • Gilla
Huspappan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.