Hej,
Vi renoverade badrummet i vår lägenhet. Hantverkarna rev ut allting inkl reglade väggar, reglat upp på nytt, satt plywood gips och kakel.
Ytfinishen är bra, men jag stör mig på att en av väggarna inte är rät mot rummet. Det ger ett väldigt dåligt helhetsintryck, där kommoden står snett mot klinkers på golvet och där mycket små passbitar har krävts för att få ihop golvet i ena hörnet. Vad är rimligt att förvänta sig? Går det be om ersättning? Be dem göra om? Står ju inte i kontraktet att det skall vara 90 graders hörn, men man förväntar sig att hantverkare borde förstå att slutresultatet blir såhär om man inte reglar rätt.
VH
Vi renoverade badrummet i vår lägenhet. Hantverkarna rev ut allting inkl reglade väggar, reglat upp på nytt, satt plywood gips och kakel.
Ytfinishen är bra, men jag stör mig på att en av väggarna inte är rät mot rummet. Det ger ett väldigt dåligt helhetsintryck, där kommoden står snett mot klinkers på golvet och där mycket små passbitar har krävts för att få ihop golvet i ena hörnet. Vad är rimligt att förvänta sig? Går det be om ersättning? Be dem göra om? Står ju inte i kontraktet att det skall vara 90 graders hörn, men man förväntar sig att hantverkare borde förstå att slutresultatet blir såhär om man inte reglar rätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VH
De har rivit halva väggen och byggt ny vägg från träväggen bakom de gamla reglarna. Denna innerväggen var antagligen inte rät mot rummet, men inte heller finns det någon anledning att anta att den skulle vara det.K kniv skrev:
Enligt mig så var den gamla väggen rätare mot rummet, men har inte direkt något bevis för det då det var plastmatta och inte lika tydligt på bild.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Eftersom det är normalt att hörn inte är exakt 90 grader så borde man ju ha anpassat plattsättningen efter det och sett till att det inte blir så smala bitar av olika bredd på ena sidan. Har för mig att det brukar varnas för att ha så smala kakelstrimlor och jag tror att det är för att de lätt lossnar med tiden.
Är firman ansluten till BKR eller GVK?
I så fall kan det gå att kontakta branschorganisationen för att få ett utlåtande.
I så fall kan det gå att kontakta branschorganisationen för att få ett utlåtande.
Lånar tråden med en fråga.BirgitS skrev:Eftersom det är normalt att hörn inte är exakt 90 grader så borde man ju ha anpassat plattsättningen efter det och sett till att det inte blir så smala bitar av olika bredd på ena sidan. Har för mig att det brukar varnas för att ha så smala kakelstrimlor och jag tror att det är för att de lätt lossnar med tiden.
Hur undviker man att det blir så här om man börjar från ena sidan?
Ska man måtta utan och anpassa med lika smala bitar runt om med hela plattor sen innanför?
Jag gissar att många amatörer annars råkar ut för liknande.
Det går bra i början sen när man kommer till motsatt sida/hörn blir det så här.
Väggen måste ju vara väldigt sned känns det som om samma förskjutning är hela vägen.
Man mäter och räknar precis som när man lägger golv för att kolla att man inte behöver avsluta med en supersmal bit. Behöver man det så kapar man även första raden något så att sista kan bli bredare.T TheGame skrev:Lånar tråden med en fråga.
Ska man måtta utan och anpassa med lika smala bitar runt om med hela plattor sen innanför?
Om dom skulle flytta in linjen längre in mot vägg för att slippa dom pyttesmå inkapningarna, så får man problemet vid golvbrunnen istället. Den typen av klinkerram kan man inte flytta på, den måste ligga i stort sett rakt ovanför brunnen. Så jag förstår dilemmat plattsättaren hade: ta små passbitar vid väggen eller få passbitarna vid golvbrunnen? Med det sagt, så är ju grundarbetet det allra viktigaste.
Rent generellt så mäter man och fördelar ut sista bitens avstånd på båda sidor. Så mönstret blir centrerat i mitten av golvet/väggen. Blir mest symmetriskt för ögat då. Börjar man i ena hörnet och sen kapar sista raden enligt avståndet ”som är kvar”, blir det ofta såhär. I detta fall ser det ut som att de utgått från golvbrunnen snarare än ett hörn. Och valet av golvbrunn har absolut inte hjälpt i detta fall, snarare tvärtom. En ”vanlig” golvbrunssil är mer förlåtande och det hade kunnat rädda klinkern trots den skeva väggen.T TheGame skrev:Lånar tråden med en fråga.
Väggen måste ju vara väldigt sned känns det som om samma förskjutning är hela vägen.
är rimligt att förvänta sig? Går det be om ersättning? Be dem göra om? Står ju inte i kontraktet att det skall vara 90 graders hörn, men man förväntar sig att hantverkare borde förstå att slutresultatet blir såhär om man inte reglar rätt.
En sak man kan göra med den skeva väggen är att lägga kakel på kakel. Först ut med all inredning som är på den väggen, borrhål fylls igen med tech7/silikon eller dylikt. Sen på med en primer lämplig för kakel, spackla ut innerhörnet med fix en aning hela vägen upp till taket och till sist lägga nytt kakel på väggen. Om man inte får tag på samma kakel med samma batch går det ju alltid att göra en fondvägg med t.ex matchande klinkers (men där vill jag inte lägga mig i för mycket).
En sak man kan göra med den skeva väggen är att lägga kakel på kakel. Först ut med all inredning som är på den väggen, borrhål fylls igen med tech7/silikon eller dylikt. Sen på med en primer lämplig för kakel, spackla ut innerhörnet med fix en aning hela vägen upp till taket och till sist lägga nytt kakel på väggen. Om man inte får tag på samma kakel med samma batch går det ju alltid att göra en fondvägg med t.ex matchande klinkers (men där vill jag inte lägga mig i för mycket).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg