Hej,

Jag har fått möjlighet att skola om mig. Är idag 30+ och valet står mellan snickare, elektriker eller rörmokare.

Snickare vill jag gärna läsa eftersom att jag vill bli händig och lära mig att renovera, snickra och allt det där ens far skulle lärt en när man växte upp.
Samtidigt tror jag att det är mer slitsamt för kroppen att vara snickare, speciellt när man närmar sig 50+.

Elektriker är förmodligen ett yrke jag skulle kunna jobba längre i och till mindre slitage på kroppen.
Det är väl alltid kul att kunna dra el men är det mycket mer? Mycket mer jobb inomhus gissar jag, vilket kan vara både bra och dåligt.

VVS kan jag inte så mycket om.

Sammanfattningsvis tror jag att elektriker är det rätta valet på långsikt medans snickare egentligen är det rätta valet för mig och vad jag vill lära mig. Har som mål att köpa mig ett renoveringsprojekt och fixa upp för att bo i framöver.
Hur är det att arbeta med vvs på äldre dagar?

Har jag fel i mitt resonemang och eller saknar jag någon viktig aspekt på det hela?
Förmodligen är det mer teori i utbildningen till elektriker jämfört med utbildningen till snickare, vvs vet jag inte?Sen är lärlingstiden 2 år på snickare framför 1 år för elektriker? VVS?
Lönen är väl ungefär densamma?

Är det enklare och eller bättre att starta eget inom något av alternativen?
Elektriker känns som en mer skyddad bransch mot snickare iaf, vvs har jag som tidigare nämnt inte någon vidare koll på.

Hoppas ni kanske har lite info åt mig :)

1. Elektriker. 2. Rörmokare 3. Snickare.

Är det inte 4 års "lärlingstid" efter utbildning till elektriker?

• Gilla
Karl larsson och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
1. Elektriker. 2. Rörmokare 3. Snickare.

Är det inte 4 års "lärlingstid" efter utbildning till elektriker?
Tack! Får jag frågar varför du rangordnar så som du gör?
Oj, det kanske det är? Jag läste 1 år på en sida, men nu när jag googlar står det 2-3 år, bra observerat där!

• Gilla
Fjojtmehmet
  • Laddar…
Jag tror iofs att alla tre kan vara slitsamma.
Men de första åren (2-3) som elektriker så går man ju som väldigt lågavlönad lärling och typ "kabelrallare". Det kan vara nog så slitsamt med konstiga positioner på kroppen för att få igenom kabel på byggen osv.

Samma sak med VVS iofs: Att krypa ned och kolla rör, dra åt kopplingar i tajta utrymmen osv kan också slita på kroppen.
Dock är inget av dessa antaglien så "tungt". Så är man bara smidig och håller sig i trim så borde det funka. När man har jobbat ett par år så kan man antagligen börja välja lite mer vilka jobb man tar.

Snickare kan nog vara tyngre, men där finns troligen också lite mer variation ?

Finns ju andra hantverkaryrken som borde vara ett alternativ. Plåtslagare tex.
Råder tydligen extrem brist på plåtslagare...

Även elektriker och röris kan också vara slitsamt, beroende på vilken typ av projekt man är mest på. Känner gamla elektriker som inte är så fräscha i kroppen efter mycket arbete i obekväma ställningar. Pratar vi tunga lyft och sånt så tror jag också att snickare är värst.

Tycker att du ska satsa OM det är så att det är ett yrke du kan tänka dig att trivas med.
Om det bara är för att skaffa sig kunskap för fritidsprojekten så bör man kanske tänka till lite. Kunskap kan man skaffa sig på flera sätt, även om det säkert är jätteeffektivt att snappa upp det i yrket.
Tänker mest på att det lär vara rätt slitigt att hålla på med hantverksarbete hela dagarna för att sedan åka hem och fortsätta med det privata projektet.

Jag har stor respekt för hantverkare som har ork och driv att snickra både dagtid och kväll. Tror det krävs en viss typ av människa för det. Annars lätt hänt att jobbet förtar glädjen ur fritidsprojektet lite.
"Skomakarens barn har de sämsta skorna" säger ett gammalt ordspråk :)

• Gilla
Marina Persson och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag tror iofs att alla tre kan vara slitsamma.
Men de första åren (2-3) som elektriker så går man ju som väldigt lågavlönad lärling och typ "kabelrallare". Det kan vara nog så slitsamt med konstiga positioner på kroppen för att få igenom kabel på byggen osv.

Samma sak med VVS iofs: Att krypa ned och kolla rör, dra åt kopplingar i tajta utrymmen osv kan också slita på kroppen.
Dock är inget av dessa antaglien så "tungt". Så är man bara smidig och håller sig i trim så borde det funka. När man har jobbat ett par år så kan man antagligen börja välja lite mer vilka jobb man tar.

Snickare kan nog vara tyngre, men där finns troligen också lite mer variation ?
Ja jag är lite fundersam till de första lärlingsåren, blir nog mkt skitgöra. Men som du säger, viktigt att hålla sig i form :)

D doubleH skrev:
Finns ju andra hantverkaryrken som borde vara ett alternativ. Plåtslagare tex.
Råder tydligen extrem brist på plåtslagare...
Finns inga fler alternativ än de tre på min ort.

K Karl larsson skrev:
Tack! Får jag frågar varför du rangordnar så som du gör?
Mer än en personlig rangordning om man själv skulle byta spår. Elektriker mest för att det känns "roligast".

• Gilla
Ferd
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Även elektriker och röris kan också vara slitsamt, beroende på vilken typ av projekt man är mest på. Känner gamla elektriker som inte är så fräscha i kroppen efter mycket arbete i obekväma ställningar. Pratar vi tunga lyft och sånt så tror jag också att snickare är värst.

Tycker att du ska satsa OM det är så att det är ett yrke du kan tänka dig att trivas med.
Om det bara är för att skaffa sig kunskap för fritidsprojekten så bör man kanske tänka till lite. Kunskap kan man skaffa sig på flera sätt, även om det säkert är jätteeffektivt att snappa upp det i yrket.
Tänker mest på att det lär vara rätt slitigt att hålla på med hantverksarbete hela dagarna för att sedan åka hem och fortsätta med det privata projektet.

Jag har stor respekt för hantverkare som har ork och driv att snickra både dagtid och kväll. Tror det krävs en viss typ av människa för det. Annars lätt hänt att jobbet förtar glädjen ur fritidsprojektet lite.

Någon speciell anledning till att de gamla elektrikerna inte är fräscha i kroppen?
Ja du kanske har rätt. Det hade till stor del varit endast för att skaffa mig kunskaperna, om jag blir elektriker kanske jag kommer träffa snickare i yrket och på så vis snappa upp kunskap?

Det var bra input, tänkte inte så långt, kan bli lite impulsivt emellanåt haha

K Kane skrev:
Mer än en personlig rangordning om man själv skulle byta spår. Elektriker mest för att det känns "roligast".

Okej! Ja, det verkar vara elektriker som rekommendation från de flesta :)

Hur mycket 30+ är du? "På äldre dar" låter snarar som 60+. :)
Jag är 60 om ett par år men känner mig som 28. Men jag fortsätter med hantverkandet som fritidssyssla även om man ibland önskade sig ett mer fysiskt yrke som t.ex trädgårdsmästare.
Är inte elektriker det mest teoretiska av de tre? Klarar ekonomin några snåla lärlingsår?

• Gilla
Karl larsson
  • Laddar…
S Stuff skrev:

På den tiden när vi letade hus var det en genomgående observation att där säljaren var hantverkare så var husen fulla av halvfärdiga projekt. Så det ligger nog något i ovanstående resonemang. :)

imported_Benno imported_Benno skrev:
Hur mycket 30+ är du? "På äldre dar" låter snarar som 60+. :)
Jag är 60 om ett par år men känner mig som 28. Men jag fortsätter med hantverkandet som fritidssyssla även om man ibland önskade sig ett mer fysiskt yrke som t.ex trädgårdsmästare.
Är inte elektriker det mest teoretiska av de tre? Klarar ekonomin några snåla lärlingsår?
Hahah, jag är 31,5 år.
Jo som jag förstår är det de mest teoretiska. Det gör mig inte så mycket, har haft en del turer på universitet med plugg fast aldrig lyckats slutföra något.
Ekonomin klarar det då jag de senaste åren haft de lite struligt och inte haft en inkomst mer än sommarjobb, så alla pengar över 0:- är en vinst. Samt att jag behöver arbeta med kroppen för att må bra har jag upptäckt, lite sent tyvärr.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
På den tiden när vi letade hus var det en genomgående observation att där säljaren var hantverkare så var husen fulla av halvfärdiga projekt. Så det ligger nog något i ovanstående resonemang. :)
Haha, tur ni säger det!
Jag tror att jag är lite skadad av att vuxit upp utan en farsa och fick inte lära mig att bygga/ vara praktisk som många polare har fick. Tror den ursprungliga tanken att bli snickare kanske var att kompensera den förlusten, men tror efter allas råd att elektriker sen vvs verkar vara det mest förnuftiga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.